Lemez

The Matthew Herbert Big Band: The State Between Us

  • - minek -
  • 2019. május 25.

Zene

A Brexit felett érzett csalódás és felháborodás tettekre sarkallta Matthew Herbertet is. A pályafutását a legszórakoztatóbb minimalistaként kezdő producer ez alkalomból ismét összerántotta világhíres big bandjét, és összerakott velük egy monumentális és mélységesen politikus albumot. No persze, nem kell azt gondolni, hogy holmi csasztuskák sorakoznak egymás mellett, amelyek a szűkkeblű, az Európából való kilépéshez vezető brit sovinizmust ostoroznák. Herbert ismét nagyban gondolkozott, Brexit-szvitje nem szűkölködik a zenei ideákban, az aprólékosan kidolgozott és terjedelmesre nyújtott kompozíciókban, egyes darabokból néha a musicalek fináléinak grandiózus melodrámáját is kiérezni. Szépen megférnek egymás mellett epikus, remek hangszerszólamokkal prezentált jazzkompozíciók, vokális, dalszerű szerzeményekkel (többnyire a zenekar új vokalistája, a nagyszerű énekesnő, Rahel Dessalegne előadásában) és talált hangokra épülő elektronikus darabokkal.

Mindvégig érezni az albumot szerzőként is jegyző, ráadásul a hangszerelésben is oroszlánrészt vállaló Matthew Herbert alkotói zsenialitását és persze a produkció szándékoltan túlzó, manierista báját is. Természetesen nem vonjuk kétségbe, hogy lesznek, akik túlzónak találják az album szinte teljes estés (komplett koncertprogramnyi) terjedelmét, de a magunk részéről csupán elismeréssel adózhatunk Herbertnek, aki képes volt szélesen szárnyaló ötleteit eme kivételes, a maga melankóliájában is felemelő lemezen életre kelteni.

Accidental Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.