Tévésorozat - The Ellen Parsons Project - A hatalom hálójában

  • - tévésmaci -
  • 2009. október 15.

Zene

Glenn Close idén már másodszor nyert Emmy-díjat e széria főszereplőjeként, mely tényből leginkább két dolog következik.

Glenn Close idén már másodszor nyert Emmy-díjat e széria főszereplőjeként, mely tényből leginkább két dolog következik.

1. Lehetsz bármekkora hollywoodi sztár, az élet nem élet egy jó kis sorozat nélkül. A művésznőnek nem is most jött a nagy felismerés, hiszen már végigszolgálta a Kemény zsaruk negyedik évadját - ha meggondoljuk, hasonló (parancsolgató, de belül törékeny) szerepkörben.

2. Ha már pályád közepin "legenda" vagy, ha áll vagy állítják már valahol a szobrodat, az nagyban szűkíti a szerepkörödet. Gyakorlatilag csak szobrot játszhatsz, a mozihorizont minimum egy alelnöknél, rendőrparancsnoknál kezdődik neked.

Kell-e mondani, Patty Hewes szerepét a jóisten is Glenn Close-ra találta ki (legalábbis osztotta volna). Merev, megközelíthetetlen, kiismerhetetlen meg csupa ilyesmi, mindazonáltal az igazság bajnoka, vagy éppen ellenkezőleg, csupán saját - nem ritkán alantas - (bosszú-, bír-, hatalom-) vágyainak rabja. Mindenesetre a legmenősebb ügyvédi irodát viszi New Yorkban. Terepe a gazdasági csúcsbűnözés, a láthatatlan rétegek, ha ki akarnak babrálni az alacsonyabb néposztályokkal, nos, gondolják meg alaposan, mert jön Patty Hewes, s nem válogat az eszközökben. De olyannyira nem, hogy közvetlen munkatársainak is egy rémálom az élete, soha nem lehetnek biztosak semmiben, bármelyik pillanatban feláldozhatja Patty a soros ügyért bármelyikük egzisztenciáját, de akár az életüket is. Egy évad egy ügyet visz végig, de hiába a beléfeccölt végzetes energia, semmi garancia a sikerre, hisz az ellenkező térfélen topragadozók játszanak, akiknek dettó nem szent semmi sem. Ötszáz munkás vesztette el a nyugdíjalapját s minden ingó- és ingatlanvagyonát az első évadban, a másodikban bestiális a környezetszenynyezés, és gyilkolnak az energiaárak. Mindeközben Patty a keblin melengeti az orra alá nagy kedvvel borsot törő fiacskáját, hagyján, hogy kikapós, ám még a washingtoni lobbistákkal is csókos férjét, és nem utolsósorban feltörekvő és bosszúszomjas hasonmását/kreatúráját, Ellen Parsonst is. És sorra lépnek elő a takarásból mindenféle sztárok, némelyikük egyenest Hollywoodból, de a szó szerinti javuk az olyan szériákból, mint a Deadwood, a Drót vagy éppenséggel a 24.

Összegezve: a Damages egy végig magas hőfokon izzó, izgalmas időkezeléssel operáló (hónapokat ugrálunk ide-oda, adott esetben jelenetenként), iszonyúan magas tétekben játszódó demagóg marhaság, ami különösebb nehézség nélkül képes maga alá gyűrni a nézőt. Különösen akkor, ha a néző hajlik a nagyvonalúságra, s lazán tovasiklik a nagy tétek következményein, hogy olykor bajba jut az ember. S a bajban olykor szenved, vagy valami mást csinál; végzetes és végletes érzelmek kifejezésére ragadtatja magát - és akkor majdnem mindenki bajban van, de az orrát beleverni csak a kőszobornak illik. Mert akkor elszállnak a magas tétek. Mert ahogy Glenn Close egy nyugágyban a tengerparton szenved és remeg és nagyon odavan, az nem dráma. Az bohóctréfa. Akinek a rezzenéstelen a döntő stíljegye, legyen szíves, ne remegjen, mint a nyárfalevél, mert nincsen rá módszere.

-

A sorozatot keddenként adja, szombatonként ismétli az AXN

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."