Tandori Dezső: Vörös Istvánról - csak úgy (tiszta ráadás)

  • 1997. február 6.

Zene

A könyv (A csodaöreg; természetrajz) a 111. oldalnál nyílt ki. (És a 110. oldalnál, mellette.) Azonnal megdöbbentem: "Öngyilkosságra készülődöm, de" Ez az első sor. Érdekelni kezdett, mire jut, aki így indít. Antonin Artaud öngyilkosság-elméletét (-gyakorlatát) többször idézhettem (fordíthattam; az 1920-as évek derekát jelző szürrealista levelek, na, mondjuk így, matériájából), és Artaud azt mondja, ő létezni nem akarna, nem meghalni akarna, mert senki sem biztosíthatja őt, él-e ő, valóban elébe siet-e valami jobb sorsnak, ha erőszakkal stb., továbbá: ha semmiféle cselekvés eredményességében (ld. a szürrealisták és a társadalmi forradalom, Artaud bírálásában), miért, miért nem, nem hisz, tehát ha nem hisz (ilyenekben), miért hinne épp az öngyilkosság értelmében (lényegi sikerességében stb., s abban a tettben, ami - gyakorlatilag - az) (az öngyilkosság). Tehát tőle ez lelki-fizikailag távol áll, számára ez abszurdum stb. Erre kinyílik ez a könyv ezen a 111. oldalon.
Antonin Artaud éve után (1996, marhaság)

az Artaud-örökévben (1997 és mind)

A könyv (A csodaöreg; természetrajz) a 111. oldalnál nyílt ki. (És a 110. oldalnál, mellette.) Azonnal megdöbbentem: "Öngyilkosságra készülődöm, de" Ez az első sor. Érdekelni kezdett, mire jut, aki így indít. Antonin Artaud öngyilkosság-elméletét (-gyakorlatát) többször idézhettem (fordíthattam; az 1920-as évek derekát jelző szürrealista levelek, na, mondjuk így, matériájából), és Artaud azt mondja, ő létezni nem akarna, nem meghalni akarna, mert senki sem biztosíthatja őt, él-e ő, valóban elébe siet-e valami jobb sorsnak, ha erőszakkal stb., továbbá: ha semmiféle cselekvés eredményességében (ld. a szürrealisták és a társadalmi forradalom, Artaud bírálásában), miért, miért nem, nem hisz, tehát ha nem hisz (ilyenekben), miért hinne épp az öngyilkosság értelmében (lényegi sikerességében stb., s abban a tettben, ami - gyakorlatilag - az) (az öngyilkosság). Tehát tőle ez lelki-fizikailag távol áll, számára ez abszurdum stb. Erre kinyílik ez a könyv ezen a 111. oldalon.

Nem okozott csalódást. Sőt. Az ilyen könyvet az ember "végigvenné", versről versre menne, ez lehetetlen. A három legfontosabb (marhaság, ld. Ottlik): a szürrealista érthetőség; a hiteles szervesség (a versek belső kohéziója, tehát semmi hanta, semmi eszköznek megmaradó eszköz); és még valami: egy sor "irtó jó hely, verse-hely".

Az idézett (Annak, aki néz című) versnek különös erénye, hogy a ne láss, ne hallj, ne beszélj témáját így exponálja: aki a sivatagban él, három harctól szabadul meg (ld. fentebb, a háromságot). Vörösnél az nagyon ígéretes (szinte beváltódó ígéret), hogy rálátásai gyorsak, és azonnal szól róluk. Artaud-nál is ezt lehet szeretni.

Persze az életképszerű ábrázolás (ebben a versben), a "hetekig / ülök lakásomban, félóránként / fogat mosok, nézem a tévét" stb. - megint kapcsolódik valamihez, nem lötyög, nem "akart", az elemekből (öngyilkosság, ez az otthonlét, sivatag, száraz száj) urambocsá´ érthető történet kerekedik.

Az Üvegház beton-ötlete (elemisége) a 110. oldal. Ahogy mindenféléről megtudjuk, betonból van, volt, s mi van ebből, különösen szép különálló bekezdés-sor: "Hölderlin betonból volt." (Minektutána: "A víz betonból / van, a fák betonból / vannak, egy fenyőfa / tobozából bombaként / potyognak a betonmagok". Még szépen is hangzik.

Nekem ez az újabb dolgok első elejibe szökkent, Vörös István költészete. Tömérdeket idézhetnék (teszem is majd, másutt), de akkor ez nem férne a Nari olvasójának figyelme terébe. Igen kitűnő költő bontakozott ki, aki - nem túlzás - "a maga napján" a legjobb is lehet (olcsó "lovas" kifejezés).

(Széphalom Könyvkiadó, 1996)

P. S.: Amiért ez nem kritika (azt nem írok), amiért ezt egyáltalán érdemes: valaki megpróbálta kifejezni, hogy neki valaki másnak a műve megint "a legjobban tetszik" (a maga - itt: költészeti - kategóriájában. Azonnal megemlítem mellé Simon Balázst. Nálam épp ők "az előretolt ék".) TD

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.