Lemez

The Matthew Herbert Big Band: The State Between Us

  • - minek -
  • 2019. május 25.

Zene

A Brexit felett érzett csalódás és felháborodás tettekre sarkallta Matthew Herbertet is. A pályafutását a legszórakoztatóbb minimalistaként kezdő producer ez alkalomból ismét összerántotta világhíres big bandjét, és összerakott velük egy monumentális és mélységesen politikus albumot. No persze, nem kell azt gondolni, hogy holmi csasztuskák sorakoznak egymás mellett, amelyek a szűkkeblű, az Európából való kilépéshez vezető brit sovinizmust ostoroznák. Herbert ismét nagyban gondolkozott, Brexit-szvitje nem szűkölködik a zenei ideákban, az aprólékosan kidolgozott és terjedelmesre nyújtott kompozíciókban, egyes darabokból néha a musicalek fináléinak grandiózus melodrámáját is kiérezni. Szépen megférnek egymás mellett epikus, remek hangszerszólamokkal prezentált jazzkompozíciók, vokális, dalszerű szerzeményekkel (többnyire a zenekar új vokalistája, a nagyszerű énekesnő, Rahel Dessalegne előadásában) és talált hangokra épülő elektronikus darabokkal.

Mindvégig érezni az albumot szerzőként is jegyző, ráadásul a hangszerelésben is oroszlánrészt vállaló Matthew Herbert alkotói zsenialitását és persze a produkció szándékoltan túlzó, manierista báját is. Természetesen nem vonjuk kétségbe, hogy lesznek, akik túlzónak találják az album szinte teljes estés (komplett koncertprogramnyi) terjedelmét, de a magunk részéről csupán elismeréssel adózhatunk Herbertnek, aki képes volt szélesen szárnyaló ötleteit eme kivételes, a maga melankóliájában is felemelő lemezen életre kelteni.

Accidental Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."