Lemez

The Chainsmokers: Memories... Do Not Open

  • Lang Ádám
  • 2017. május 13.

Zene

Mostanában kevesebb szó esik az EDM-ről a szaksajtóban, de a műfaj továbbra is jól elvan; fesztiválnyi embe­r ugrál a világ minden pontján David Guetta, Steve Aoki és a többi zenebohóc szettjére. A Chainsmokers az utóbbi két-három évben úgy zárkózott fel az élvonalba, hogy igazából semmi újat nem találtak ki. Az első kislemez, a #Selfie agyatlan veretése rögtön óriási sláger lett, noha 2015 egyik legidegesítőbb dala volt. Utána viszont a 27 éves Andrew Taggart és a 30 felett járó Alex Pall hamar rátaláltak a Guetta és Avicii által tökélyre fejlesztett EDM popra, ami tökéletesen elfér a rádióban, kicsit megtekerve viszont stadionnyi közönség előtt is működik: lassú, szájbarágós építkezés, fokozás, majd egy olyan drop, ami épp csak horzsol. Az ilyenre mondjuk, hogy bárki meg tudná csinálni. De ők csinálták meg.

Az eddig kizárólag kislemezekre, meg azokból összerakott minialbumokra alapozó duó idén látta elérkezettnek az időt, hogy összerakják az első klasszikus értelemben vett nagylemezüket. A Memories… Do Not Open dalai az eddig ismert kislemezeken sikerre vitt formulát játsszák be újra. Mondhatnánk, hogy amit a Chainsmokers csinál, az a kiüresedett slágerírás művészete, mert az, csakhogy néha kilóg a lóláb a hideg profizmus mögül, hogy lehet ezt jobban meg rosszabbul is csinálni. Például az Emily Warrennel felvett Don’t Say melankolikus, kissé távoli dropja sokkal elviselhetőbb, mint a Coldplayjel közös Something Like This energikus reszelése.

Disruptor/Columbia, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.