Tévésorozat - Téboly - Luther

  • -tévésmaci -
  • 2011. október 6.

Zene

Rohanó léptek kopogását halljuk, kétségbeesett zihálás, valami ipari létesítményben menekül egy szerencsétlen, csak őt látjuk, de bejön valahonnan egy másik zörej is, ugyancsak lépések keltik; az üldöző nem rohan, tempósan közeleg. Közeleg.
Egyre közelebb ér. Bárhogy is rohan a menekülő, hamar elillannak a kétségeink: nem menekülhet. A hajsza valami átjárónál ér véget, ami persze leszakad a menekülő alatt, csakhogy az üldöző villámgyors mozdulattal eléri még, éppen a kezét, most ott lóg a nyomorult, s könyörög, hogy húzza fel a másik. A rendőr. DCI Luther a megkergetett fejére olvassa a bűneit, s megzsarolja, hogy adja ki utolsó lehetséges áldozata feltalálási helyét, különben nem húzza fel. Két eszelős tekintet kapcsolódik egymásba, aztán persze megmondja, hogyne mondaná meg, mentené az irháját a bűnös. Nos, a brit rendőrség eme kiválósága, a Detective Chief Inspector fölhúzza-e vagy elereszti?

A Drótban megszeretett Idris Elbát a legrangosabb díjakra jelölték John Luther megformálásáért: folyamatosan vérben forgó szemű, szétfolyó arcú, kiszámíthatatlan pszichopatát ad, aki kétségkívül hatékonyan üldözi a bűnt, de a maga totál extrém módján értelmezi (amikor egyáltalán) a törvényeket. Beszélhetünk az amerikai bűnszériák romlott zsaruiról, a droggal, fegyverekkel boltoló motorosokról vagy akár az északi krimik oly szerfelett nyomasztó mivoltáról, de bármiről, a vége mindig az, hogy a mai brit televíziós rendőrsztorik a legőrültebbek, legborzasztóbbak mind közül; nemierőszak-tevő sorozatgyilkosok, gyerek-, anya- és apapusztítók váltják egymást, ha nem együtt lépnek fel, nincs az a terhes nő, galambősz tánti, aki biztonságban lenne. Miss Marple-t elrabolták, Hercule Poirot-t megvesztegették, vagy fordítva, majd a vérükkel írták föl a falra a vége főcímet.

Nos e művek impozáns sorában a Luther kétségkívül egy durvább darabnak számít, viszont telitalálat: tébolyodottan agyalt téboly, nagyon is átélhető háttér előtt, kitűnő színészi teljesítményekkel; Elba játéka különösen lenyűgöző. Most nézzék, mert az első évad (6 rész) sokkal jobb, mint a második (4 rész), amit nyilván sebtiben rántottak össze az első nem várt sikere után.

Október 9-től, éjszakánként a Duna tévén.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.