Béke előtt, béke után - The Asphodells: Ruled By Passion, Destroyed By Lust

  • Velkei Zoltán
  • 2013. március 6.

Zene

Andrew Weatherall a tizenkilencedik albumát adja ki idén: a Ruled By Passionnel az 1980-as évek diszkó-, space-, punk- és rockirányzatainak állít emléket, csapattársként azonban már nem Keith Tenniswood van mellette, hanem egy másik barátja, Antoine Rouge (más néven Timothy J. Fairplay). A dalszerkezetek a klubok irányába mutatnak, sok a 6-7 perces téma, noha van pár koszos, kifejezetten zenekarra írt szám is, melyek nagyon jól elkapják a korszak hangulatát, amikor a hangszerek találkoztak a vasakkal, a rock és a diszkó mindennél közelebb került egymáshoz, és senki sem tudta, mi fog történni legközelebb, annyira izgalmas és kiszámíthatatlan volt minden.


Vannak egyértelmű hivatkozások: a The Quiet Dignityben például előkerül az a szintijáték és gitározás, ami a New Order sajátja - ráadásul az egész tisztára olyan, mintha a folytatása lenne az All The Little Thingsnek Weatherall 2009-es szólólemezéről. Az A Love From Outer Space azt a békeállapotot örökíti meg, ami az acid house robbanása előtt jellemezte a brit szórakozóhelyek világát, a Beglammered pedig már ezután van két ekitablettával.

Weatherall idén tölti be az 50. életévét, s közben karrierjének újabb csúcspontjához ér: a Ruled By Passion, Destroyed By Lust nagyszerűen ötvözi eddigi zeneszerzői munkásságát a produceri tevékenységével (vö. Primal Scream: Screamadelica, Fuck Buttons: Tarot Sport), miközben ízlésesen megfelel a modern diszkó elvárásainak is.

Rotters Golf Club, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.