Tatárjárás 2.0 - Dzsingisz kán és öröksége. A Mongol Birodalom (kiállítás)

  • Pallag Zoltán
  • 2007. augusztus 2.

Zene

Képzeljünk el egy olyan vándorkiállítást, amelynek ez lenne a címe: "Árpád fejedelem és öröksége", és ami egyszerre mutatná be a magyarsághoz köthető leleteket az Uráltól Spanyolországig, és a Kárpát-medence régészeti és más tárgyi emlékeit a hunoktól a 20. századig. Hamar belátnánk, hogy lehetetlen feladat volna, mind a magyar nép, mind a mai Magyarország területén, a magyarság megjelenése előtt élt népek, népcsoportok tárgyi kultúrájának még csak vázlatos ismertetése is. Hamar belátnánk, hogy a koncepcióval van a baj.

Képzeljünk el egy olyan vándorkiállítást, amelynek ez lenne a címe: "Árpád fejedelem és öröksége", és ami egyszerre mutatná be a magyarsághoz köthető leleteket az Uráltól Spanyolországig, és a Kárpát-medence régészeti és más tárgyi emlékeit a hunoktól a 20. századig. Hamar belátnánk, hogy lehetetlen feladat volna, mind a magyar nép, mind a mai Magyarország területén, a magyarság megjelenése előtt élt népek, népcsoportok tárgyi kultúrájának még csak vázlatos ismertetése is. Hamar belátnánk, hogy a koncepcióval van a baj.

Nem volt egyszerű dolga a Dzsingisz kán és öröksége. A Mongol Birodalom című nagyszabású kiállítás kurátorainak sem. Mert persze kell egy név, amit mindenki ismer, ami behozza a látogatókat a kiállításra, de hogy ennek mi köze mondjuk az első teremben látható hun emlékanyaghoz, vagy a második és harmadik teremben kiállított, az I. és II. Türk Kaganátushoz köthető tárgyakhoz, az legalább is kérdéses. Mondjuk az, hogy ezek a nomád népcsoportok a mai Mongólia területén is egzisztáltak, mégpedig hasonló körülmények között, mint a mongol kori utódaik. Mégis félrevezető lehet az altaji népek kultúráját kevésbé ismerő érdeklődőnek ez a fajta kronologikus prezentáció, hiszen Dzsingisz kán mongoljainak annyi köze volt a hunokhoz, mint Árpád magyarjainak. Azaz nem sok. Még azt hinné a gyanútlan látogató, nem ismerve a nomád törzsek és államok társadalmi szerveződési mechanizmusát, hogy itt minden egyes csoport genetikusan rokonítható a másikkal, amely időben utána következik. Gondoljunk csak a hun-avar-magyar kontinuitás ostoba elméletére. Egyrészt tehát veszélyeket is hordoz magában ez a fajta kiállítási technika, másrészt meg - eltekintve a félrevezető címtől - üdvözölendő, hiszen az embernek nem mindennap van alkalma Budapesten megcsodálni a Mongóliában nemrég előkerült türk kagáni sírok leleteit, mint például a Hösöö Cajdam-i aranyozott ezüstszarvast a 8. századból, vagy a Kül Tegint ábrázoló márványfejet, amely 2001-ben került elő egy mongol-török közös expedíció kutatásai során. Nem nehéz kitalálni, hogy a török kutatóknál a tudományos érdeklődés inkább nemzeti indíttatású volt, míg a mongoloknál territoriális.

Természetesen a mongol kor (13-15. század) népei, vagyis a Mongol Birodalom kötelékében élt népcsoportok sem kizárólag mongolok voltak, még ha nem számítjuk a letelepült nem nomád lakosságot, akkor sem. A különféle török népek (kipcsakok, ujgurok stb.) jelentős szerepet játszottak ebben az államalakulatban. A kiállításon olvashatunk a Pax Mongolicáról is, amely egyes kutatók (pl. David O. Morgan) szerint értelmetlen fogalom. A Pax Nomadica jellemzőiként többnyire a hatékony közigazgatást, a virágzó kereskedelmet, a jól működő kommunikációs hálózatot (utak, futárszolgálat), valamint a vallási és kulturális toleranciát szokták említeni. Csakhogy az ellenkező véleményt képviselők szerint a nomád állam inkább volt egy dinamikus szervezet, lokális vagy nagyobb csatározásokkal, háborúkkal, belső érdekellentétekkel, amelyre a legkevésbé sem illik a békés jelző.

Akárhogy is, ebből a viszonylagosan leletszegény korszakból és területről származó tárgyak igazi kuriózumnak számítanak a pesti tárlókban. Természetesen főleg a kisebb artefaktumok dominálnak, ami egyáltalán nem baj, hiszen ki látott már közelről eredeti ezüstpajtát (kb. úti okmányt) a 13-14. századból, vagy bogtagnak (boqtaq) nevezett női kalapot, amely egyesek szerint a késő középkori európai női kalapviseletet is befolyásolta. Láthatók itt 14. századi tükrök a Karakorumból, szablyák, turkesztáni, horezmi pénzérmék. Későbbről származik ugyan, de nagyon tanulságos a mongol hadiöltözet a 16-17. századból, hiszen közelről szemügyre vehetjük, hogyan áll össze egy páncélruha vagy egy páncélozott csizma.

Az V. teremben az utódállamok tárgyi emlékei láthatók. A perzsiai ilkánok 13- 14. századi mázas csempéi Iszfahánból, Gazan ilkán VIII. Bonifáchoz írt levelének fakszimiléje, amelynek eredetijét a vatikáni titkos archívumban őrzik, akárcsak Güjük kán levelét, amelyet 1246-ban küldött IV. Ince pápának. A VI. teremben a Jüan-dinasztia és a buddhizmus a főszereplők, főleg a 17-18. századi buddhista szobrászat remekei. Ezek az aranyozott bronzszobrok már csak nagy számuk miatt is nagyszerű látványt nyújtanak. Az utolsó terem a 17.-ből egészen a 20. századig vezeti a látogatót, az 1626-ban készült Cam maszktól mongol népi hangszereken át a gyönyörű festett pamutképekig, a thangkákig.

Ezenkívül egy informatív bónuszkiállítás is kapcsolódik a vándorkiállításhoz, a Tatárjárás, amelyet a Nemzeti Múzeum munkatársai hoztak létre, és ahol látható az utóbbi évek régészeti szenzációja, a csengelei kun lovassírból származó sisak a 13. századból, a Muhi falu feltárásakor előkerült leletek, amelyek a korabeli hétköznapi életről sejtetnek valamit. Nagyon látványosak a Cegléd-bürgeházi-dűlő feltárásán készült fotók, amelyeken valószínűleg a tatárok elől menekülő falusiak csontvázai láthatók: a menekülők, úgy tűnik, házuk kemencéjében próbáltak menedéket találni - sikertelenül.

Paradox módon - ha csak közvetetten is - mégis volt haszna az 1241-42-es pusztításnak: "segítségével" kronológiai fogódzót kapott a régészet az Árpád-kor kutatásában, hiszen lehetségessé vált egyes régészeti jelenségek beillesztése az abszolút kronológiába. Azt viszont túlzás lenne kijelenteni, hogy már ezért megérte.

Magyar Nemzeti Múzeum, szeptember 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.