tánc - CIE. MATHILDE MONNIER: PAVLOVA 323

  • - tpp -
  • 2010. augusztus 12.

Zene

Az idei bécsi (egy hónapig tartó, most 15-én záruló) ImpulsTanz fesztivál egyik kiemelkedő résztvevője az általa vezetett CCN de Montpellier több előadásával is jelen lévő Mathilde Monnier, a kortárs tánc egyik legjelentősebb koreográfusa. Egyórányi darabja magának a táncnak, sőt magának a mozgásnak - az emberélet mozgásainak is - a mibenlétére reflektál elementáris őszinteséggel.
Az idei bécsi (egy hónapig tartó, most 15-én záruló) ImpulsTanz fesztivál egyik kiemelkedõ résztvevõje az általa vezetett CCN de Montpellier több elõadásával is jelen lévõ Mathilde Monnier, a kortárs tánc egyik legjelentõsebb koreográfusa. Egyórányi darabja magának a táncnak, sõt magának a mozgásnak - az emberélet mozgásainak is - a mibenlétére reflektál elementáris õszinteséggel. A XX. század egyik emblematikus balett-táncosnõjérõl, Anna Pavlováról készült százéves, a darab címében megjelölt hosszban fennmaradt filmfelvételt alapul vevõ kortárs koreográfia A hattyú halálát dekonstruálja.

A rendkívüli motívumgazdagságú elõadásban minden a halálra vonatkozik: a mozdulatok anatómiája, a táncos erõfeszítése, szenvedélye és szenvedése. A játszók nem elõadnak, hanem léteznek a színpadon, mozdulataikban nincs hazugság és magamutogatás. A klasszikus balett legismertebb koreográfiáját értelmezik át - felmutatva a mindkét megközelítésben közös intenzitást, a mozdulatok átéltségét, a bennük kifejezõdõ, általuk közvetített energiát, amely létrehozza a kapcsolatot a közönség és az elõadó között.

Amit látunk, egyúttal maga az élet, amely nem gyõz a halálon, mint azt felszínes üdvtanok hirdetik, hanem: egységet alkot vele. A többször elhangzó (talán) zen vagy szufi példázat megvilágosodást elért jó barátokról szól, akik örömükben táncolnak. De nem is õk táncolnak, hanem a csontok, az ízületek maguk. Nincs külön elõadó és elõadás, üzenet és forma, csak a mozgásban beteljesülõ jelenlét van.

Csak a test, a fizikai jelenlét, illetve a fizikai közelség által megnyilvánuló, mégis, sõt épp ezért testetlen kommunikáció számít. Közös felmutatása a mindent igazító energiának, amit más kontextusban talán szentségnek neveznek. A valódi színház: szakrális. A valódi tánc: meditáció. Monnier Pavlova hattyújáról gondolkodva mondja el ezt. Vajon láthatjuk-e valaha Budapesten is?

Bécs, Akademietheater, július 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.