Lemez

DJ Krush: Butterfly Effect

  • - minek -
  • 2016. január 10.

Zene

A már akkor is harminc felett járó, jakuzából b-boyjá és lemezlovassá avanzsált DJ Krush nehezen túlér­tékelhető hatást gyakorolt a kilencvenes évek elején még éppen csak bontakozó absztrakt hiphopszíntérre (nevezték ezt triphoptól downtempóig mindennek, de nem a címke a lényeg). Az akkoriban publikált, finoman összerakott, rafinált szerkezetű, sokrétegű szerzeményei, dzsesszből túrt botorkáló ütemei keresett előadóvá tették, szettjei éppúgy izgalmasak voltak, mint időről időre kiadott albumai. Sajnos, a kilencvenes évek sem tartottak örökké, és meglehet, Krush sem törődött sokat a stílusok és műfajok ördögi körforgásával: ő megmaradt annak, aminek megismertük, hűségesen kitartva az általa teremtett zenei világ mellett.

A friss Butterfly Effectet hallgatva is csak az jön le, hogy Krush nem tudna, de nem is akarna alapvetően változtatni ezen az aprólékos munkával teremett univerzumon, legfeljebb újabb szárnyat illeszt a gyufa­szálkastélyhoz. Atmoszférateremtésben kevesen mérhetők hozzá: már ha a metafizikus, ködösen rejtélyes ambience a cél. A lemez eleje (például a Takashi Niigaki zongorajátékával gazdagított Nostalgia) kifejezetten megkapó – érdekes módon a dinamikusabb, vendég MC-kkel feldobott darabok itt kevésbé em­léke­zetesek. A Missing Link gitár­groove-jai vagy a Living In The Future japán nyelvű reppelése viszont már kizökkent az apátiából, és fókuszálja szóródó figyelmünket. A Butterfly Effect sokat már nem rak hozzá az életműhöz, viszont bizonyítja, hogy jól kifundált, míves darabokkal van keresnivalója az utódok között.

Es U Es/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.