Szobor forrónadrágban – Kylie Minogue új lemeze

  • Lang Ádám
  • 2014. április 22.

Zene

A legforróbb ausztrál popsztár 45 éves lett, és új lemezt adott ki. Mit kezd Kylie a jelennel, és kell-e még nekünk a rokonszenves művésznő?

Kylie Minogue pályája a 2012-es Abbey Road Sessions című, régi dalait ünneplőbe öltöztető lemezével révbe ért: korszakos dívaként ünnepelte a szaksajtó. A tinisorozat-szereplőként elénekelt Loco-Motion feldolgozással debütáló leányzó kitartó munkával és néhány kísérletező kitérővel (duett Nick Cave-vel, közös munkák a Manic Street Preachersszel) szép lassan felküzdötte magát a legnagyobbak közé. Énekelt a sydneyi olimpia záróünnepségén, Londonba áttelepült ausztrálként kitüntette az angol királynő, a meleg szubkultúrában pedig abszolút ikonnak számít.

false

És még az is lehet, hogy a Can’t Get You Out Of My Head futurisztikus megaslágere idején ő volt a leginkább előremutató popsztár, de az utóbbi két sorlemezének jelentősége inkább csak életrajzi: a mellrákot legyőző énekesnő bizonyította velük, hogy még mindig tud és szeret táncolni, énekelni, illetve a színpadon lenni. Közben azonban elment mellette az idő. Felnőtt egy egész generáció, amelynek tagjai sokkal merészebbek voltak minden téren, mint a negyvenes éveibe lépő, a botrányokat, kétes eseményeket mindig is kerülő Kylie.

Most, a tizenkettedik sorlemeze előtt az volt a kérdés, hogy 45 évesen merre lehet továbbmenni. Visszagondolva Madonnának a 98-as Ray Of Light utáni visszafiatalodására, látható, hogy nem kis dilemma ez, amikor mindenki Nicki Minaj és Miley fenekét figyeli, valamint laptopokon raknak össze tinilányok nagyon menő, akár előremutató dolgokat (mint mondjuk Mø vagy Grimes). Már Kylie tavaly nyári dala, a dubsteppel flörtölő, szuperslágeres Skirt is tulajdonképpen azt vetítette előre – hogy nincs már előre. És most a Kiss Me Once-on is ugyanolyan retrofuturista, diszkós dancepopdalok sorakoznak, amilyenek – a dubstepes horzsolásokat leszámítva – 15 éve is kijöhettek volna.

Kár kiemelni közülük bármelyiket, ahogy azt is, hogy épp melyik jó nevű, felkapott producer segédkezett bennük. Elég csak azt megemlíteni, hogy az eddig a dalírásban is mindig buzgón részt vevő Kyle mindössze a záró Fine-ban van feltűntetve társszerzőként. A magánéletét és a munkáját mindig következetesen elkülönítő énekesnő számára nem volt nehéz megírni egy (amúgy igen jó) poplemezt, amin igazából már az sem zavaró, hogy több szex van rajta, mint bármelyik korábbi Kylie-anyagon. A Kiss Me Once nélkülözi az igazi tetőpontokat, de annyira profi és kiegyensúlyozott, hogy szinte bármelyik dalból lehet kislemez. Ezek viszont már nem fognak semmit hozzátenni az életműhöz, csak megerősítik Kylie ikonikus, forrónacis imázsát – aki mintha szobrot állított volna ezúttal saját magának.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.