Tévésorozat - Látogatás a földgolyón - Kosáry Domokos börtönnaplója

  • Valachi Anna
  • 2009. november 19.

Zene

Furcsa műfaji dilemma elé állítja a nézőt Hanák Gábor, Ezerkilencszázötvennyolc. A chilloni fogoly - Kosáry Domokos olvasónaplója című tizenhárom részes portré-dokumentumfilmjével. Olvasónapló - filmen? Hogyan? Természetesen úgy, hogy beszélnek róla: hiszen a könyvek története - az olvasónaplóké is - elmesélhető, akár egy viszontagságos emberi életé. Csak meg kell találni a filmszerű feldolgozás lehetőségét.

Furcsa műfaji dilemma elé állítja a nézőt Hanák Gábor, Ezerkilencszázötvennyolc. A chilloni fogoly - Kosáry Domokos olvasónaplója című tizenhárom részes portré-dokumentumfilmjével. Olvasónapló - filmen? Hogyan? Természetesen úgy, hogy beszélnek róla: hiszen a könyvek története - az olvasónaplóké is - elmesélhető, akár egy viszontagságos emberi életé. Csak meg kell találni a filmszerű feldolgozás lehetőségét.

Hanák az idősíkok ütköztetésének módszerét választotta - ezért emelte ki a címben az 1958-as esztendőt, noha a keretes szerkesztésű, negyvenperces epizódokat ugyanazokkal az 56-os képsorokkal indítja, a fölvezető szövegben ismertetve Kosáry Domokos forradalom előtti és alatti tevékenységét, Nagy Imre melletti kiállását, elnöki szerepvállalását a Történettudományi Intézet Forradalmi Tanácsában, majd a szovjet intervenció utáni letartóztatását.

Azt már magától az idős korában (gyakran) meginterjúvolt történésztől tudjuk meg, hogy amikor a forradalom dokumentumainak gyűjtéséért 1957 őszén őrizetbe vették, a Fő utcai 113-as cella priccsén ülve eldöntötte magában: nem vesz tudomást többé a környezetéről, s fejben máris fogalmazni kezdte emlékiratát, Látogatás a földgolyón címmel - angolul. Bár a hadbíróság többévi börtönbüntetésre ítélte, kiváltságként élte meg, hogy szigorúan elkülönítették rabtársaitól, s 1958 tavaszán azt is megengedték, hogy könyveket hozathasson a cellájába. Kossuth példája nyomán - aki a börtönben tanult meg angolul - orosz nyelvkönyveket kért (tudta, hogy rabtartói ezt a kérését nem tagadhatják meg). Hamarosan eredetiben olvasta Gorkij, Csehov műveit, s amikor már francia és német nyelvű irodalmat is kapott, olvasónapló írásába kezdett. Szellemi munkát akart végezni mindenáron, hogy ítélőképessége és gondolkodása a magánzárkában is "üzemképes" maradjon. (Egy 16. századi példa is erre ösztökélte: Francois Bonnivard, aki a chilloni vár föld alatti tömlöcében raboskodott, a börtönablakon bevetődő napsugár fényénél írta meg Genf történetét.)

1958 - Nagy Imre és társai kivégzésének esztendeje - a hírek elől is hermetikusan elzárt tudós számára a szellemi függetlenség megőrzésének lehetőségét szimbolizálta. Amikor 1960-ban amnesztiát kapott s hazatérhetett, elfeledkezett a fogságban írt naplóról, amely kondícióban tartotta a szellemét. Csak 1997 nyarán jelentek meg néhai följegyzései könyv alakban, A chilloni fogoly címmel. A köztiszteletnek örvendő, 84 éves szerző ekkor már emlékiratai megírását tartotta legfontosabb feladatának. "Ezeket az éveket hivatalos aktákból és újságokból nem, csak személyes élménysorozatokból lehet hitelesen összerakni" - mondta annak idején egy interjúban. "Én kezdettől fogva, mint rendszerető filozopter, beszámozom a jegyzeteimet. Van egy mutatóm, amelynek segítségével minden adat gyorsan előkereshető. Ezt a dokumentációt használom majd az emlékirataimhoz is. Résen kell lenni, mert az agy szelektál, felejt, s az ember könnyen becsapja magát. S ebből következően esetleg másokat is becsap." (Lásd: Derűs fölény a magánzárkában. Népszava, 1997. június 18.)

Megrendítő, hogy tíz évvel később, élete utolsó interjújában - mellyel a portréfilmsorozat kezdődik - ugyanezt az aggodalmát osztja meg nézőivel. Nem csoda, hogy a maga választotta, szisztematikus módszerrel nem tudta befejezni memoárját, hiszen - mint fogalmazott - az ő életében "körülbelül hatszáz évre való fordulat gyűlt össze", lévén Ferenc József utolsó békeévében, 1913-ban született.

De mert az "oral historyt" éppoly fontosnak tartotta, mint az emlékiratokat, ezüst nyelű botjára támaszkodva, derűsen és közlékenyen ült mindig a kamera elé, amikor egykori tanítványa az OSZK Történeti Interjúk Tárának stúdiójában életútinterjújának soros részletét rögzítette. Ilyenkor örömmel idézte föl legszemélyesebb - de az egyéniségfejlődés szempontjából legfontosabb - gyermekkori élményeit is, amelyekről nem vezetett katalógust. Ritka terjedelmes interjúanyag gyűlt így össze. A portréfilm rendezőjének nem volt könnyű eldöntenie, milyen szerkesztési elvet keressen a parttalan kronológia helyett. Kiindulópontnak 1956-ot és Kosáry forradalom alatti tevékenységét választotta, amiért a tudóst annak idején bebörtönözték. A logikus végpont nem lehetett más, mint 1960, amikor kiszabadult. A fogságban töltött éveket, a cellafalon belüli és kívüli világot - mint az idő szubjektív és objektív dimenzióját - a rendező egyidejűleg ábrázolta: egyrészt a korlátlan szellemi szabadságot érzékeltető börtönnaplóval, másrészt az ugyanekkor szériában készült, pártpropaganda célzatú filmhíradókkal. Míg az utóbbiak a kádári konszolidációs törekvésekről és az "ellenforradalmat" megtorló diktatúra félelmet keltő akcióiról - köztük Tóth Ilona és társai bírósági tárgyalásáról - tudósítanak, eredeti filmfelvételeken - a fogságban írt naplóból Mécs Károly olvas fel megfontolandó, tetté váltható gondolatokat.

Az epizódok önmagukban is kerek kompozíciók, a sorozat rendszeres nézői előtt pedig folyamatában rajzolódik ki a 95 évet élt tudós életének első negyvenhét esztendeje - a forradalomhoz vezető történések tükrében. Az életút második szakaszának lényegét az interjúalany önreflexiói, kommentárjai tartalmazzák, amint a "földgolyón tett látogatása" tapasztalatait értékeli, hol bölcs higgadtsággal, hol fölháborodott szenvedéllyel.

A történelmi tisztánlátás képességével megáldott "átutazó" szellemi testamentumának foglalata ez a film. Magatartásmintát mutat, önvizsgálatra és utánzásra késztet. (Remélhetőleg.)

Duna Televízió; hétfőn és szerdán esténként

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.