Színház: Elszigetelt baleset (A kaukázusi krétakör)

  • Csáki Judit
  • 2003. október 16.

Zene

Welcome back - gondolom, amikor Básti Juli mint Gruse azon vívódik, sorsára hagyja-e a rangos csecsemőt. Leteszi, hátat fordít, elindul, visszafordul, vet rá egy pillantást, megint hátat fordít, megint lép néhányat, megint visszafordul, leguggol, de még föláll, mintha... Aztán határozott mozdulattal fölkapja a réztálban fekvő csecsemőt,

Welcome back - gondolom, amikor Básti Juli mint Gruse azon vívódik, sorsára hagyja-e a rangos csecsemőt. Leteszi, hátat fordít, elindul, visszafordul, vet rá egy pillantást, megint hátat fordít, megint lép néhányat, megint visszafordul, leguggol, de még föláll, mintha... Aztán határozott mozdulattal fölkapja a réztálban fekvő csecsemőt,

és kimasírozik a színpadról. Básti Juli visszatért, gondolom megint.Merthogy ez az egész vívódás nincsen ám átitatva szirupos gesztusokkal: sprőd, majdhogynem kegyetlen, legalábbis racionális az egész; csak gond és púp lenne Gruse hátán a csecsemő, az is lesz. Arkagyij Cseidze, az énekes-narrátor, akit Venczel Vera játszik, szárazon fűzi kommentárját a látottakhoz: "ijesztő a jó csábítása." (Garai fordításában ez úgy hangzott: "Rettenetes a kísértés a jóra!" - ehelyett Ungár Juli száraz kijelentést használ, és ez - pars pro toto - a rendezésről beszél.)

A kaukázusi krétakört Zsótér Sándor rendezésében játsszák a Vígszínházban, mintegy a röviddel ezelőtti A szecsuáni jóember folytatásaként; más szemszögből persze a tavalyi Jahnn-darab, a Medea folytatása ez - banális mesék költői interpretációja szikár tálalásban. Ez a Zsótér-féle színház, ez a színházi nouvelle cuisine fárasztó ügy, ráadásul a gyomrot is megterheli; sokan nem is vállalkoznak arra a munkára, ami a befogadásához, élvezetéhez kellene, mert hát kellene.

Hiszen mit keres egy moziteremdíszlet a színpadon? Kék falak, fehér plafon, neonzöld és neonsárga székek, számos rejtekajtó. Ambrus Mária találmánya később nagyon is mobilis térnek bizonyul: világítási trükkök, huzatcsere a székeken, de főleg a bejárhatóság és bejátszhatóság derülnek ki, valamint megteremtődik kettő darab ív. Az egyik a multiplex hideg tökélyét rántja ide, a másik az eredendő brechti bűnt, az eltávolítást. Ráadásul ha valaki ezt a közeget színházi anyanyelveként beszéli, mint Zsótér, akkor rá is vághatja: gondolta a fene.

A kolhoznépet - és még sok mást - gyerekek játsszák, a Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa, de semmi édes gügyögés, megható exteriőr, legfeljebb az a picike szőke lány a bal harmadik sor belső szélén. A fekete ünneplőbe öltöztetett kicsik fegyelmezett tartásukkal és igyekezetükkel már a kolhozkeretben

baljós intonációt

énekelnek az elkövetkezők elé. Amit amúgy a tüllszoknyás és mosolygó Venczel Vera, e nagyvilági narrátor sem ellenpontoz - ő tudja, miért.

A két történet - Gruse kálváriája és Acdak tündöklése, majd bukása lazán válik el, illetve kötődik össze; ugyanazt példázza mindkettő, tehát kettő darab "elszigetelt balesettel" állunk szemben. Az egyikben az történik, hogy Gruse megmenti a gyereket, a másikban pedig Acdak "cinkelt igazsága" a szegények és kiszolgáltatottak oldalára billenti Jusztícia mérlegét. Brecht maga hangsúlyozza ezt az "elszigetelt baleset" dolgot, amelyet Zsótérnak már hangsúlyoznia sem kell, mert kezére játszik a jelenünk. Nem a jóság, még kevésbé az eredendő jóság a jellembeli motivációja a két történetnek, hanem a véletlen, az "így alakult".

