mi a kotta?

Én a prológ vagyok

  • mi a kotta
  • 2014. április 20.

Zene

"Ebben az időben folyton a Ricordi Kiadó táján lebzselt egy kövérkés, inkább alacsony termetű fiatalember, akinek a homlokára mindig rácsüngött egy fekete hajtincs, mint valami kérdőjel. A hajtincs tulajdonosának jövőjéről kérdez - vajon a költészetben lesz az, vagy a zenében? Egyik mellett sem tudott dönteni." A múlt századvégen látta ilyennek az ifjú Ruggiero Leoncavallót a barát, majd győzedelmes rivális, Giacomo Puccini egyik librettistája.

Igaz, az első világsiker még Leoncavallónak jött előbb össze, méghozzá úgy, hogy jószerint nem is kellett választ adnia a homlokáról kiolvasott kérdésre, hiszen a Bajazzók szövegét is ő maga írta. "Egy darab élet"-tel kecsegtette operájának közönségét, s ahogyan az a Prológban elhangzik:

"Emléke fészkiből egy dallam csengett

S megírta, valódi könnyekben ázva, égő lázban,

Hogy szíve dobbant, vére forrt!"

Ezzel a slágerszámmal indul majd vasárnap a brit bariton, a nagyszerű Simon Keenlyside áriaestje, amely a 2014-es Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik legfontosabb eseményének ígérkezik, elvégre a jóvágású operaművész (képünkön) most, ezzel a Leoncavallótól Wagnerig és a francia Thomas-ig ívelő koncerttel fog debütálni hazánkban (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél nyolc). A fesztivál első hétvégéjének még egy operasztár vendége lesz, a Leoncavallót végképp lelépő Puccini Toscájának operaházi előadásaiban: a tenor José Cura (március 21. és 23., hét óra). S vasárnapra jut még egy teljes operaprodukció csodás vendégekkel: Händel 1733-as londoni opera seriáját, az Orlandót a fesztiválra ismét visszatérő Jean-Christophe Spinosi és pazar historikus együttese, az Ensemble Matheus szólaltatja meg, szinte napra három esztendővel a tematika másik remekműve, Vivaldi Orlando furiosója nyomában (Zeneakadémia, március 23., fél nyolc).

2012 után visszatér a fesztiválra a nagy hegedűs, Maxim Vengerov is, aki ezúttal a programon a Lengyel Kamarazenekar nevezet alatt felbukkanó Sinfonia Varsovia társaságában fogja elhúzni nekünk Mozart és Csajkovszkij műveit (Zeneakadémia, március 22., fél nyolc). Keddre azután egy brit nagyzenekar is kerül majd vendég gyanánt: a székhelyét Manchesterben tartó BBC Filharmonikusok együttese (Nemzeti Hangversenyterem, március 25., fél nyolc). Spanyol vezető karmestere, Juanjo Mena mellett még egy hangszeres szólista is ott szerepel majd a zenekar oldalán: a fiatal osztrák ütős virtuóz, Martin Grubinger, aki a marimba japán matriarchája, Keiko Abe egyik kompozíciójában is ütésre emeli majd verőit. S persze essék végezetül szó a fesztivál hazai nagyságairól is, jelesül Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hagyományos Bartók-koncertjéről a zeneszerző születésnapjának előestjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 24., fél nyolc). A Fejérvári Zoltán szólójával megszólaló III. zongoraversenyt ezúttal egy Enescu-rapszódia és Csajkovszkij Manfréd-szimfóniája fogja majd közre.

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.