tánc - AZ ISMERETLEN

  • - sisso -
  • 2009. április 16.

Zene

Duda Éva koreográfus a hazai modern tánc Laurie Andersonja: hiperérzékeny, intelligens, és minden (ünnepi hangulatú) táncjátéka olyan, mintha egy ismeretlen bolygón játszódna. Újonnan látható darabjában Palcsó Nóra és Katonka Zoltán táncolja a kontakt- és Cunningham-technikára épülő, jól áttekinthető, helyenként már - lehet, hogy az akciófilmeket idéző zenék miatt - dzsesszbalettre emlékeztető koreográfiát. Ügyes, harcművészeti elemeket beépítő párbajjal indul a történet; nyilvánvaló, hogy a nő és a férfi egymás megismerhetetlenségének tárgya és alanya lesz itt, s már a küzdelmükben is van valami a hátborzongató kommunikációképtelenségből.
Duda Éva koreográfus a hazai modern tánc Laurie Andersonja: hiperérzékeny, intelligens, és minden (ünnepi hangulatú) táncjátéka olyan, mintha egy ismeretlen bolygón játszódna. Újonnan látható darabjában Palcsó Nóra és Katonka Zoltán táncolja a kontakt- és Cunningham-technikára épülõ, jól áttekinthetõ, helyenként már - lehet, hogy az akciófilmeket idézõ zenék miatt - dzsesszbalettre emlékeztetõ koreográfiát.

Ügyes, harcmûvészeti elemeket beépítõ párbajjal indul a történet; nyilvánvaló, hogy a nõ és a férfi egymás megismerhetetlenségének tárgya és alanya lesz itt, s már a küzdelmükben is van valami a hátborzongató kommunikációképtelenségbõl. Az erõs átéléssel sajnos eléggé fukarkodnak: nem sikerül elkapnom olyan pillanatot, amikor valódi kapcsolat alakul ki a szereplõk között, s a szinkrontánc és a szólófutamok kidolgozott, szép mozdulatai sem kapnak metafizikai töltetet. Mégsem unalmas az egy óra, mert a tér- és idõjáték meg a fény és a füst tervezettsége varázslatos. Kietlen, sötét ûrben érezhetjük magunkat, harci ûrhajók keskeny fénycsóvái felett - máskor a csillagos eget idézik az apró szpotok. A férfi a fényhozó alteregója lesz, a nõ pedig keres és követ, rontott mozdulatokkal táncol, de lehet, hogy kalimpál az apró fények alatt. Aztán fejgéppé lesz a férfi feje, s így tapogatja le fényével szimbolikusan a másikat. Aztán van még egy vallatólámpának álcázott E.T.-vel (a nõ átöleli, hazavágyik) súlyosbított kommersz sci-fi jelenet, de végül csak a végtelen nagy ûr marad: nincs katartikus eggyé válás, legföljebb némi szentimentalizmus.

Közép-Európa Táncszínház, április 10.

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.