Lemez

The Avalanches: We Will Always Love You

  • - minek -
  • 2020. december 16.

Zene

Húsz évvel ezelőtt egy szellemes, friss erőtől és ötletektől duzzadó album köszöntötte az új évezredet: az aranykezű melbourne-i hangkovácsok barkácsolta Since I Left You a hangminták kreatív reciklálását ünnepelte, kivételes muzikalitással és kompozíciós érzékkel.

Robbie Chater és Darren Seltmann alkotói duója felbomlott, mivel Seltmann 2006-ban távozott, ám a helyére lépett Tony Di Blasival készült második The Avanlanches-album, a Wildflower csak 2016-ban jelent meg. Ehhez képest a mostani harmadikra csak négy és fél évet kellett várni, s az új zeneanyag minden perce megéri az árát. Nem is csak arról van szó, hogy 25 számot zsúfoltak a korunkban különösen terjedelmesnek számító műsoridőbe, és ehhez mérten töményen adagolták az ötleteket és a több száz hangmintát, ennek dacára sokkal kevésbé a sampler a domináns hangszer. A hagyományoknak megfelelően Chatert és Di Blasit ezúttal sem kínozta az alkotói magány. Többek között Blood Oranges, Tricky, Nenneh Cherry, Jamie xx, Perry Farrell, MGMT, Johnny Marr és a régóta Sanandra Maitreya-ként alkotó Terence Trent D’Arby is felsorakozik (mind-mind személyesen és nem hangmintaként!) a sokszínű, néha határozottan elektronikus tánczene-orientált albumon. A nagyívű dalcsokrot mindenekelőtt egy kozmikus szerelem ihlette, a NASA nevezetes Voyager aranylemezeit összerakó Ann Druyan és a csillagász Carl Sagan közötti örök románc, amihez most a fél poptörténet húzza a talpalávalót.

Modular, 2020

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.