Lemez

Verdi: Aida

Zene

A lemezpiac mai állapotának ismeretében, s tudván, hány remek felvétel készült már az Aidából, Verdi operájának új stúdiófelvétele mindenekelőtt bátor vállalkozásnak ítélendő. De azután rögtön a lenyűgöző jelzőt kell méltán felhasználni, mert az Antonio Pappano által vezényelt produkció operai világsztárok egész sorát gyűjtötte egybe, s mivel az új Aida egyéni arculatú, egyetlen korábbi felvételre sem hasonlító lemez lett. A dinamika és az árnyalás teljes eszköztárát alkalmazó, érzékeny karmesteri közelítés ugyanis ezúttal elkerüli a ­túlrészletezés, s éppígy a manie­rizmus csapdáját: Pappano úgy teremti meg Verdi egyiptomi hangját, hogy a zene sem a nagy tablókban nem válik illusztratívvá, sem a kamarajelenetekben nem veszít „ős­olasz” drámai erejéből. Anja Harteros emberléptékű, de egyúttal a transzcendenciával szoros kötelékben lévő Aida: a hangjában kísértő örök fájdalmas színezet és eszményi pianói szinte tündéralaknak hallatják etióp rabszolgalányát. Oldalán Jonas Kaufmann megkísérli sokrétűen komplex alakká átlényegíteni Radames figuráját, s a német tenor kivételes énekesi intelligenciáját igazolja a tény, hogy ez a próbálkozás majdnem teljes sikert arat. Külön kiemelendő még Ludovic Tézier, aki fogoly etióp uralkodóként meghaladja a szerep oly terhes hagyományait, és – sok kollégájával ellentétben – énekel, méghozzá ereje teljében is szép baritonhangon énekel Amonasro szólamában. Az Amnerisként mikrofon elé álló Ekaterina Semenchuk pedig valósággal arra kényszeríti a hallgatót, hogy újra s immár tartósan jegyezze meg a minszki születésű mezzoszoprán nevét. Az új Aida-lemez talán egyetlen sérülékeny pontja: Erwin Schrott mint Ramfis. Az uruguayi basszbariton hangjának és bájosan legényes személyiségének határain messze túl van a zord főpap-politikus szerepe és szólama, s ezt csupán az ítélkezési jelenet megszólalásaival sikerül feledtetnie velünk.

Warner Classics, 3 CD, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.