dvd - ÕRÜLT SZÍV

  • - köves -
  • 2010. augusztus 12.

Zene

Amit a későbbiekben nem kis színészi befektetés árán mind férfibúban, mind májműködésileg kifejezésre juttatna a produkció, az ott van már mindenestül, mint egy Oscar-díjat érő betegfelvételi lap a nyitó jelenetben. Jeff Bridgesből még a gitárja sem, csak a lepusztult furgonja látszik, countrymuzsikára (ének: J.
Amit a késõbbiekben nem kis színészi befektetés árán mind férfibúban, mind májmûködésileg kifejezésre juttatna a produkció, az ott van már mindenestül, mint egy Oscar-díjat érõ betegfelvételi lap a nyitó jelenetben. Jeff Bridgesbõl még a gitárja sem, csak a lepusztult furgonja látszik, countrymuzsikára (ének: J. Bridges) szeli a megélhetési haknimuzsikusok és a kamionos értelmiség hátsó-amerikai útjait, célja pedig nem a Hall of Fame, hanem egy út menti bowlingcsarnok, melynek kapujában egy foghíjas égõsorral keretezett, viharvert billboard hirdeti Bill Blake esti fellépését. Jeff Bridges ezért a hirdetõtábláért kapta meg az Oscar-díjat; eljátssza, milyen egy ilyen leselejtezett tereptárgynak lenni, és énekel-penget is hozzá, azaz kaszkadõr nélkül alakítja a dalos lelkû lecsúszottságot. Kis feszültség az egyébként kiszámítható ügymenetben, hogy beteljesül-e a mosónõk átka, és a countryzenészek is korán halnak, vagy éppenséggel megjavulnak, és a saját hányadékukban fetrengés helyett az újbóli dalszerzést és az elvonót választják. Javul, nem javul - végsõ soron mindegy, mert onnantól, hogy Bridges legelõször lekászálódik a kocsijából, s mint akinek az élete függ tõle, célba veszi a legközelebbi bárpultot, egyetlen dolog számít, és ennek semmi köze a szerel-mi esélyekhez (M. Gyllenhaal), a mentor-tanítvány (C. Farrell) viszonyhoz vagy a countrykontinuitást képviselõ Robert Duvall (Tender Mercies - 1983) bölcsességeihez. Egyvalami számít: milyen Bridges részegen, pengetve? Milyen lenne: pazar. Egy továbbgondolt Baker fiú.

Forgalmazza az InterCom

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.