Tévésorozat- Búgnak a tárnák - A törvény embere

  • - tévésmaci -
  • 2010. október 7.

Zene

Kicsit is aktív sorozatfigyelőknek rögtön fel fog tűnni, hogy e mű alkotói egyszerűen fogtak két figurát két korábban sikeres szériából, és összeterelték őket, hogy lássuk (mi), mire mennek egymással. Minden más egyéb is rögtön fel fog tűnni, sőt minden, hisz a Justified címmel - Amerikában tavasszal elindított - 13 részes folyam úgyszólván negligálja a szofisztikált közlekedési formákat. És egyáltalán, úgy térül-fordul a neki rendelt pályán, mintha az egy nagy önkiszolgáló szaküzlet lenne, ahová beengedték zárás után, hogy most x percig abból vehet ingyen, amiből jólesik, s annyit, amennyit csak bír.

Kicsit is aktív sorozatfigyelőknek rögtön fel fog tűnni, hogy e mű alkotói egyszerűen fogtak két figurát két korábban sikeres szériából, és összeterelték őket, hogy lássuk (mi), mire mennek egymással. Minden más egyéb is rögtön fel fog tűnni, sőt minden, hisz a Justified címmel - Amerikában tavasszal elindított - 13 részes folyam úgyszólván negligálja a szofisztikált közlekedési formákat. És egyáltalán, úgy térül-fordul a neki rendelt pályán, mintha az egy nagy önkiszolgáló szaküzlet lenne, ahová beengedték zárás után, hogy most x percig abból vehet ingyen, amiből jólesik, s annyit, amennyit csak bír. Tehát a sorozat enyhén cizellált jófiúja, Raylan Givens rendőrbíró a Deadwoodból érkezett. Jófiú? Képzeljék el azt a történelmi szituációt, melyben Pomócsit mégis lehelyezik Bogdányba, s a maestro mindezt sérelmezvén rálő minden szembejövőre. Pedig valami ilyesmi történik, Timothy Olyphant, akit nyilvánvalóan Seth Bullock seriff hű megformálójaként tartunk számon a mondott Deadwood városából (Dél-Dakota) és a vadnyugat hőskorából, most - úgyszólván napjainkban - Miamiból helyeztetik le (a földrajzi hitel kedvéért: föl) Kentuckyba, büntetésképp, lévén nagy a hajlandósága az önbíráskodásra. Hátha az erős vidéki levegőtől elmúlik neki. Önök szerint?

A másik alak a Kemény zsaruk legtébolyodottabb példánya, a Shane Wendrell, Walton Goggins enyhén szólva is értő megformálásában, nála a szakma nem, csupán a feneketlen őrület a közös, itt és most kényszerű pályaelhagyó bányászati robbantászt, a fehér felsőbbrendűség jegyében megrendezett bankrablások és a drogkereskedelem robotosát adja a művész, legalábbis a széria elején.

S mivel mindkettejük szülőhazája a kies Kentucky (közelebbről Lexington és vonzáskörzete), hamar rá kell döbbennünk, hogy e két hirtelen természetű férfi a törvény immár visszavonhatatlanul két oldalán, valaha közeli barátságban töltötte idejét, zömmel a tárnák mélyén és máshol. S e képlet kiadja a harmadik, alkalmasint az igazi főszereplőt: Harlan megyét. Ám annak kellően átélt leírásához kénytelenek vagyunk egy rövidke kitérőt tenni a sorozat immár negyedik oszlopa, Elmore Leonard felé is, különös tekintettel az idős mester (író, pontosabban egy gyár, szöveggyár; hétfőn lesz nyolcvanöt, ne felejtsék el felköszönteni a nevemben is) jól bevált módszerére. Ezt sem nehéz megtalálni, egy van neki: viszonylag szeretettel teli iróniával ábrázolni az alacsony sorsú népességet. Örök igazság, hogy a szeretet hangján seggbe rúghatunk bárkit, s e nemes cselekedetünk a közösség tetszésével is találkozik bizonyosan. Magyarul a pronyók a legérdekesebb népek, s ez onnan is tudható, hogy velük van tele a tévé. Nézzük őket, s hisszük, hogy nem közéjük tartozunk: jó ok az örömre. Míg az arisztokráciát nézvén tudjuk, hogy nem közéjük tartozunk. A törvény embere a hit és a tudás közti szürkületi zónában szedi áldozatait, speciel egy negyvenötössel.

