Színház - Zárványszínház - A soha vissza nem térő

  • Csáki Judit
  • 2009. február 19.

Zene

A soha vissza nem térő - ez a címe Pintér Béla és társulata legújabb produkciójának - arra vonatkozik, hogy a darabban szó van egy nagy lehetőségről, amit meg kell ragadni, mert nem tér vissza soha. Semmi lacafaca, semmi finesz - mehetünk tovább. Csáki Judit

A soha vissza nem térő - ez a címe Pintér Béla és társulata legújabb produkciójának - arra vonatkozik, hogy a darabban szó van egy nagy lehetőségről, amit meg kell ragadni, mert nem tér vissza soha. Semmi lacafaca, semmi finesz - mehetünk tovább.

Pintér Béla és társulatának ez a bemutatója is ötpercnyi tetszőleges kivágatból fölismerhető - mármint azoknak, akik látták a többit is, és a Szkénében helyet foglaló közönség túlnyomó része ilyen. A soha vissza nem térő tüchtigen - avagy a társulat tízéves fennállásához stílusosan: leltárszerűen - felvonultatja repertoárja megkülönböztető jegyeit, az énekbeszédtől a melodramatikus komédiázáson át a didaktikus mondandóig és koreografikus képekig. Pintér Béláékat könnyű érteni; egyszerűek, hogy könynyű legyen érteni őket.

Egy lecsúszóban lévő kis magyar cég kapja a "soha vissza nem térő" ajánlatot: Fatalisztánban (a beszédes név is szándékoltan egyszerű, nem akasztja meg a befogadást egyetlen pillanatra sem) egymilliárdos haszonnal kecsegtető munkát. Négyen vannak - hárman mehetnek; nem kérdés, hogy a számos szállal egymáshoz béklyózott kis közösség hamarosan megroppan. Az ajánlattevők azért "karvalyzsidók", hogy rögtön értsük, mire, illetve kire van gondolva itt - és persze nem a zsidókra, dehogy!; tudjuk, kik ők, még ha Versace-öltöny helyett amerikais-indiános a Benedek Mari tervezte jelmezük, akkor is.

Hogy aztán az itthon hagyott negyedik - a főnök asszony férjébe szerelmes, amúgy a munkához nem értő asszonyka - kiközösítését miért kell egy álkörmönfont megcsalásszcénába bújtatni, erre a választ nem a darabíró Pintér Béla, hanem a rendező Pintér Béla adja: bohózati kefélés és csillámpor-kilövellés okozta színházi látványosság céljából. Mire elül a nézőtéri röhögés, már be is jön a színre a Leninbe bújtatott apuka, hogy bejelentse: kislánya, az itthon hagyott negyedik öngyilkos lett. Pintér nagy mestere a főbekólintgatásnak, kerül, amibe kerül. Itt például annyiba, hogy visszafelé átszíneződik a bohózati betét, vagy előrefelé a főbekólintás. Itt van megígérve a rossz vég: innen ugyanis nem lehet egymilliárdot keresni, sem forintban, sem másban.

A kis hármas elmegy Fatalisztánba - úsznak a poénok a levegőben, a legtöbbet sikerül belepkehálózni az előadásba -, és egyre sorjáznak a fordulatok. Az, ugyebár, Pintér Bélánál igazán nem számít túlbonyolítottnak, hogy a cégvezető asszony egyrészt feleség (a férjébe volt szerelmes az öngyilkos lány, ugye), másrészt a másik pasas szeretője, aki amúgy igazán besegített volna a másik nő szétkefélésébe, ha potenciája nem hagyta volna cserben éppen. Az ilyen keresztbe-kasul függéseknek amúgy nincs nagy szerepük; nem teremtenek figurákat, nem mozgatnak dramaturgiát, akár ellent is mondhatnak egymásnak, mert pillanatnyi jelek, jelzések csupán.

Jel-, pontosabban jelzésszerű a két "karvalyzsidó" is: a globalizáció most már aztán igazán felfalja "Magyarisztánt", ez tuti. Persze Pintér közönsége percig sem hiszi, hogy az író-rendező az ettől való személyes félelmét vitte volna színre - nem is. Egyfajta közvélekedést látunk, a maga demagóg csontvázára csupaszítva; kódolatlan üzeneteket, hogy könnyen és főleg gyorsan értsük, mert ha nem vagyunk elég gyorsak, átszáll a fejünk fölött a megannyi fordulat.

Ezért van hát, hogy a mélység - a tartalmi mélység - még szándékban sincs jelen az előadásban: lapos felszín, ez akar lenni, és ez is. Összehordva sok minden, amibe nap mint nap belebotlunk az utcán vagy a tévében, aktualitások és időtlenségek, a múlt üzenetei és a jelen ikonikus témái. Ügyes kézzel összerázva - tán az igen szellemes kétdimenziós koktélpohárban -, hogy észre se vegyük a tővel-heggyelt. Afféle színházi szappanopera egyik epizódja ez; tíz évvel ezelőtt az újdonság erejével is ható Kórház-Bakony nagyszerű első epizód volt, aztán ugyancsak emlékezetes lett a Parasztopera, a többiben is volt sok jó részlet és jelzés, és ebben is van egy-kettő. Összefűzi őket a drabális színház.

Pintér Béla előadásaiból - egyszer majd, a jövőben - le lehet írni, mi volt a levegőben és a társadalmunkban akkortájt, amikor készültek, ebben az utolsó évtizedben. Színházi szoció - egy kis közösség könnyen érthető zárványnyelvén. Ennek a színházi nyelvnek a zene a leginkább meghatározó eleme, a mozgás a második leginkább meghatározó.

Egy lehetőség ebben a mostani előadásban el lett puskázva: a mozgalmi dalok dallamára írott csasztuskák a kezdeti sűrűség után elvékonyodnak, majd eltűnnek, és nem viszik el a darabot a végéig. Pedig a színészek bírták volna svunggal, ahogy jelnél-jelzésnél erősebb, komplexebb figurával is; Szamosi Zsófia alakítása még e vázlatos figurában is lehengerlő, Friedenthál Zoltán, Thuróczy Szabolcs, Roszik Hella és Quitt László teszi a dolgát rendesen, Pintér Béla pedig ismét megmutatja, hogy meggyőző jelenség és játékmester a színpadon is. Igazán bámulni kellett a zongoránál a zenéért felelős Kéménczy Antalt - és hát volt idő rá bőven, noha a produkció most sem nyúlt túl a társulat szokásos előadásain a maga másfél órájával.

Szkéné Színház, február 4.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.