Béke előtt, béke után - The Asphodells: Ruled By Passion, Destroyed By Lust

  • Velkei Zoltán
  • 2013. március 6.

Zene

Andrew Weatherall a tizenkilencedik albumát adja ki idén: a Ruled By Passionnel az 1980-as évek diszkó-, space-, punk- és rockirányzatainak állít emléket, csapattársként azonban már nem Keith Tenniswood van mellette, hanem egy másik barátja, Antoine Rouge (más néven Timothy J. Fairplay). A dalszerkezetek a klubok irányába mutatnak, sok a 6-7 perces téma, noha van pár koszos, kifejezetten zenekarra írt szám is, melyek nagyon jól elkapják a korszak hangulatát, amikor a hangszerek találkoztak a vasakkal, a rock és a diszkó mindennél közelebb került egymáshoz, és senki sem tudta, mi fog történni legközelebb, annyira izgalmas és kiszámíthatatlan volt minden.


Vannak egyértelmű hivatkozások: a The Quiet Dignityben például előkerül az a szintijáték és gitározás, ami a New Order sajátja - ráadásul az egész tisztára olyan, mintha a folytatása lenne az All The Little Thingsnek Weatherall 2009-es szólólemezéről. Az A Love From Outer Space azt a békeállapotot örökíti meg, ami az acid house robbanása előtt jellemezte a brit szórakozóhelyek világát, a Beglammered pedig már ezután van két ekitablettával.

Weatherall idén tölti be az 50. életévét, s közben karrierjének újabb csúcspontjához ér: a Ruled By Passion, Destroyed By Lust nagyszerűen ötvözi eddigi zeneszerzői munkásságát a produceri tevékenységével (vö. Primal Scream: Screamadelica, Fuck Buttons: Tarot Sport), miközben ízlésesen megfelel a modern diszkó elvárásainak is.

Rotters Golf Club, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."