Lemez

The Matthew Herbert Big Band: The State Between Us

  • - minek -
  • 2019. május 25.

Zene

A Brexit felett érzett csalódás és felháborodás tettekre sarkallta Matthew Herbertet is. A pályafutását a legszórakoztatóbb minimalistaként kezdő producer ez alkalomból ismét összerántotta világhíres big bandjét, és összerakott velük egy monumentális és mélységesen politikus albumot. No persze, nem kell azt gondolni, hogy holmi csasztuskák sorakoznak egymás mellett, amelyek a szűkkeblű, az Európából való kilépéshez vezető brit sovinizmust ostoroznák. Herbert ismét nagyban gondolkozott, Brexit-szvitje nem szűkölködik a zenei ideákban, az aprólékosan kidolgozott és terjedelmesre nyújtott kompozíciókban, egyes darabokból néha a musicalek fináléinak grandiózus melodrámáját is kiérezni. Szépen megférnek egymás mellett epikus, remek hangszerszólamokkal prezentált jazzkompozíciók, vokális, dalszerű szerzeményekkel (többnyire a zenekar új vokalistája, a nagyszerű énekesnő, Rahel Dessalegne előadásában) és talált hangokra épülő elektronikus darabokkal.

Mindvégig érezni az albumot szerzőként is jegyző, ráadásul a hangszerelésben is oroszlánrészt vállaló Matthew Herbert alkotói zsenialitását és persze a produkció szándékoltan túlzó, manierista báját is. Természetesen nem vonjuk kétségbe, hogy lesznek, akik túlzónak találják az album szinte teljes estés (komplett koncertprogramnyi) terjedelmét, de a magunk részéről csupán elismeréssel adózhatunk Herbertnek, aki képes volt szélesen szárnyaló ötleteit eme kivételes, a maga melankóliájában is felemelő lemezen életre kelteni.

Accidental Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.