dvd - ÕRÜLT SZÍV

  • - köves -
  • 2010. augusztus 12.

Zene

Amit a későbbiekben nem kis színészi befektetés árán mind férfibúban, mind májműködésileg kifejezésre juttatna a produkció, az ott van már mindenestül, mint egy Oscar-díjat érő betegfelvételi lap a nyitó jelenetben. Jeff Bridgesből még a gitárja sem, csak a lepusztult furgonja látszik, countrymuzsikára (ének: J.
Amit a késõbbiekben nem kis színészi befektetés árán mind férfibúban, mind májmûködésileg kifejezésre juttatna a produkció, az ott van már mindenestül, mint egy Oscar-díjat érõ betegfelvételi lap a nyitó jelenetben. Jeff Bridgesbõl még a gitárja sem, csak a lepusztult furgonja látszik, countrymuzsikára (ének: J. Bridges) szeli a megélhetési haknimuzsikusok és a kamionos értelmiség hátsó-amerikai útjait, célja pedig nem a Hall of Fame, hanem egy út menti bowlingcsarnok, melynek kapujában egy foghíjas égõsorral keretezett, viharvert billboard hirdeti Bill Blake esti fellépését. Jeff Bridges ezért a hirdetõtábláért kapta meg az Oscar-díjat; eljátssza, milyen egy ilyen leselejtezett tereptárgynak lenni, és énekel-penget is hozzá, azaz kaszkadõr nélkül alakítja a dalos lelkû lecsúszottságot. Kis feszültség az egyébként kiszámítható ügymenetben, hogy beteljesül-e a mosónõk átka, és a countryzenészek is korán halnak, vagy éppenséggel megjavulnak, és a saját hányadékukban fetrengés helyett az újbóli dalszerzést és az elvonót választják. Javul, nem javul - végsõ soron mindegy, mert onnantól, hogy Bridges legelõször lekászálódik a kocsijából, s mint akinek az élete függ tõle, célba veszi a legközelebbi bárpultot, egyetlen dolog számít, és ennek semmi köze a szerel-mi esélyekhez (M. Gyllenhaal), a mentor-tanítvány (C. Farrell) viszonyhoz vagy a countrykontinuitást képviselõ Robert Duvall (Tender Mercies - 1983) bölcsességeihez. Egyvalami számít: milyen Bridges részegen, pengetve? Milyen lenne: pazar. Egy továbbgondolt Baker fiú.

Forgalmazza az InterCom

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.