Interjú

„Teljesen nyitott sorok”

Balla Gergely és Czakó-Kuraly Sebestyén, Platon Karataev

Zene

Pályafutása talán legjobb albumával rukkolt elő a Platon Karataev. A négytagú zenekar két dalszerző-gitáros-énekese elmesélte nekünk, hogy miért húzódtak el a Napkötöző című lemez munkálatai, de beavattak zenei és szövegviláguk rejtelmeibe is.

Magyar Narancs: Ezen a lemezen dolgoztatok a legtöbbet. Mi volt ennek az oka, és miért csúszott folyamatosan a megjelenés?

Balla Gergely: Igen, valóban sokat csúszott a lemez, hiszen már tavaly áprilisban is volt egy lemezbemutató koncert a Müpában, és ott eljátszottuk a teljes anyagot. Sűrű időszakon vagyunk túl, a zenekaron belül is mozogtak a „tektonikus lemezek”, volt egy tagcsere is. Alapból lassan dolgozunk, és csak akkor adunk ki valamit, ha teljesen elégedettek vagyunk vele. Nagyon hiszek ebben az új anyagban, úgy gondolom, hogy megérte bemászni az utolsó utáni nyúlüregbe is.

Czakó-Kuraly Sebestyén: Szerintem néha mi is alábecsüljük a maximalizmusunkat, és amikor már azt hisszük, hogy kész vagyunk, rájövünk, hogy az anyagon van még csiszolni való. A keverési és a masterelési folyamat is nagyon el tud húzódni, számunkra az egészen apró részletek is nagyon fontosak.

MN: Ki az album producere?

Balla Gergely: Zwickl Ábel. Már az első lemezt is vele készítettük, így közös felnövéstörténetünk van vele, közeli barátok lettünk az évek során. Az elejétől kezdve felfelé húzott minket, és hihetetlenül inspiráló, ahogy ő is fejlődik és megújul albumról albumra, pedig korábban is hatalmas tudással rendelkezett.

MN: Előző albumotok, a Partért kiáltó a szövegeiben a víz tematikája körül forgott, a Napkötöző középpontjában a tűz és természetesen a nap szerepel. Elképzelhető, hogy később a másik két őselemmel, a földdel és a levegővel is foglalkoztok?

Balla Gergely: Ez egyik lemeznél sem volt tudatos döntés. Már mindkét esetben kész volt az anyag váza, amikor kitapogattuk a mintázatokat, a tudatos szerkesztés csak ezután jött. Egyelőre fogalmam sincs, hogy maradunk-e majd ezen az úton, de el tudom képzelni, hogy végül így döntünk. Szerintem szép lenne, ha lenne majd egy album a földről, az anyagról, az emberről, illetve egy másik a levegőről, a szélről, a formátlanságról. Ez egy jó ív lenne, de nem akarom projektszerűen megvalósítani.

MN: Mi volt az oka a doboscserének?

Czakó-Kuraly Sebestyén: Elsősorban stílusban távolodtunk el Bradák Somától. A Partért kiáltó és az új album anyaga egyaránt azt jelezte Gergőnek és nekem, hogy megtaláltuk azt a zenei világot, amelyben dalszerzőként jól érezzük magunkat. Ez a stílus Somának alkotóként nem áll annyira közel a szívéhez. Emiatt súrlódás alakult ki a dalok készítése során, más típusú dobtémákat képzeltünk el. Ezek hosszú és lassú folyamatok voltak, és beláttuk, hogy a nézetkülönbségeket nem nagyon tudjuk áthidalni.

Balla Gergely: Soma az elejétől kezdve velünk volt, és a mély emberi kapcsolódás miatt a szétválás nehéz időszak volt a zenekar életé­ben. Viszont ami a végkimenetelt illeti, nagyon örülünk, hogy rátaláltunk Farkas Zsomborra, aki egy éve van velünk, és az elejétől kezdve olyan volt, mintha már több ezer kilométert megtett volna velünk a turnébuszban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.