Ez persze fölbillenti a világban a jók-rosszak egyensúlyát; megkockáztatnám, hogy éppenséggel hatályon kívül helyezi. Emberek jönnek-mennek itt, ilyenek, amilyenek, és nézzük őket mi, ilyenek, amilyenek. A Natela Abasvili, ez a számtalan sorscsapással sújtott kormányzóné asszony, a gyermek vér szerinti anyja például nem állhatja a szegények szagát, mert rögvest migrént kap tőle - rossz-e vajon ezért, vagy csak szerencsétlen? Ráadásul - ha már a férjét megölték - a vagyont nem szívesen hagyná veszni, ezért perelné vissza a gyereket. (Ha "pusztán" a gyerekért tenné, vajon megérdemelné, hogy visszakapja?)

A zsilipelési idő elteltével - merthogy erre Zsótér rendezéseit nézve mindig szükség van - komótos és számos gyönyörűséges részlettel teli előadást látunk, átlátszót, mint az ablaküveg. Látványban gazdag, noha alig van igazi tárgy a színpadon, és Benedek Mari jelmezei is a tökéletes egyszerűséggel operálnak, tehát az ettől való olykori elütés válik jelentésessé - mint például "a hájas herceg unokaöccsének" tetőtől talpig szőrmebundája; őt, a "kisrókámat" akarja bírónak kineveztetni a hájas herceg ismerős cinizmussal, de nem sikerül, mert a piás és nagyszájú falusi írnok, Acdak lesz az.

Hasonló rugóra jár a színészi játék is: csupa végtelenül alázatos, egyszersmind öntudatos alakítást látunk. Zsótér Sándorra tényleg szinte

vakon rábízhatják magukat

a színészek, és eléggé megrendítő, milyen örömmel teszik ezt. Harkányi Endre képtelen fizikai és szellemi erőfeszítést igénylő bravúriádát ad elő: számtalan szerepben villan föl és játszik, megannyi különféle tartás, hangsúly, akár a kormányzóné, akár a Gruse sógornője, akár egy parasztasszony van soron. Hasonlóan gazdag Hegedűs D. Géza szerepskálája: a hájas hercegtől a vértes vezéren át a bepalizott Juszufig (vagy tán ő palizza be a világot, amikor félholtnak tettetve magát hagyja, hogy feleségül adják hozzá Grusét) remek és remek. De mindenkinél szikár és szelíd szerepformálásokra tessék gondolni, ezt segíti Ungár Julinak a rendezés szellemében fogant, lefelé intonáló fordítása is.

Ezt a lefelé intonálást, ezt Básti Juli csinálja a legjobban. Szögletes-merev gesztusokkal kíséri - ettől a Gruse igazán egy tömbből van faragva. Básti alighanem sokat köszönhet Zsótérnak (és persze fordítva), tovatűntek a hatásvadász manírok, és előbukkant mögülük az, akit emlékeinkben az egyik legjobb színésznőnek tudtunk. Elementárisan drámai mozdulata, amikor két tenyerét az ölére szorítva mintegy elengedi a krétakörben a gyerek kezét, az előadás koronája lehetne, ha nem lenne a színpad hátuljára rejtve, majdhogynem takarásban. De aki mégis észreveszi (ezért említem: tessék figyelni), az meglátja, hol a katarzis. Hát ott, a Gruse ölén, ahonnan nem jött ki ez az ő gyereke...

Acdak - bő narancsszín kabát, sárgás ing, sötétzöld, durva cejgnadrág - csöppet sem önfeledt ebben a bírói interregnumban, amikor ő maga a törvény, pedig lehetne az. Börcsök Enikő - aki Zsótérnak immár hagyományosan elsőrendű színésznője - rezignáltra és önironikusra veszi; nyilván, hisz belőle is a véletlen hozta ki a szegények bíráját, akinek a feneke alá egy halom telefonkönyv kell, hogy elég magasan üljön, és persze a telefonkönyv a törvénytár is, mire másra lenne jó.

Nem bír beleférni az írásba a gyerekekből formált, leszakadó híd, a Rubik-kocka, Szamosi Zsófia, Venczel Vera, Tóth Attila, de még maga a krétakör sem. A színházban mind ott van.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.