Interjú

„Teljesen nyitott sorok”

Balla Gergely és Czakó-Kuraly Sebestyén, Platon Karataev

Zene

Pályafutása talán legjobb albumával rukkolt elő a Platon Karataev. A négytagú zenekar két dalszerző-gitáros-énekese elmesélte nekünk, hogy miért húzódtak el a Napkötöző című lemez munkálatai, de beavattak zenei és szövegviláguk rejtelmeibe is.

Magyar Narancs: Ezen a lemezen dolgoztatok a legtöbbet. Mi volt ennek az oka, és miért csúszott folyamatosan a megjelenés?

Balla Gergely: Igen, valóban sokat csúszott a lemez, hiszen már tavaly áprilisban is volt egy lemezbemutató koncert a Müpában, és ott eljátszottuk a teljes anyagot. Sűrű időszakon vagyunk túl, a zenekaron belül is mozogtak a „tektonikus lemezek”, volt egy tagcsere is. Alapból lassan dolgozunk, és csak akkor adunk ki valamit, ha teljesen elégedettek vagyunk vele. Nagyon hiszek ebben az új anyagban, úgy gondolom, hogy megérte bemászni az utolsó utáni nyúlüregbe is.

Czakó-Kuraly Sebestyén: Szerintem néha mi is alábecsüljük a maximalizmusunkat, és amikor már azt hisszük, hogy kész vagyunk, rájövünk, hogy az anyagon van még csiszolni való. A keverési és a masterelési folyamat is nagyon el tud húzódni, számunkra az egészen apró részletek is nagyon fontosak.

MN: Ki az album producere?

Balla Gergely: Zwickl Ábel. Már az első lemezt is vele készítettük, így közös felnövéstörténetünk van vele, közeli barátok lettünk az évek során. Az elejétől kezdve felfelé húzott minket, és hihetetlenül inspiráló, ahogy ő is fejlődik és megújul albumról albumra, pedig korábban is hatalmas tudással rendelkezett.

MN: Előző albumotok, a Partért kiáltó a szövegeiben a víz tematikája körül forgott, a Napkötöző középpontjában a tűz és természetesen a nap szerepel. Elképzelhető, hogy később a másik két őselemmel, a földdel és a levegővel is foglalkoztok?

Balla Gergely: Ez egyik lemeznél sem volt tudatos döntés. Már mindkét esetben kész volt az anyag váza, amikor kitapogattuk a mintázatokat, a tudatos szerkesztés csak ezután jött. Egyelőre fogalmam sincs, hogy maradunk-e majd ezen az úton, de el tudom képzelni, hogy végül így döntünk. Szerintem szép lenne, ha lenne majd egy album a földről, az anyagról, az emberről, illetve egy másik a levegőről, a szélről, a formátlanságról. Ez egy jó ív lenne, de nem akarom projektszerűen megvalósítani.

MN: Mi volt az oka a doboscserének?

Czakó-Kuraly Sebestyén: Elsősorban stílusban távolodtunk el Bradák Somától. A Partért kiáltó és az új album anyaga egyaránt azt jelezte Gergőnek és nekem, hogy megtaláltuk azt a zenei világot, amelyben dalszerzőként jól érezzük magunkat. Ez a stílus Somának alkotóként nem áll annyira közel a szívéhez. Emiatt súrlódás alakult ki a dalok készítése során, más típusú dobtémákat képzeltünk el. Ezek hosszú és lassú folyamatok voltak, és beláttuk, hogy a nézetkülönbségeket nem nagyon tudjuk áthidalni.

Balla Gergely: Soma az elejétől kezdve velünk volt, és a mély emberi kapcsolódás miatt a szétválás nehéz időszak volt a zenekar életé­ben. Viszont ami a végkimenetelt illeti, nagyon örülünk, hogy rátaláltunk Farkas Zsomborra, aki egy éve van velünk, és az elejétől kezdve olyan volt, mintha már több ezer kilométert megtett volna velünk a turnébuszban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.