tánc - CIE. MATHILDE MONNIER: PAVLOVA 323

  • - tpp -
  • 2010. augusztus 12.

Zene

Az idei bécsi (egy hónapig tartó, most 15-én záruló) ImpulsTanz fesztivál egyik kiemelkedő résztvevője az általa vezetett CCN de Montpellier több előadásával is jelen lévő Mathilde Monnier, a kortárs tánc egyik legjelentősebb koreográfusa. Egyórányi darabja magának a táncnak, sőt magának a mozgásnak - az emberélet mozgásainak is - a mibenlétére reflektál elementáris őszinteséggel.
Az idei bécsi (egy hónapig tartó, most 15-én záruló) ImpulsTanz fesztivál egyik kiemelkedõ résztvevõje az általa vezetett CCN de Montpellier több elõadásával is jelen lévõ Mathilde Monnier, a kortárs tánc egyik legjelentõsebb koreográfusa. Egyórányi darabja magának a táncnak, sõt magának a mozgásnak - az emberélet mozgásainak is - a mibenlétére reflektál elementáris õszinteséggel. A XX. század egyik emblematikus balett-táncosnõjérõl, Anna Pavlováról készült százéves, a darab címében megjelölt hosszban fennmaradt filmfelvételt alapul vevõ kortárs koreográfia A hattyú halálát dekonstruálja.

A rendkívüli motívumgazdagságú elõadásban minden a halálra vonatkozik: a mozdulatok anatómiája, a táncos erõfeszítése, szenvedélye és szenvedése. A játszók nem elõadnak, hanem léteznek a színpadon, mozdulataikban nincs hazugság és magamutogatás. A klasszikus balett legismertebb koreográfiáját értelmezik át - felmutatva a mindkét megközelítésben közös intenzitást, a mozdulatok átéltségét, a bennük kifejezõdõ, általuk közvetített energiát, amely létrehozza a kapcsolatot a közönség és az elõadó között.

Amit látunk, egyúttal maga az élet, amely nem gyõz a halálon, mint azt felszínes üdvtanok hirdetik, hanem: egységet alkot vele. A többször elhangzó (talán) zen vagy szufi példázat megvilágosodást elért jó barátokról szól, akik örömükben táncolnak. De nem is õk táncolnak, hanem a csontok, az ízületek maguk. Nincs külön elõadó és elõadás, üzenet és forma, csak a mozgásban beteljesülõ jelenlét van.

Csak a test, a fizikai jelenlét, illetve a fizikai közelség által megnyilvánuló, mégis, sõt épp ezért testetlen kommunikáció számít. Közös felmutatása a mindent igazító energiának, amit más kontextusban talán szentségnek neveznek. A valódi színház: szakrális. A valódi tánc: meditáció. Monnier Pavlova hattyújáról gondolkodva mondja el ezt. Vajon láthatjuk-e valaha Budapesten is?

Bécs, Akademietheater, július 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.