Lemez: És tényleg (Solo Monk)

  • Czabán György K.
  • 2003. október 16.

Zene

Mint tudjuk, Thelonious Monk a huszadik század egyik legnagyobb zeneszerzője volt, olyan illusztris nevek társaságában, mint Bartók Béla, Kurt Weill, Karlheinz Stockhausen, Duke Ellington, Ligeti György vagy Erik Satie. Ez utóbbit ugyan a tizenkilencedik századiakhoz is sorolhatnánk, de mivel ő volt a legmodernebb, bevettük a névsorba.
Mint tudjuk, Thelonious Monk a huszadik század egyik legnagyobb zeneszerzője volt, olyan illusztris nevek társaságában, mint Bartók Béla, Kurt Weill, Karlheinz Stockhausen, Duke Ellington, Ligeti György vagy Erik Satie. Ez utóbbit ugyan a tizenkilencedik századiakhoz is sorolhatnánk, de mivel ő volt a legmodernebb, bevettük a névsorba.

Monk eleve zseninek született 1917-ben, az Egyesült Államokban. Szerette a matematikát, templomban orgonált, aztán beállt dzsesszzenésznek. Kezdetben szerénységből játszott mások zenekaraiban, majd 1947-ben rögzítették első saját felvételeit, amit Genius Of Modern Music címmel adtak ki. Ezek már tökéletesek, Monk nem az a fejlődős típus. Nincsenek korszakai, ő mindig csak a magáét játszotta, hol szólóban, hol trióban, kvartettben és olykor nagyzenekarban. Volt, aki azt mondta, hogy nem tudott zongorázni, de ez teljesen hülyeség. Tényleg darabosnak hallatszik a játéka, de hipnotikus szerzeményei mégis a saját előadásában a legjobbak. Nem díszített, csak a lényeget játszotta, szálkásan, kopogósan, furcsa disszonanciákkal, és nagyon értette a csöndeket. Rendkívül idétlen kucsmákat hordott, koncertjein táncolt a zongora körül, és a stúdióban, ha rontott, akkor azt mondta, jó úgy. És tényleg.

Nincsenek követői, bár a szerzeményei megtalálhatók minden valamirevaló dzsesszalbumon. Utánozhatatlan és megkerülhetetlen egyszerre. Zenéje időtlen, és nem tartozik semmilyen irányzathoz.

A Solo Monk című album 1964-ben és 1965-ben - mint a címből is kiderül - szólóban rögzített stúdiófelvételek újrakevert változatait tartalmazza. Monk idétlen, rövid kis dalokat játszik, melyek tele vannak élettel és bonyolult harmóniákkal. Az eredeti bakelithez képest került még rá kilenc bónuszfelvétel, ebből hét alternatív változat, kettő pedig máshol jelent meg. Akit megfog ez a zene, annak ajánlhatjuk még a Monk Alone című dupla albumot, azon az összes szólófelvétel hallható, amit a Mester a Columbia számára rögzített 1962 és 1968 között.

Czabán György K.

Columbia/Legacy, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.