Lemez

Dmitri Shostakovich – Under Stalin’s Shadow

Zene

Nem vitás, immár jó pár esztendeje benn járunk az első nagy Sosztakovics-reneszánsz sűrűjében. Az utókor egy-másfél generációnyi hálátlanságát fölváltó világméretű újrafelfedezésnek hála, az oly sokat félt szovjet-orosz mestert ma már kétely nélkül a 20. század legnagyobbjai közé soroljuk. A Sosztakovics rangját és persze népszerűségét látványosan megemelő trend élén többek közt a még mindig csupán 40 éves lett karmestert, Andris Nelsonst is ott találjuk, aki amerikai együttesével, a Bostoni Szimfonikus Zenekarral a jelek szerint összkiadást tervezhet. Az eddig megjelent Sosztakovics-lemezeik közül kettő is elnyerte a legjobb zenekari előadás Grammy-díját (2016-ban és 2017-ben), s jó eséllyel kijuthat majd ez az elismerés a VI. és a VII. szimfóniát, valamint a Lear király-kísérőzenét és az Ünnepi nyitányt tartalmazó új kiadványuknak is. A kelet-európai Nelsons nagyon érti ezt a (zenei) világot: a gyors tételek hátborzongatóan groteszk száguldását, a tragikum kísértő borongását, a nagy októberi forradalom 30. évfordulójára komponált Ünnepi nyitány felszínes derűjét és mély gúnyát. No és persze érti és érzi a dupla lemez legismertebb-legfontosabb számát, a VII. (Leningrád) szimfóniát, amelyet jól porciózott dinamikával, tempóban pedig Mravinszkij és Bernstein interpretációja között félúton, az őszintén kulisszahasogató perceket is merészen felvállalva vezényelt el a felvétel alapjául szolgáló 2017. tavaszi bostoni koncerten.

Deutsche Grammophon (2 CD), 2019

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.