Tévésorozat - Látogatás a földgolyón - Kosáry Domokos börtönnaplója

  • Valachi Anna
  • 2009. november 19.

Zene

Furcsa műfaji dilemma elé állítja a nézőt Hanák Gábor, Ezerkilencszázötvennyolc. A chilloni fogoly - Kosáry Domokos olvasónaplója című tizenhárom részes portré-dokumentumfilmjével. Olvasónapló - filmen? Hogyan? Természetesen úgy, hogy beszélnek róla: hiszen a könyvek története - az olvasónaplóké is - elmesélhető, akár egy viszontagságos emberi életé. Csak meg kell találni a filmszerű feldolgozás lehetőségét.

Furcsa műfaji dilemma elé állítja a nézőt Hanák Gábor, Ezerkilencszázötvennyolc. A chilloni fogoly - Kosáry Domokos olvasónaplója című tizenhárom részes portré-dokumentumfilmjével. Olvasónapló - filmen? Hogyan? Természetesen úgy, hogy beszélnek róla: hiszen a könyvek története - az olvasónaplóké is - elmesélhető, akár egy viszontagságos emberi életé. Csak meg kell találni a filmszerű feldolgozás lehetőségét.

Hanák az idősíkok ütköztetésének módszerét választotta - ezért emelte ki a címben az 1958-as esztendőt, noha a keretes szerkesztésű, negyvenperces epizódokat ugyanazokkal az 56-os képsorokkal indítja, a fölvezető szövegben ismertetve Kosáry Domokos forradalom előtti és alatti tevékenységét, Nagy Imre melletti kiállását, elnöki szerepvállalását a Történettudományi Intézet Forradalmi Tanácsában, majd a szovjet intervenció utáni letartóztatását.

Azt már magától az idős korában (gyakran) meginterjúvolt történésztől tudjuk meg, hogy amikor a forradalom dokumentumainak gyűjtéséért 1957 őszén őrizetbe vették, a Fő utcai 113-as cella priccsén ülve eldöntötte magában: nem vesz tudomást többé a környezetéről, s fejben máris fogalmazni kezdte emlékiratát, Látogatás a földgolyón címmel - angolul. Bár a hadbíróság többévi börtönbüntetésre ítélte, kiváltságként élte meg, hogy szigorúan elkülönítették rabtársaitól, s 1958 tavaszán azt is megengedték, hogy könyveket hozathasson a cellájába. Kossuth példája nyomán - aki a börtönben tanult meg angolul - orosz nyelvkönyveket kért (tudta, hogy rabtartói ezt a kérését nem tagadhatják meg). Hamarosan eredetiben olvasta Gorkij, Csehov műveit, s amikor már francia és német nyelvű irodalmat is kapott, olvasónapló írásába kezdett. Szellemi munkát akart végezni mindenáron, hogy ítélőképessége és gondolkodása a magánzárkában is "üzemképes" maradjon. (Egy 16. századi példa is erre ösztökélte: Francois Bonnivard, aki a chilloni vár föld alatti tömlöcében raboskodott, a börtönablakon bevetődő napsugár fényénél írta meg Genf történetét.)

1958 - Nagy Imre és társai kivégzésének esztendeje - a hírek elől is hermetikusan elzárt tudós számára a szellemi függetlenség megőrzésének lehetőségét szimbolizálta. Amikor 1960-ban amnesztiát kapott s hazatérhetett, elfeledkezett a fogságban írt naplóról, amely kondícióban tartotta a szellemét. Csak 1997 nyarán jelentek meg néhai följegyzései könyv alakban, A chilloni fogoly címmel. A köztiszteletnek örvendő, 84 éves szerző ekkor már emlékiratai megírását tartotta legfontosabb feladatának. "Ezeket az éveket hivatalos aktákból és újságokból nem, csak személyes élménysorozatokból lehet hitelesen összerakni" - mondta annak idején egy interjúban. "Én kezdettől fogva, mint rendszerető filozopter, beszámozom a jegyzeteimet. Van egy mutatóm, amelynek segítségével minden adat gyorsan előkereshető. Ezt a dokumentációt használom majd az emlékirataimhoz is. Résen kell lenni, mert az agy szelektál, felejt, s az ember könnyen becsapja magát. S ebből következően esetleg másokat is becsap." (Lásd: Derűs fölény a magánzárkában. Népszava, 1997. június 18.)

Megrendítő, hogy tíz évvel később, élete utolsó interjújában - mellyel a portréfilmsorozat kezdődik - ugyanezt az aggodalmát osztja meg nézőivel. Nem csoda, hogy a maga választotta, szisztematikus módszerrel nem tudta befejezni memoárját, hiszen - mint fogalmazott - az ő életében "körülbelül hatszáz évre való fordulat gyűlt össze", lévén Ferenc József utolsó békeévében, 1913-ban született.

De mert az "oral historyt" éppoly fontosnak tartotta, mint az emlékiratokat, ezüst nyelű botjára támaszkodva, derűsen és közlékenyen ült mindig a kamera elé, amikor egykori tanítványa az OSZK Történeti Interjúk Tárának stúdiójában életútinterjújának soros részletét rögzítette. Ilyenkor örömmel idézte föl legszemélyesebb - de az egyéniségfejlődés szempontjából legfontosabb - gyermekkori élményeit is, amelyekről nem vezetett katalógust. Ritka terjedelmes interjúanyag gyűlt így össze. A portréfilm rendezőjének nem volt könnyű eldöntenie, milyen szerkesztési elvet keressen a parttalan kronológia helyett. Kiindulópontnak 1956-ot és Kosáry forradalom alatti tevékenységét választotta, amiért a tudóst annak idején bebörtönözték. A logikus végpont nem lehetett más, mint 1960, amikor kiszabadult. A fogságban töltött éveket, a cellafalon belüli és kívüli világot - mint az idő szubjektív és objektív dimenzióját - a rendező egyidejűleg ábrázolta: egyrészt a korlátlan szellemi szabadságot érzékeltető börtönnaplóval, másrészt az ugyanekkor szériában készült, pártpropaganda célzatú filmhíradókkal. Míg az utóbbiak a kádári konszolidációs törekvésekről és az "ellenforradalmat" megtorló diktatúra félelmet keltő akcióiról - köztük Tóth Ilona és társai bírósági tárgyalásáról - tudósítanak, eredeti filmfelvételeken - a fogságban írt naplóból Mécs Károly olvas fel megfontolandó, tetté váltható gondolatokat.

Az epizódok önmagukban is kerek kompozíciók, a sorozat rendszeres nézői előtt pedig folyamatában rajzolódik ki a 95 évet élt tudós életének első negyvenhét esztendeje - a forradalomhoz vezető történések tükrében. Az életút második szakaszának lényegét az interjúalany önreflexiói, kommentárjai tartalmazzák, amint a "földgolyón tett látogatása" tapasztalatait értékeli, hol bölcs higgadtsággal, hol fölháborodott szenvedéllyel.

A történelmi tisztánlátás képességével megáldott "átutazó" szellemi testamentumának foglalata ez a film. Magatartásmintát mutat, önvizsgálatra és utánzásra késztet. (Remélhetőleg.)

Duna Televízió; hétfőn és szerdán esténként

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.