tánc - AZ ISMERETLEN

  • - sisso -
  • 2009. április 16.

Zene

Duda Éva koreográfus a hazai modern tánc Laurie Andersonja: hiperérzékeny, intelligens, és minden (ünnepi hangulatú) táncjátéka olyan, mintha egy ismeretlen bolygón játszódna. Újonnan látható darabjában Palcsó Nóra és Katonka Zoltán táncolja a kontakt- és Cunningham-technikára épülő, jól áttekinthető, helyenként már - lehet, hogy az akciófilmeket idéző zenék miatt - dzsesszbalettre emlékeztető koreográfiát. Ügyes, harcművészeti elemeket beépítő párbajjal indul a történet; nyilvánvaló, hogy a nő és a férfi egymás megismerhetetlenségének tárgya és alanya lesz itt, s már a küzdelmükben is van valami a hátborzongató kommunikációképtelenségből.
Duda Éva koreográfus a hazai modern tánc Laurie Andersonja: hiperérzékeny, intelligens, és minden (ünnepi hangulatú) táncjátéka olyan, mintha egy ismeretlen bolygón játszódna. Újonnan látható darabjában Palcsó Nóra és Katonka Zoltán táncolja a kontakt- és Cunningham-technikára épülõ, jól áttekinthetõ, helyenként már - lehet, hogy az akciófilmeket idézõ zenék miatt - dzsesszbalettre emlékeztetõ koreográfiát.

Ügyes, harcmûvészeti elemeket beépítõ párbajjal indul a történet; nyilvánvaló, hogy a nõ és a férfi egymás megismerhetetlenségének tárgya és alanya lesz itt, s már a küzdelmükben is van valami a hátborzongató kommunikációképtelenségbõl. Az erõs átéléssel sajnos eléggé fukarkodnak: nem sikerül elkapnom olyan pillanatot, amikor valódi kapcsolat alakul ki a szereplõk között, s a szinkrontánc és a szólófutamok kidolgozott, szép mozdulatai sem kapnak metafizikai töltetet. Mégsem unalmas az egy óra, mert a tér- és idõjáték meg a fény és a füst tervezettsége varázslatos. Kietlen, sötét ûrben érezhetjük magunkat, harci ûrhajók keskeny fénycsóvái felett - máskor a csillagos eget idézik az apró szpotok. A férfi a fényhozó alteregója lesz, a nõ pedig keres és követ, rontott mozdulatokkal táncol, de lehet, hogy kalimpál az apró fények alatt. Aztán fejgéppé lesz a férfi feje, s így tapogatja le fényével szimbolikusan a másikat. Aztán van még egy vallatólámpának álcázott E.T.-vel (a nõ átöleli, hazavágyik) súlyosbított kommersz sci-fi jelenet, de végül csak a végtelen nagy ûr marad: nincs katartikus eggyé válás, legföljebb némi szentimentalizmus.

Közép-Európa Táncszínház, április 10.

***

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.