tánc - CIE. MATHILDE MONNIER: PAVLOVA 323

  • - tpp -
  • 2010. augusztus 12.

Zene

Az idei bécsi (egy hónapig tartó, most 15-én záruló) ImpulsTanz fesztivál egyik kiemelkedő résztvevője az általa vezetett CCN de Montpellier több előadásával is jelen lévő Mathilde Monnier, a kortárs tánc egyik legjelentősebb koreográfusa. Egyórányi darabja magának a táncnak, sőt magának a mozgásnak - az emberélet mozgásainak is - a mibenlétére reflektál elementáris őszinteséggel.
Az idei bécsi (egy hónapig tartó, most 15-én záruló) ImpulsTanz fesztivál egyik kiemelkedõ résztvevõje az általa vezetett CCN de Montpellier több elõadásával is jelen lévõ Mathilde Monnier, a kortárs tánc egyik legjelentõsebb koreográfusa. Egyórányi darabja magának a táncnak, sõt magának a mozgásnak - az emberélet mozgásainak is - a mibenlétére reflektál elementáris õszinteséggel. A XX. század egyik emblematikus balett-táncosnõjérõl, Anna Pavlováról készült százéves, a darab címében megjelölt hosszban fennmaradt filmfelvételt alapul vevõ kortárs koreográfia A hattyú halálát dekonstruálja.

A rendkívüli motívumgazdagságú elõadásban minden a halálra vonatkozik: a mozdulatok anatómiája, a táncos erõfeszítése, szenvedélye és szenvedése. A játszók nem elõadnak, hanem léteznek a színpadon, mozdulataikban nincs hazugság és magamutogatás. A klasszikus balett legismertebb koreográfiáját értelmezik át - felmutatva a mindkét megközelítésben közös intenzitást, a mozdulatok átéltségét, a bennük kifejezõdõ, általuk közvetített energiát, amely létrehozza a kapcsolatot a közönség és az elõadó között.

Amit látunk, egyúttal maga az élet, amely nem gyõz a halálon, mint azt felszínes üdvtanok hirdetik, hanem: egységet alkot vele. A többször elhangzó (talán) zen vagy szufi példázat megvilágosodást elért jó barátokról szól, akik örömükben táncolnak. De nem is õk táncolnak, hanem a csontok, az ízületek maguk. Nincs külön elõadó és elõadás, üzenet és forma, csak a mozgásban beteljesülõ jelenlét van.

Csak a test, a fizikai jelenlét, illetve a fizikai közelség által megnyilvánuló, mégis, sõt épp ezért testetlen kommunikáció számít. Közös felmutatása a mindent igazító energiának, amit más kontextusban talán szentségnek neveznek. A valódi színház: szakrális. A valódi tánc: meditáció. Monnier Pavlova hattyújáról gondolkodva mondja el ezt. Vajon láthatjuk-e valaha Budapesten is?

Bécs, Akademietheater, július 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.