Lemez

Verdi: Aida

Zene

A lemezpiac mai állapotának ismeretében, s tudván, hány remek felvétel készült már az Aidából, Verdi operájának új stúdiófelvétele mindenekelőtt bátor vállalkozásnak ítélendő. De azután rögtön a lenyűgöző jelzőt kell méltán felhasználni, mert az Antonio Pappano által vezényelt produkció operai világsztárok egész sorát gyűjtötte egybe, s mivel az új Aida egyéni arculatú, egyetlen korábbi felvételre sem hasonlító lemez lett. A dinamika és az árnyalás teljes eszköztárát alkalmazó, érzékeny karmesteri közelítés ugyanis ezúttal elkerüli a ­túlrészletezés, s éppígy a manie­rizmus csapdáját: Pappano úgy teremti meg Verdi egyiptomi hangját, hogy a zene sem a nagy tablókban nem válik illusztratívvá, sem a kamarajelenetekben nem veszít „ős­olasz” drámai erejéből. Anja Harteros emberléptékű, de egyúttal a transzcendenciával szoros kötelékben lévő Aida: a hangjában kísértő örök fájdalmas színezet és eszményi pianói szinte tündéralaknak hallatják etióp rabszolgalányát. Oldalán Jonas Kaufmann megkísérli sokrétűen komplex alakká átlényegíteni Radames figuráját, s a német tenor kivételes énekesi intelligenciáját igazolja a tény, hogy ez a próbálkozás majdnem teljes sikert arat. Külön kiemelendő még Ludovic Tézier, aki fogoly etióp uralkodóként meghaladja a szerep oly terhes hagyományait, és – sok kollégájával ellentétben – énekel, méghozzá ereje teljében is szép baritonhangon énekel Amonasro szólamában. Az Amnerisként mikrofon elé álló Ekaterina Semenchuk pedig valósággal arra kényszeríti a hallgatót, hogy újra s immár tartósan jegyezze meg a minszki születésű mezzoszoprán nevét. Az új Aida-lemez talán egyetlen sérülékeny pontja: Erwin Schrott mint Ramfis. Az uruguayi basszbariton hangjának és bájosan legényes személyiségének határain messze túl van a zord főpap-politikus szerepe és szólama, s ezt csupán az ítélkezési jelenet megszólalásaival sikerül feledtetnie velünk.

Warner Classics, 3 CD, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.