Szobor forrónadrágban – Kylie Minogue új lemeze

  • Lang Ádám
  • 2014. április 22.

Zene

A legforróbb ausztrál popsztár 45 éves lett, és új lemezt adott ki. Mit kezd Kylie a jelennel, és kell-e még nekünk a rokonszenves művésznő?

Kylie Minogue pályája a 2012-es Abbey Road Sessions című, régi dalait ünneplőbe öltöztető lemezével révbe ért: korszakos dívaként ünnepelte a szaksajtó. A tinisorozat-szereplőként elénekelt Loco-Motion feldolgozással debütáló leányzó kitartó munkával és néhány kísérletező kitérővel (duett Nick Cave-vel, közös munkák a Manic Street Preachersszel) szép lassan felküzdötte magát a legnagyobbak közé. Énekelt a sydneyi olimpia záróünnepségén, Londonba áttelepült ausztrálként kitüntette az angol királynő, a meleg szubkultúrában pedig abszolút ikonnak számít.

false

És még az is lehet, hogy a Can’t Get You Out Of My Head futurisztikus megaslágere idején ő volt a leginkább előremutató popsztár, de az utóbbi két sorlemezének jelentősége inkább csak életrajzi: a mellrákot legyőző énekesnő bizonyította velük, hogy még mindig tud és szeret táncolni, énekelni, illetve a színpadon lenni. Közben azonban elment mellette az idő. Felnőtt egy egész generáció, amelynek tagjai sokkal merészebbek voltak minden téren, mint a negyvenes éveibe lépő, a botrányokat, kétes eseményeket mindig is kerülő Kylie.

Most, a tizenkettedik sorlemeze előtt az volt a kérdés, hogy 45 évesen merre lehet továbbmenni. Visszagondolva Madonnának a 98-as Ray Of Light utáni visszafiatalodására, látható, hogy nem kis dilemma ez, amikor mindenki Nicki Minaj és Miley fenekét figyeli, valamint laptopokon raknak össze tinilányok nagyon menő, akár előremutató dolgokat (mint mondjuk Mø vagy Grimes). Már Kylie tavaly nyári dala, a dubsteppel flörtölő, szuperslágeres Skirt is tulajdonképpen azt vetítette előre – hogy nincs már előre. És most a Kiss Me Once-on is ugyanolyan retrofuturista, diszkós dancepopdalok sorakoznak, amilyenek – a dubstepes horzsolásokat leszámítva – 15 éve is kijöhettek volna.

Kár kiemelni közülük bármelyiket, ahogy azt is, hogy épp melyik jó nevű, felkapott producer segédkezett bennük. Elég csak azt megemlíteni, hogy az eddig a dalírásban is mindig buzgón részt vevő Kyle mindössze a záró Fine-ban van feltűntetve társszerzőként. A magánéletét és a munkáját mindig következetesen elkülönítő énekesnő számára nem volt nehéz megírni egy (amúgy igen jó) poplemezt, amin igazából már az sem zavaró, hogy több szex van rajta, mint bármelyik korábbi Kylie-anyagon. A Kiss Me Once nélkülözi az igazi tetőpontokat, de annyira profi és kiegyensúlyozott, hogy szinte bármelyik dalból lehet kislemez. Ezek viszont már nem fognak semmit hozzátenni az életműhöz, csak megerősítik Kylie ikonikus, forrónacis imázsát – aki mintha szobrot állított volna ezúttal saját magának.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.