tánc - LUNATIKA

  • - sisso -
  • 2009. november 19.

Zene

címmel mutatta be új darabját Duda Éva, akit az utóbbi években leginkább a Közép-Európa Táncszínház, a MU Terminál és a Szegedi Kortárs Balett társulatának alkalmi koreográfusaként ismerhettünk. Amolyan vándorcsillag ő, jó időkben bukkan fel új előadásokkal, felderíti intellektuálisan is a kortárs tánc egét, tükröt tart kicsit, aztán meg egy időre eltűnik.
címmel mutatta be új darabját Duda Éva, akit az utóbbi években leginkább a Közép-Európa Táncszínház, a MU Terminál és a Szegedi Kortárs Balett társulatának alkalmi koreográfusaként ismerhettünk. Amolyan vándorcsillag õ, jó idõkben bukkan fel új elõadásokkal, felderíti intellektuálisan is a kortárs tánc egét, tükröt tart kicsit, aztán meg egy idõre eltûnik.

Az álom és ébrenlét határán megélt tudatállapotok testi leképezésének kutatása eddig is munkáinak (Trans, Inverz, Az ismeretlen, Tudattalan) fõmotívuma volt - a Lunatikában a nóvum az, hogy (mintegy a tanulságok összegzéseként, vagy egy új korszak kezdetét jelezve) háttérbe szorította a csillagharcos történeteket. Így gördülékenyebb lett a közlés, letisztultak a mozdulatok; nem sok idõt hagy a levegõvételre sem. Egyetlen lendületben láthatók az emberiség kollektív tudatállapotának változásai, és végig feszül a figyelem, akár az izmok a színpadon. Hol vad ösztönök törnek elõ, amelyek civilizációkat pusztítanak el a "kialvatlanság" miatt, hol a fajfenntartásért folytatott béke uralkodik, hogy néhány másodperc múlva újra epileptoid tánc uralhassa a teret.

Természetesen a feszesre sodort díszlet (Duda munkája ez is), az "állapotjelzõ" fények (Kovács Gerzson) és fõleg a táncosok képzettsége is kellettek ahhoz, hogy a híres belga Ultima Vez kemény kontaktprodukcióit és a Conan, a barbárt egyszerre idézõ darab ilyen pontos legyen. Bora Gábor, Hámor József, Jónás Zsuzsa, Lázár Eszter, Mikó Dávid, Simkó Beatrix és Tuza Tamás különbözõ iskolákból jönnek, és más-más nemzedékhez tartoznak a táncban, ám ez csak erõsíti a végeredményt csakúgy, mint Kunert Péter (Duda állandó alkotótársa) ambient zenéje, amely kristálycsengésekkel vagy földmorajlással illusztrálja a lélek belsõ baleseteit.

MU Színház, november 13.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.