Táncba hív (Beck: Midnite Vultures)

  • - greff -
  • 1999. február 4.

Zene

Ahogy a Sexx Laws, ez a tüzes bendzsószólókkal bolondított, elragadó popsláger megnyitja a Midnite Vulturest, az legalább két üdvözlendő dolgot sejtet. Egyrészt, hogy Beck új utakon kavar; másrészt, hogy ezzel továbbra is bőven az általa magasra tolt léc fölött mozog. Nyugodtan haladhatunk tovább.

Lemez

Ahogy a Sexx Laws, ez a tüzes bendzsószólókkal bolondított, elragadó popsláger megnyitja a Midnite Vulturest, az legalább két üdvözlendő dolgot sejtet. Egyrészt, hogy Beck új utakon kavar; másrészt, hogy ezzel továbbra is bőven az általa magasra tolt léc fölött mozog. Nyugodtan haladhatunk tovább.

Beck Hansen úgy öt éve bukkant fel: fogta az amerikai folkot, amin felnőtt, és összeeresztette a hiphoppal, mindezt imádnivalón bizarr, egyéni dalokba öntötte a ´94-es, debütáló Mellow Goldon. A két évvel későbbi Odelay tovább ment: egy számlálhatatlan elemből összefabrikált perfekt popfúzió volt. Ez zajlott a nagyközönség előtt - fű alatt meg kiadott négy kísérletezős lemezt apró, független kiadóknál. Tavaly egy ilyen, puszta szórakozásból összerakott, már-már konzervatív kvázifolkalbumra a Geffen jól rátette a kezét, és a nagyvilág elé tárta (Mutations címmel). Ennek a szerző nem örült, akkor már a hivatalos harmadik lemez készítésével foglalatoskodott. "Ez egy partylemez lesz" -így Beck akkortájt, és nem a levegőbe beszélt.

Most valahogy így néz ki a dolog: gitár csak hellyel-közzel, dominál az elektronika; az összeálló egész pedig valami elképesztő soul-funky-hip-hop vegyület; a hetvenes évek fekete tánczenéire, a Motown-istálló nagyjaira való emlékezés. Vérbő fúvósokkal színezett, táncba hívó funkys számok és fülledt soulballadák teszik ki a lemez nagyobbik felét, de nem lóg ki az oldszkúl technóba hajló Get Real Paid sem. Beck a hangjával is idomult: gyakran Prince-re, Stevie Wonderre hajazó fejhangon énekel, amit több helyütt is egy érzékien búgó női kórus támogat. Ez a része a dolognak néhol sok is a jóból - ami talán csak felesleges kekeckedés, végül is különösebb fenntartások nélkül szerethető mind a tizenegy dal. Főleg, amiért nem holmi kínos nosztalgiázás, hanem friss levegőjű dolog született. Az anyag java részét Beck egymaga írta, de a "mindent én játszok fel" hozzáállással végképp szakított, temérdek vendégzenész szerepel vonósokon, fúvósokon, húros hangszereken. A gazdag hangszerelés pedig kimondottan jól megy a számokhoz. Mondjuk kölcsönzött motívumokban ismét nincs hiány, de ezek, amint átmennek Beck kezén, szépen át is alakulnak a sajátjává. És hát a szemtelenül ötletes dalok ismét arra emlékeztetnek, hogy a popzene igenis lehet kreatív, innovatív úgy, hogy mindeközben emészthető, sőt fülbemászóan slágeres marad.

A vége felé azért visszatér az előző lemezekről megismert hangzás is. A pont az i-re pedig a zárás: egy baromira eltalált stílusparódia a túlspilázott soul/R&B előadókról. Padló - már a sokadik az egyórás játékidő során.

- greff -

Geffen, 1999

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.