Táncba hív (Beck: Midnite Vultures)

  • - greff -
  • 1999. február 4.

Zene

Ahogy a Sexx Laws, ez a tüzes bendzsószólókkal bolondított, elragadó popsláger megnyitja a Midnite Vulturest, az legalább két üdvözlendő dolgot sejtet. Egyrészt, hogy Beck új utakon kavar; másrészt, hogy ezzel továbbra is bőven az általa magasra tolt léc fölött mozog. Nyugodtan haladhatunk tovább.

Lemez

Ahogy a Sexx Laws, ez a tüzes bendzsószólókkal bolondított, elragadó popsláger megnyitja a Midnite Vulturest, az legalább két üdvözlendő dolgot sejtet. Egyrészt, hogy Beck új utakon kavar; másrészt, hogy ezzel továbbra is bőven az általa magasra tolt léc fölött mozog. Nyugodtan haladhatunk tovább.

Beck Hansen úgy öt éve bukkant fel: fogta az amerikai folkot, amin felnőtt, és összeeresztette a hiphoppal, mindezt imádnivalón bizarr, egyéni dalokba öntötte a ´94-es, debütáló Mellow Goldon. A két évvel későbbi Odelay tovább ment: egy számlálhatatlan elemből összefabrikált perfekt popfúzió volt. Ez zajlott a nagyközönség előtt - fű alatt meg kiadott négy kísérletezős lemezt apró, független kiadóknál. Tavaly egy ilyen, puszta szórakozásból összerakott, már-már konzervatív kvázifolkalbumra a Geffen jól rátette a kezét, és a nagyvilág elé tárta (Mutations címmel). Ennek a szerző nem örült, akkor már a hivatalos harmadik lemez készítésével foglalatoskodott. "Ez egy partylemez lesz" -így Beck akkortájt, és nem a levegőbe beszélt.

Most valahogy így néz ki a dolog: gitár csak hellyel-közzel, dominál az elektronika; az összeálló egész pedig valami elképesztő soul-funky-hip-hop vegyület; a hetvenes évek fekete tánczenéire, a Motown-istálló nagyjaira való emlékezés. Vérbő fúvósokkal színezett, táncba hívó funkys számok és fülledt soulballadák teszik ki a lemez nagyobbik felét, de nem lóg ki az oldszkúl technóba hajló Get Real Paid sem. Beck a hangjával is idomult: gyakran Prince-re, Stevie Wonderre hajazó fejhangon énekel, amit több helyütt is egy érzékien búgó női kórus támogat. Ez a része a dolognak néhol sok is a jóból - ami talán csak felesleges kekeckedés, végül is különösebb fenntartások nélkül szerethető mind a tizenegy dal. Főleg, amiért nem holmi kínos nosztalgiázás, hanem friss levegőjű dolog született. Az anyag java részét Beck egymaga írta, de a "mindent én játszok fel" hozzáállással végképp szakított, temérdek vendégzenész szerepel vonósokon, fúvósokon, húros hangszereken. A gazdag hangszerelés pedig kimondottan jól megy a számokhoz. Mondjuk kölcsönzött motívumokban ismét nincs hiány, de ezek, amint átmennek Beck kezén, szépen át is alakulnak a sajátjává. És hát a szemtelenül ötletes dalok ismét arra emlékeztetnek, hogy a popzene igenis lehet kreatív, innovatív úgy, hogy mindeközben emészthető, sőt fülbemászóan slágeres marad.

A vége felé azért visszatér az előző lemezekről megismert hangzás is. A pont az i-re pedig a zárás: egy baromira eltalált stílusparódia a túlspilázott soul/R&B előadókról. Padló - már a sokadik az egyórás játékidő során.

- greff -

Geffen, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.