Színház: Kürtõjáték (Pintér Béla és Társulata)

  • Csáki Judit
  • 2004. november 11.

Zene

Helyénvaló a díszlettel kezdeni - bizonyos tényezõk arra buzdítanak, hogy azzal is folytassam, de inkább majd csak a végén -, hiszen a Pintér Béla és Társulata legutóbbi bemutatóján a díszlet a legfontosabb, és ez a tény az elõadás egyik erénye. Az ugyanis gyakran elõfordul, hogy a díszlet (olykor a jelmez) el- vagy lejátssza az értelmezést, esetleg a látványvilág fölébe nyomul a darabnak - ezeket nem szoktuk erénynek tartani.

Helyénvaló a díszlettel kezdeni - bizonyos tényezõk arra buzdítanak, hogy azzal is folytassam, de inkább majd csak a végén -, hiszen a Pintér Béla és Társulata legutóbbi bemutatóján a díszlet a legfontosabb, és ez a tény az elõadás egyik erénye. Az ugyanis gyakran elõfordul, hogy a díszlet (olykor a jelmez) el- vagy lejátssza az értelmezést, esetleg a látványvilág fölébe nyomul a darabnak - ezeket nem szoktuk erénynek tartani. Az is gyakran fordul elõ, hogy mint afféle komplementer elem, a díszlet "összejátszik" a darabbal és/vagy az elõadással - ilyenkor mondjuk, hogy belesimul, meg hogy jól használható, meg hogy szolgál.

Az azonban nagyon ritka, hogy a játék tere az önmagában is kompakt produkciót más dimenzióba helyezi, és ezzel - afféle "gondolta a fene" effektussal - nem egyszerûen kitágítja az értelmezést, hanem inkább ellenkezõleg: bizonyos értelemben szûkíti és nyomatékosítja.

Tehát a díszlet. A sütemények királynõje címû elõadás ott kezdõdik, amikor elfoglaljuk a helyünket a nézõtéren: fölmászunk a magasan egymás fölé helyezett dobogókra, és vigyázunk nagyon, hogy ne zuhanjunk le onnan. Elsõ blikkre mondhatnánk amfiteátrum- vagy arénaszerûnek is a teret, hiszen majdnem körös-körben ülünk, csakhogy ugye, az amfiteátrum és az aréna, az tér,

ez meg itt a tér hiánya

Szóval egy jókora kürtõ. A kürtõ alján, középen a játszó színészek - és az is mindjárt kiderül, hogy a kör alakú játéktér még forogni is tud, persze nem mechanikusan, hanem fizikálisan, mármint ha valaki forgatja. Hát forgatják. Az aréna sugall némi cirkuszt is - és cirkusz, az is van itt.

Lenézünk. Másképpen mondva: be, a kürtõbe. A mélybe. És ez, Horgas Péter ezernyi apróbb találata-leleménye mellett - köztük van az is, ahogyan mi ülünk itt fönn, szinte egymáshoz szorulva a szûkös csõben -, ez bizony megmondja, hogyan lássuk, amit nézünk, hogyan értsük, amit hallunk. És ettõl, éppen ettõl lesz jó. A Horgastól.

Mert amit nézünk és hallunk, az egy kissé megbolondított életkép 1984-bõl - lehetne dobbantani arról, hogy az orwelli év ez; javaslom, ne tegyük, nem az. Magyarország, alighanem Budapest, egy átlagcsalád, a lecsúszottak átlagcsaládja persze, mert az átlag, az sosem a nagymenõ. Pintér Béla ügyesen szedte össze azokat a kliséket, amelyek egyszerre otthonosan ismerõssé és hátborzongatóvá teszik ezt a közeget. Mármint azoknak, akik emlékeznek rá; ilyenek pedig szép számmal ültek a csupa kakasülõ-nézõtéren; ráadásul erre az is emlékszik - zsigerileg emlékszik -, aki akkor nem is élt, de most itt van.

Aprólékosan, mondhatnám tüchtigen vannak összeszedve a karakterek, a múltak és motivációk. A fõszereplõ Erika, a hétéves kislány, aki születésnapjára kapja a "sütemények királynõjét", õ a középpont, észrevétlen és kiszolgáltatott középpont, útjában van mindenkinek, fájdalmasan szeretetéhes, de nem szereti senki. Sem a szétesett, szedált, lebegõ kívülállásból megrajzolt anya, sem a családját terrorizáló, frusztrált, impotens és alkoholista belügyes apa, sem a velük élõ, kizárólag az em-lékeihez és a citerájához kötõdõ nagyapa, sem a gügye nagybácsi, sem annak a felesége, aki egyébként az apa szeretõje lenne, ha tudna lenni, sem az unokatestvér, sem a báty. Ki-ki a maga zárt, hazugságokra, megjátszásra és túlélésre kondicionált világában retteg a családfõtõl; amúgy meg mélységesen mély kút fenekén tengeti sorstalan életét. Ebbe a közegbe toppan be a szintén klisékbõl gyúrt tanár, Erika látszólag aggódó tanára - meg a krimiszerû történet elmondhatatlan szála; maradjon csöppnyi izgalom. Erikának egyetlen lelki támasza van: a megölt kutyája, aki a kislány álmában pisztollyal védi meg õt. Meg is teszi - és szükség is lesz rá.

Pintér Béla erõs, plasztikus közeget teremtett ismét. Drámait. A zene - amely utóbbi elõadásainak meghatározó fogalmazási módja - most is erõsen jelen van, de nem szervezi, hanem kíséri és árnyalja az elõadást, ráadásul a lelki terror egyik eszköze, hiszen parancsszóra - és lelkesen - mindenkinek citerázni-énekelni kell. Benedek Mari jelmezei mintha egy húsz éve bezárt és most hirtelen kinyitott ruházati boltból kerültek volna ki - csak semmi túlzás, semmi divatos retrohatás. A színészek ismét jól beszélik Pintér színházcsináló nyel-vezetét - kivált a gesztusokat és az intonációt. A szöveg erõsen támaszkodik a hajdani nyelvi klisékre is - ilyenkor jó; valamint ismét teli van olyan mondatokkal, amelyek mintha szándékosan lennének rosszak, és ebben rejlene az õ hatóerejük - ebben azonban ismét kételkedem, még mindig úgy gondolván, hogy ebbõl a csapatból eléggé kiáltóan

hiányzik egy íróember

Hogy ezen az amúgy nem kis problémán mégis túltesszük magunkat - úgy kéne mondanom, csúnyán: észrevétlenül túltevõdünk -, az részint a színészek érdeme: elsõsorban az apát játszó Pintér Béláé, a kislányt játszó Enyedi Éváé, az anyját játszó Szalontay Tündéé és az egyik fiú szerepében Tóth Józsefé.

Részint pedig Horgas Péter díszletéé, mely olyan rálátást biztosít, sõt: kényszerít ki belõlünk, amitõl hihetetlenül élessé és erõssé válik az odalenn csúszó-mászó lények közös és súlyos tragédiája. A szemszög valósággal görögös, úgy sejtem; és hirtelen nagyszabású lesz a kisszerû, dimenziót vált a vödör, a kis sámli, tragikus lesz a szánalmas, sorsszerû a forgó és abszurd a "boldog vég".

Csáki Judit

Szkéné, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”