Tévésorozat - Téboly - Luther

  • -tévésmaci -
  • 2011. október 6.

Zene

Rohanó léptek kopogását halljuk, kétségbeesett zihálás, valami ipari létesítményben menekül egy szerencsétlen, csak őt látjuk, de bejön valahonnan egy másik zörej is, ugyancsak lépések keltik; az üldöző nem rohan, tempósan közeleg. Közeleg.
Egyre közelebb ér. Bárhogy is rohan a menekülő, hamar elillannak a kétségeink: nem menekülhet. A hajsza valami átjárónál ér véget, ami persze leszakad a menekülő alatt, csakhogy az üldöző villámgyors mozdulattal eléri még, éppen a kezét, most ott lóg a nyomorult, s könyörög, hogy húzza fel a másik. A rendőr. DCI Luther a megkergetett fejére olvassa a bűneit, s megzsarolja, hogy adja ki utolsó lehetséges áldozata feltalálási helyét, különben nem húzza fel. Két eszelős tekintet kapcsolódik egymásba, aztán persze megmondja, hogyne mondaná meg, mentené az irháját a bűnös. Nos, a brit rendőrség eme kiválósága, a Detective Chief Inspector fölhúzza-e vagy elereszti?

A Drótban megszeretett Idris Elbát a legrangosabb díjakra jelölték John Luther megformálásáért: folyamatosan vérben forgó szemű, szétfolyó arcú, kiszámíthatatlan pszichopatát ad, aki kétségkívül hatékonyan üldözi a bűnt, de a maga totál extrém módján értelmezi (amikor egyáltalán) a törvényeket. Beszélhetünk az amerikai bűnszériák romlott zsaruiról, a droggal, fegyverekkel boltoló motorosokról vagy akár az északi krimik oly szerfelett nyomasztó mivoltáról, de bármiről, a vége mindig az, hogy a mai brit televíziós rendőrsztorik a legőrültebbek, legborzasztóbbak mind közül; nemierőszak-tevő sorozatgyilkosok, gyerek-, anya- és apapusztítók váltják egymást, ha nem együtt lépnek fel, nincs az a terhes nő, galambősz tánti, aki biztonságban lenne. Miss Marple-t elrabolták, Hercule Poirot-t megvesztegették, vagy fordítva, majd a vérükkel írták föl a falra a vége főcímet.

Nos e művek impozáns sorában a Luther kétségkívül egy durvább darabnak számít, viszont telitalálat: tébolyodottan agyalt téboly, nagyon is átélhető háttér előtt, kitűnő színészi teljesítményekkel; Elba játéka különösen lenyűgöző. Most nézzék, mert az első évad (6 rész) sokkal jobb, mint a második (4 rész), amit nyilván sebtiben rántottak össze az első nem várt sikere után.

Október 9-től, éjszakánként a Duna tévén.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.