S mivel a sorozatkészítés közhasznú eszközeit bolti árunak tekintik a művészek, ezért a forma is erősen a Kemény zsarukra emlékeztet, lévén a dolog úgy kezdődik, hogy minden epizódban történik valami bűneset, amit a hős - Stetson-kalapban, veszkóban és a mondott colttal - megold, miközben valamit haladgat előre a nagy közös ügy is. Aztán egyszer - minden különösebb átmenet nélkül - az alapsztori gördül magában tovább, tűnhetne akár amatörizmusnak is, vagy egymást voltaképpen kizáró (2 db) felismerések következményének:

1. kollégák, olyan gyengék ezek a részenkénti bűnesetek, hasadjunk már le róluk,

2. kollégák, annyira jók vagyunk, hogy akár a következő évadot is berendelhetik, igyekezzünk hát némileg megalapozni.

Akárhogy volt, a belső sztorik tényleg gagyik, a legcikibben például egy csávó azért gyűjtögeti Hitler festményeit, hogy aztán... innen sajnos spoiler lenne. De nem jár sokkal jobban az ugyancsak Deadwoodból vendégszerepelni érkező W. Earl Brown (ott Dan Dority), neki egy gyorsbüféből megeresztett csirkecombbal leszerelhető túszejtő megformálásában rejlő grandiózus lehetőségek kiaknázása jut (hogy ki ne csússzunk a bányászati tematikából, illetve lásd még: Kentucky Fried Chicken).

Ugyanakkor az is az igazsághoz tartozik, hogy e sztorik befogadói szempontok szerint is tökéletesen érdektelenek, mert a "hol" szándékosan sokkal érdekesebb a "mi"-nél. S e tény voltaképpen ki is adja az egész - alapjában elég szórakoztató és könnyen megszerethető - miskulancia receptjét. Mondjad szépen annak a két csuda helyes színészgyereknek, hogy csinálj úgy, ahogy szoktál, röhögtessed ki minél harsányabb eszközökkel e kies vidék idülten törvénybe ütköző bukolikáját - vigyázat, van pár rendőr is a filmben, de Harlan megyében mindenki bűnöző, s mert ugyancsak kivétel nélkül megélhetési bűnöző, hát ezer indok adódik rá, hogy megússza életvitelszerűen űzött helytelenkedéseit - és rendezz el minden konfliktust lőfegyverszóval. Minden kedélyessége ellenére ugyanis a Justifiedban igen magas a halálozási arány, mondhatnánk rá, hogy ez tiszta tarantinizmus, merthogy az is, miképpen a köztes anyag is az (válogatott arcú sutyerákok beszélnek komoly pofával és nagy érzelmekről árulkodó hevülettel hülyeségeket), de nyilván minden a híres író szabadalma. Erre persze - ponyva ide, ponyva oda - meg éppen nem esküdnék, hisz például e tollhérosz korainak mondható Ben Wade és a farmer című művében (A háromtizes yumai) például tisztán alanyi alapon, az irónia legtávolabbi fuvallataitól sem érintve beszéltek és tettek ostobaságokat a szereplők.

Végül azonban minden egyre megy, A törvény embere tipikusan "több karakter központú", immár legalább két évtizede jól bevált modell, valóban igéző környezetben, vicces kosztümökben, egy csomó - ugyancsak kötelező - áthallással a közeli rokonok viselt dolgaiból: vérbő redneck rampage. Szerintem nézzék meg.

A sorozat október 6-án indul az AXN-en, és szerda esténként tíztől megy, csütörtök éjjeli ismétlésekkel

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.