Tévésorozat - The Ellen Parsons Project - A hatalom hálójában

  • - tévésmaci -
  • 2009. október 15.

Zene

Glenn Close idén már másodszor nyert Emmy-díjat e széria főszereplőjeként, mely tényből leginkább két dolog következik.

Glenn Close idén már másodszor nyert Emmy-díjat e széria főszereplőjeként, mely tényből leginkább két dolog következik.

1. Lehetsz bármekkora hollywoodi sztár, az élet nem élet egy jó kis sorozat nélkül. A művésznőnek nem is most jött a nagy felismerés, hiszen már végigszolgálta a Kemény zsaruk negyedik évadját - ha meggondoljuk, hasonló (parancsolgató, de belül törékeny) szerepkörben.

2. Ha már pályád közepin "legenda" vagy, ha áll vagy állítják már valahol a szobrodat, az nagyban szűkíti a szerepkörödet. Gyakorlatilag csak szobrot játszhatsz, a mozihorizont minimum egy alelnöknél, rendőrparancsnoknál kezdődik neked.

Kell-e mondani, Patty Hewes szerepét a jóisten is Glenn Close-ra találta ki (legalábbis osztotta volna). Merev, megközelíthetetlen, kiismerhetetlen meg csupa ilyesmi, mindazonáltal az igazság bajnoka, vagy éppen ellenkezőleg, csupán saját - nem ritkán alantas - (bosszú-, bír-, hatalom-) vágyainak rabja. Mindenesetre a legmenősebb ügyvédi irodát viszi New Yorkban. Terepe a gazdasági csúcsbűnözés, a láthatatlan rétegek, ha ki akarnak babrálni az alacsonyabb néposztályokkal, nos, gondolják meg alaposan, mert jön Patty Hewes, s nem válogat az eszközökben. De olyannyira nem, hogy közvetlen munkatársainak is egy rémálom az élete, soha nem lehetnek biztosak semmiben, bármelyik pillanatban feláldozhatja Patty a soros ügyért bármelyikük egzisztenciáját, de akár az életüket is. Egy évad egy ügyet visz végig, de hiába a beléfeccölt végzetes energia, semmi garancia a sikerre, hisz az ellenkező térfélen topragadozók játszanak, akiknek dettó nem szent semmi sem. Ötszáz munkás vesztette el a nyugdíjalapját s minden ingó- és ingatlanvagyonát az első évadban, a másodikban bestiális a környezetszenynyezés, és gyilkolnak az energiaárak. Mindeközben Patty a keblin melengeti az orra alá nagy kedvvel borsot törő fiacskáját, hagyján, hogy kikapós, ám még a washingtoni lobbistákkal is csókos férjét, és nem utolsósorban feltörekvő és bosszúszomjas hasonmását/kreatúráját, Ellen Parsonst is. És sorra lépnek elő a takarásból mindenféle sztárok, némelyikük egyenest Hollywoodból, de a szó szerinti javuk az olyan szériákból, mint a Deadwood, a Drót vagy éppenséggel a 24.

Összegezve: a Damages egy végig magas hőfokon izzó, izgalmas időkezeléssel operáló (hónapokat ugrálunk ide-oda, adott esetben jelenetenként), iszonyúan magas tétekben játszódó demagóg marhaság, ami különösebb nehézség nélkül képes maga alá gyűrni a nézőt. Különösen akkor, ha a néző hajlik a nagyvonalúságra, s lazán tovasiklik a nagy tétek következményein, hogy olykor bajba jut az ember. S a bajban olykor szenved, vagy valami mást csinál; végzetes és végletes érzelmek kifejezésére ragadtatja magát - és akkor majdnem mindenki bajban van, de az orrát beleverni csak a kőszobornak illik. Mert akkor elszállnak a magas tétek. Mert ahogy Glenn Close egy nyugágyban a tengerparton szenved és remeg és nagyon odavan, az nem dráma. Az bohóctréfa. Akinek a rezzenéstelen a döntő stíljegye, legyen szíves, ne remegjen, mint a nyárfalevél, mert nincsen rá módszere.

-

A sorozatot keddenként adja, szombatonként ismétli az AXN

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”