Lemez

DJ Krush: Butterfly Effect

  • - minek -
  • 2016. január 10.

Zene

A már akkor is harminc felett járó, jakuzából b-boyjá és lemezlovassá avanzsált DJ Krush nehezen túlér­tékelhető hatást gyakorolt a kilencvenes évek elején még éppen csak bontakozó absztrakt hiphopszíntérre (nevezték ezt triphoptól downtempóig mindennek, de nem a címke a lényeg). Az akkoriban publikált, finoman összerakott, rafinált szerkezetű, sokrétegű szerzeményei, dzsesszből túrt botorkáló ütemei keresett előadóvá tették, szettjei éppúgy izgalmasak voltak, mint időről időre kiadott albumai. Sajnos, a kilencvenes évek sem tartottak örökké, és meglehet, Krush sem törődött sokat a stílusok és műfajok ördögi körforgásával: ő megmaradt annak, aminek megismertük, hűségesen kitartva az általa teremtett zenei világ mellett.

A friss Butterfly Effectet hallgatva is csak az jön le, hogy Krush nem tudna, de nem is akarna alapvetően változtatni ezen az aprólékos munkával teremett univerzumon, legfeljebb újabb szárnyat illeszt a gyufa­szálkastélyhoz. Atmoszférateremtésben kevesen mérhetők hozzá: már ha a metafizikus, ködösen rejtélyes ambience a cél. A lemez eleje (például a Takashi Niigaki zongorajátékával gazdagított Nostalgia) kifejezetten megkapó – érdekes módon a dinamikusabb, vendég MC-kkel feldobott darabok itt kevésbé em­léke­zetesek. A Missing Link gitár­groove-jai vagy a Living In The Future japán nyelvű reppelése viszont már kizökkent az apátiából, és fókuszálja szóródó figyelmünket. A Butterfly Effect sokat már nem rak hozzá az életműhöz, viszont bizonyítja, hogy jól kifundált, míves darabokkal van keresnivalója az utódok között.

Es U Es/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.