Színház - Zárványszínház - A soha vissza nem térő

  • Csáki Judit
  • 2009. február 19.

Zene

A soha vissza nem térő - ez a címe Pintér Béla és társulata legújabb produkciójának - arra vonatkozik, hogy a darabban szó van egy nagy lehetőségről, amit meg kell ragadni, mert nem tér vissza soha. Semmi lacafaca, semmi finesz - mehetünk tovább. Csáki Judit

A soha vissza nem térő - ez a címe Pintér Béla és társulata legújabb produkciójának - arra vonatkozik, hogy a darabban szó van egy nagy lehetőségről, amit meg kell ragadni, mert nem tér vissza soha. Semmi lacafaca, semmi finesz - mehetünk tovább.

Pintér Béla és társulatának ez a bemutatója is ötpercnyi tetszőleges kivágatból fölismerhető - mármint azoknak, akik látták a többit is, és a Szkénében helyet foglaló közönség túlnyomó része ilyen. A soha vissza nem térő tüchtigen - avagy a társulat tízéves fennállásához stílusosan: leltárszerűen - felvonultatja repertoárja megkülönböztető jegyeit, az énekbeszédtől a melodramatikus komédiázáson át a didaktikus mondandóig és koreografikus képekig. Pintér Béláékat könnyű érteni; egyszerűek, hogy könynyű legyen érteni őket.

Egy lecsúszóban lévő kis magyar cég kapja a "soha vissza nem térő" ajánlatot: Fatalisztánban (a beszédes név is szándékoltan egyszerű, nem akasztja meg a befogadást egyetlen pillanatra sem) egymilliárdos haszonnal kecsegtető munkát. Négyen vannak - hárman mehetnek; nem kérdés, hogy a számos szállal egymáshoz béklyózott kis közösség hamarosan megroppan. Az ajánlattevők azért "karvalyzsidók", hogy rögtön értsük, mire, illetve kire van gondolva itt - és persze nem a zsidókra, dehogy!; tudjuk, kik ők, még ha Versace-öltöny helyett amerikais-indiános a Benedek Mari tervezte jelmezük, akkor is.

Hogy aztán az itthon hagyott negyedik - a főnök asszony férjébe szerelmes, amúgy a munkához nem értő asszonyka - kiközösítését miért kell egy álkörmönfont megcsalásszcénába bújtatni, erre a választ nem a darabíró Pintér Béla, hanem a rendező Pintér Béla adja: bohózati kefélés és csillámpor-kilövellés okozta színházi látványosság céljából. Mire elül a nézőtéri röhögés, már be is jön a színre a Leninbe bújtatott apuka, hogy bejelentse: kislánya, az itthon hagyott negyedik öngyilkos lett. Pintér nagy mestere a főbekólintgatásnak, kerül, amibe kerül. Itt például annyiba, hogy visszafelé átszíneződik a bohózati betét, vagy előrefelé a főbekólintás. Itt van megígérve a rossz vég: innen ugyanis nem lehet egymilliárdot keresni, sem forintban, sem másban.

A kis hármas elmegy Fatalisztánba - úsznak a poénok a levegőben, a legtöbbet sikerül belepkehálózni az előadásba -, és egyre sorjáznak a fordulatok. Az, ugyebár, Pintér Bélánál igazán nem számít túlbonyolítottnak, hogy a cégvezető asszony egyrészt feleség (a férjébe volt szerelmes az öngyilkos lány, ugye), másrészt a másik pasas szeretője, aki amúgy igazán besegített volna a másik nő szétkefélésébe, ha potenciája nem hagyta volna cserben éppen. Az ilyen keresztbe-kasul függéseknek amúgy nincs nagy szerepük; nem teremtenek figurákat, nem mozgatnak dramaturgiát, akár ellent is mondhatnak egymásnak, mert pillanatnyi jelek, jelzések csupán.

Jel-, pontosabban jelzésszerű a két "karvalyzsidó" is: a globalizáció most már aztán igazán felfalja "Magyarisztánt", ez tuti. Persze Pintér közönsége percig sem hiszi, hogy az író-rendező az ettől való személyes félelmét vitte volna színre - nem is. Egyfajta közvélekedést látunk, a maga demagóg csontvázára csupaszítva; kódolatlan üzeneteket, hogy könnyen és főleg gyorsan értsük, mert ha nem vagyunk elég gyorsak, átszáll a fejünk fölött a megannyi fordulat.

Ezért van hát, hogy a mélység - a tartalmi mélység - még szándékban sincs jelen az előadásban: lapos felszín, ez akar lenni, és ez is. Összehordva sok minden, amibe nap mint nap belebotlunk az utcán vagy a tévében, aktualitások és időtlenségek, a múlt üzenetei és a jelen ikonikus témái. Ügyes kézzel összerázva - tán az igen szellemes kétdimenziós koktélpohárban -, hogy észre se vegyük a tővel-heggyelt. Afféle színházi szappanopera egyik epizódja ez; tíz évvel ezelőtt az újdonság erejével is ható Kórház-Bakony nagyszerű első epizód volt, aztán ugyancsak emlékezetes lett a Parasztopera, a többiben is volt sok jó részlet és jelzés, és ebben is van egy-kettő. Összefűzi őket a drabális színház.

Pintér Béla előadásaiból - egyszer majd, a jövőben - le lehet írni, mi volt a levegőben és a társadalmunkban akkortájt, amikor készültek, ebben az utolsó évtizedben. Színházi szoció - egy kis közösség könnyen érthető zárványnyelvén. Ennek a színházi nyelvnek a zene a leginkább meghatározó eleme, a mozgás a második leginkább meghatározó.

Egy lehetőség ebben a mostani előadásban el lett puskázva: a mozgalmi dalok dallamára írott csasztuskák a kezdeti sűrűség után elvékonyodnak, majd eltűnnek, és nem viszik el a darabot a végéig. Pedig a színészek bírták volna svunggal, ahogy jelnél-jelzésnél erősebb, komplexebb figurával is; Szamosi Zsófia alakítása még e vázlatos figurában is lehengerlő, Friedenthál Zoltán, Thuróczy Szabolcs, Roszik Hella és Quitt László teszi a dolgát rendesen, Pintér Béla pedig ismét megmutatja, hogy meggyőző jelenség és játékmester a színpadon is. Igazán bámulni kellett a zongoránál a zenéért felelős Kéménczy Antalt - és hát volt idő rá bőven, noha a produkció most sem nyúlt túl a társulat szokásos előadásain a maga másfél órájával.

Szkéné Színház, február 4.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.