Lemez

Dmitri Shostakovich – Under Stalin’s Shadow

Zene

Nem vitás, immár jó pár esztendeje benn járunk az első nagy Sosztakovics-reneszánsz sűrűjében. Az utókor egy-másfél generációnyi hálátlanságát fölváltó világméretű újrafelfedezésnek hála, az oly sokat félt szovjet-orosz mestert ma már kétely nélkül a 20. század legnagyobbjai közé soroljuk. A Sosztakovics rangját és persze népszerűségét látványosan megemelő trend élén többek közt a még mindig csupán 40 éves lett karmestert, Andris Nelsonst is ott találjuk, aki amerikai együttesével, a Bostoni Szimfonikus Zenekarral a jelek szerint összkiadást tervezhet. Az eddig megjelent Sosztakovics-lemezeik közül kettő is elnyerte a legjobb zenekari előadás Grammy-díját (2016-ban és 2017-ben), s jó eséllyel kijuthat majd ez az elismerés a VI. és a VII. szimfóniát, valamint a Lear király-kísérőzenét és az Ünnepi nyitányt tartalmazó új kiadványuknak is. A kelet-európai Nelsons nagyon érti ezt a (zenei) világot: a gyors tételek hátborzongatóan groteszk száguldását, a tragikum kísértő borongását, a nagy októberi forradalom 30. évfordulójára komponált Ünnepi nyitány felszínes derűjét és mély gúnyát. No és persze érti és érzi a dupla lemez legismertebb-legfontosabb számát, a VII. (Leningrád) szimfóniát, amelyet jól porciózott dinamikával, tempóban pedig Mravinszkij és Bernstein interpretációja között félúton, az őszintén kulisszahasogató perceket is merészen felvállalva vezényelt el a felvétel alapjául szolgáló 2017. tavaszi bostoni koncerten.

Deutsche Grammophon (2 CD), 2019

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.