Tatárjárás 2.0 - Dzsingisz kán és öröksége. A Mongol Birodalom (kiállítás)

  • Pallag Zoltán
  • 2007. augusztus 2.

Zene

Képzeljünk el egy olyan vándorkiállítást, amelynek ez lenne a címe: "Árpád fejedelem és öröksége", és ami egyszerre mutatná be a magyarsághoz köthető leleteket az Uráltól Spanyolországig, és a Kárpát-medence régészeti és más tárgyi emlékeit a hunoktól a 20. századig. Hamar belátnánk, hogy lehetetlen feladat volna, mind a magyar nép, mind a mai Magyarország területén, a magyarság megjelenése előtt élt népek, népcsoportok tárgyi kultúrájának még csak vázlatos ismertetése is. Hamar belátnánk, hogy a koncepcióval van a baj.

Képzeljünk el egy olyan vándorkiállítást, amelynek ez lenne a címe: "Árpád fejedelem és öröksége", és ami egyszerre mutatná be a magyarsághoz köthető leleteket az Uráltól Spanyolországig, és a Kárpát-medence régészeti és más tárgyi emlékeit a hunoktól a 20. századig. Hamar belátnánk, hogy lehetetlen feladat volna, mind a magyar nép, mind a mai Magyarország területén, a magyarság megjelenése előtt élt népek, népcsoportok tárgyi kultúrájának még csak vázlatos ismertetése is. Hamar belátnánk, hogy a koncepcióval van a baj.

Nem volt egyszerű dolga a Dzsingisz kán és öröksége. A Mongol Birodalom című nagyszabású kiállítás kurátorainak sem. Mert persze kell egy név, amit mindenki ismer, ami behozza a látogatókat a kiállításra, de hogy ennek mi köze mondjuk az első teremben látható hun emlékanyaghoz, vagy a második és harmadik teremben kiállított, az I. és II. Türk Kaganátushoz köthető tárgyakhoz, az legalább is kérdéses. Mondjuk az, hogy ezek a nomád népcsoportok a mai Mongólia területén is egzisztáltak, mégpedig hasonló körülmények között, mint a mongol kori utódaik. Mégis félrevezető lehet az altaji népek kultúráját kevésbé ismerő érdeklődőnek ez a fajta kronologikus prezentáció, hiszen Dzsingisz kán mongoljainak annyi köze volt a hunokhoz, mint Árpád magyarjainak. Azaz nem sok. Még azt hinné a gyanútlan látogató, nem ismerve a nomád törzsek és államok társadalmi szerveződési mechanizmusát, hogy itt minden egyes csoport genetikusan rokonítható a másikkal, amely időben utána következik. Gondoljunk csak a hun-avar-magyar kontinuitás ostoba elméletére. Egyrészt tehát veszélyeket is hordoz magában ez a fajta kiállítási technika, másrészt meg - eltekintve a félrevezető címtől - üdvözölendő, hiszen az embernek nem mindennap van alkalma Budapesten megcsodálni a Mongóliában nemrég előkerült türk kagáni sírok leleteit, mint például a Hösöö Cajdam-i aranyozott ezüstszarvast a 8. századból, vagy a Kül Tegint ábrázoló márványfejet, amely 2001-ben került elő egy mongol-török közös expedíció kutatásai során. Nem nehéz kitalálni, hogy a török kutatóknál a tudományos érdeklődés inkább nemzeti indíttatású volt, míg a mongoloknál territoriális.

Természetesen a mongol kor (13-15. század) népei, vagyis a Mongol Birodalom kötelékében élt népcsoportok sem kizárólag mongolok voltak, még ha nem számítjuk a letelepült nem nomád lakosságot, akkor sem. A különféle török népek (kipcsakok, ujgurok stb.) jelentős szerepet játszottak ebben az államalakulatban. A kiállításon olvashatunk a Pax Mongolicáról is, amely egyes kutatók (pl. David O. Morgan) szerint értelmetlen fogalom. A Pax Nomadica jellemzőiként többnyire a hatékony közigazgatást, a virágzó kereskedelmet, a jól működő kommunikációs hálózatot (utak, futárszolgálat), valamint a vallási és kulturális toleranciát szokták említeni. Csakhogy az ellenkező véleményt képviselők szerint a nomád állam inkább volt egy dinamikus szervezet, lokális vagy nagyobb csatározásokkal, háborúkkal, belső érdekellentétekkel, amelyre a legkevésbé sem illik a békés jelző.

Akárhogy is, ebből a viszonylagosan leletszegény korszakból és területről származó tárgyak igazi kuriózumnak számítanak a pesti tárlókban. Természetesen főleg a kisebb artefaktumok dominálnak, ami egyáltalán nem baj, hiszen ki látott már közelről eredeti ezüstpajtát (kb. úti okmányt) a 13-14. századból, vagy bogtagnak (boqtaq) nevezett női kalapot, amely egyesek szerint a késő középkori európai női kalapviseletet is befolyásolta. Láthatók itt 14. századi tükrök a Karakorumból, szablyák, turkesztáni, horezmi pénzérmék. Későbbről származik ugyan, de nagyon tanulságos a mongol hadiöltözet a 16-17. századból, hiszen közelről szemügyre vehetjük, hogyan áll össze egy páncélruha vagy egy páncélozott csizma.

Az V. teremben az utódállamok tárgyi emlékei láthatók. A perzsiai ilkánok 13- 14. századi mázas csempéi Iszfahánból, Gazan ilkán VIII. Bonifáchoz írt levelének fakszimiléje, amelynek eredetijét a vatikáni titkos archívumban őrzik, akárcsak Güjük kán levelét, amelyet 1246-ban küldött IV. Ince pápának. A VI. teremben a Jüan-dinasztia és a buddhizmus a főszereplők, főleg a 17-18. századi buddhista szobrászat remekei. Ezek az aranyozott bronzszobrok már csak nagy számuk miatt is nagyszerű látványt nyújtanak. Az utolsó terem a 17.-ből egészen a 20. századig vezeti a látogatót, az 1626-ban készült Cam maszktól mongol népi hangszereken át a gyönyörű festett pamutképekig, a thangkákig.

Ezenkívül egy informatív bónuszkiállítás is kapcsolódik a vándorkiállításhoz, a Tatárjárás, amelyet a Nemzeti Múzeum munkatársai hoztak létre, és ahol látható az utóbbi évek régészeti szenzációja, a csengelei kun lovassírból származó sisak a 13. századból, a Muhi falu feltárásakor előkerült leletek, amelyek a korabeli hétköznapi életről sejtetnek valamit. Nagyon látványosak a Cegléd-bürgeházi-dűlő feltárásán készült fotók, amelyeken valószínűleg a tatárok elől menekülő falusiak csontvázai láthatók: a menekülők, úgy tűnik, házuk kemencéjében próbáltak menedéket találni - sikertelenül.

Paradox módon - ha csak közvetetten is - mégis volt haszna az 1241-42-es pusztításnak: "segítségével" kronológiai fogódzót kapott a régészet az Árpád-kor kutatásában, hiszen lehetségessé vált egyes régészeti jelenségek beillesztése az abszolút kronológiába. Azt viszont túlzás lenne kijelenteni, hogy már ezért megérte.

Magyar Nemzeti Múzeum, szeptember 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.