Tévésorozat - Téboly - Luther

  • -tévésmaci -
  • 2011. október 6.

Zene

Rohanó léptek kopogását halljuk, kétségbeesett zihálás, valami ipari létesítményben menekül egy szerencsétlen, csak őt látjuk, de bejön valahonnan egy másik zörej is, ugyancsak lépések keltik; az üldöző nem rohan, tempósan közeleg. Közeleg.
Egyre közelebb ér. Bárhogy is rohan a menekülő, hamar elillannak a kétségeink: nem menekülhet. A hajsza valami átjárónál ér véget, ami persze leszakad a menekülő alatt, csakhogy az üldöző villámgyors mozdulattal eléri még, éppen a kezét, most ott lóg a nyomorult, s könyörög, hogy húzza fel a másik. A rendőr. DCI Luther a megkergetett fejére olvassa a bűneit, s megzsarolja, hogy adja ki utolsó lehetséges áldozata feltalálási helyét, különben nem húzza fel. Két eszelős tekintet kapcsolódik egymásba, aztán persze megmondja, hogyne mondaná meg, mentené az irháját a bűnös. Nos, a brit rendőrség eme kiválósága, a Detective Chief Inspector fölhúzza-e vagy elereszti?

A Drótban megszeretett Idris Elbát a legrangosabb díjakra jelölték John Luther megformálásáért: folyamatosan vérben forgó szemű, szétfolyó arcú, kiszámíthatatlan pszichopatát ad, aki kétségkívül hatékonyan üldözi a bűnt, de a maga totál extrém módján értelmezi (amikor egyáltalán) a törvényeket. Beszélhetünk az amerikai bűnszériák romlott zsaruiról, a droggal, fegyverekkel boltoló motorosokról vagy akár az északi krimik oly szerfelett nyomasztó mivoltáról, de bármiről, a vége mindig az, hogy a mai brit televíziós rendőrsztorik a legőrültebbek, legborzasztóbbak mind közül; nemierőszak-tevő sorozatgyilkosok, gyerek-, anya- és apapusztítók váltják egymást, ha nem együtt lépnek fel, nincs az a terhes nő, galambősz tánti, aki biztonságban lenne. Miss Marple-t elrabolták, Hercule Poirot-t megvesztegették, vagy fordítva, majd a vérükkel írták föl a falra a vége főcímet.

Nos e művek impozáns sorában a Luther kétségkívül egy durvább darabnak számít, viszont telitalálat: tébolyodottan agyalt téboly, nagyon is átélhető háttér előtt, kitűnő színészi teljesítményekkel; Elba játéka különösen lenyűgöző. Most nézzék, mert az első évad (6 rész) sokkal jobb, mint a második (4 rész), amit nyilván sebtiben rántottak össze az első nem várt sikere után.

Október 9-től, éjszakánként a Duna tévén.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.