Lemez

The Avalanches: We Will Always Love You

  • - minek -
  • 2020. december 16.

Zene

Húsz évvel ezelőtt egy szellemes, friss erőtől és ötletektől duzzadó album köszöntötte az új évezredet: az aranykezű melbourne-i hangkovácsok barkácsolta Since I Left You a hangminták kreatív reciklálását ünnepelte, kivételes muzikalitással és kompozíciós érzékkel.

Robbie Chater és Darren Seltmann alkotói duója felbomlott, mivel Seltmann 2006-ban távozott, ám a helyére lépett Tony Di Blasival készült második The Avanlanches-album, a Wildflower csak 2016-ban jelent meg. Ehhez képest a mostani harmadikra csak négy és fél évet kellett várni, s az új zeneanyag minden perce megéri az árát. Nem is csak arról van szó, hogy 25 számot zsúfoltak a korunkban különösen terjedelmesnek számító műsoridőbe, és ehhez mérten töményen adagolták az ötleteket és a több száz hangmintát, ennek dacára sokkal kevésbé a sampler a domináns hangszer. A hagyományoknak megfelelően Chatert és Di Blasit ezúttal sem kínozta az alkotói magány. Többek között Blood Oranges, Tricky, Nenneh Cherry, Jamie xx, Perry Farrell, MGMT, Johnny Marr és a régóta Sanandra Maitreya-ként alkotó Terence Trent D’Arby is felsorakozik (mind-mind személyesen és nem hangmintaként!) a sokszínű, néha határozottan elektronikus tánczene-orientált albumon. A nagyívű dalcsokrot mindenekelőtt egy kozmikus szerelem ihlette, a NASA nevezetes Voyager aranylemezeit összerakó Ann Druyan és a csillagász Carl Sagan közötti örök románc, amihez most a fél poptörténet húzza a talpalávalót.

Modular, 2020

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.