Interjú

„Teljesen nyitott sorok”

Balla Gergely és Czakó-Kuraly Sebestyén, Platon Karataev

Zene

Pályafutása talán legjobb albumával rukkolt elő a Platon Karataev. A négytagú zenekar két dalszerző-gitáros-énekese elmesélte nekünk, hogy miért húzódtak el a Napkötöző című lemez munkálatai, de beavattak zenei és szövegviláguk rejtelmeibe is.

Magyar Narancs: Ezen a lemezen dolgoztatok a legtöbbet. Mi volt ennek az oka, és miért csúszott folyamatosan a megjelenés?

Balla Gergely: Igen, valóban sokat csúszott a lemez, hiszen már tavaly áprilisban is volt egy lemezbemutató koncert a Müpában, és ott eljátszottuk a teljes anyagot. Sűrű időszakon vagyunk túl, a zenekaron belül is mozogtak a „tektonikus lemezek”, volt egy tagcsere is. Alapból lassan dolgozunk, és csak akkor adunk ki valamit, ha teljesen elégedettek vagyunk vele. Nagyon hiszek ebben az új anyagban, úgy gondolom, hogy megérte bemászni az utolsó utáni nyúlüregbe is.

Czakó-Kuraly Sebestyén: Szerintem néha mi is alábecsüljük a maximalizmusunkat, és amikor már azt hisszük, hogy kész vagyunk, rájövünk, hogy az anyagon van még csiszolni való. A keverési és a masterelési folyamat is nagyon el tud húzódni, számunkra az egészen apró részletek is nagyon fontosak.

MN: Ki az album producere?

Balla Gergely: Zwickl Ábel. Már az első lemezt is vele készítettük, így közös felnövéstörténetünk van vele, közeli barátok lettünk az évek során. Az elejétől kezdve felfelé húzott minket, és hihetetlenül inspiráló, ahogy ő is fejlődik és megújul albumról albumra, pedig korábban is hatalmas tudással rendelkezett.

MN: Előző albumotok, a Partért kiáltó a szövegeiben a víz tematikája körül forgott, a Napkötöző középpontjában a tűz és természetesen a nap szerepel. Elképzelhető, hogy később a másik két őselemmel, a földdel és a levegővel is foglalkoztok?

Balla Gergely: Ez egyik lemeznél sem volt tudatos döntés. Már mindkét esetben kész volt az anyag váza, amikor kitapogattuk a mintázatokat, a tudatos szerkesztés csak ezután jött. Egyelőre fogalmam sincs, hogy maradunk-e majd ezen az úton, de el tudom képzelni, hogy végül így döntünk. Szerintem szép lenne, ha lenne majd egy album a földről, az anyagról, az emberről, illetve egy másik a levegőről, a szélről, a formátlanságról. Ez egy jó ív lenne, de nem akarom projektszerűen megvalósítani.

MN: Mi volt az oka a doboscserének?

Czakó-Kuraly Sebestyén: Elsősorban stílusban távolodtunk el Bradák Somától. A Partért kiáltó és az új album anyaga egyaránt azt jelezte Gergőnek és nekem, hogy megtaláltuk azt a zenei világot, amelyben dalszerzőként jól érezzük magunkat. Ez a stílus Somának alkotóként nem áll annyira közel a szívéhez. Emiatt súrlódás alakult ki a dalok készítése során, más típusú dobtémákat képzeltünk el. Ezek hosszú és lassú folyamatok voltak, és beláttuk, hogy a nézetkülönbségeket nem nagyon tudjuk áthidalni.

Balla Gergely: Soma az elejétől kezdve velünk volt, és a mély emberi kapcsolódás miatt a szétválás nehéz időszak volt a zenekar életé­ben. Viszont ami a végkimenetelt illeti, nagyon örülünk, hogy rátaláltunk Farkas Zsomborra, aki egy éve van velünk, és az elejétől kezdve olyan volt, mintha már több ezer kilométert megtett volna velünk a turnébuszban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.