Lemez

Dmitri Shostakovich – Under Stalin’s Shadow

Zene

Nem vitás, immár jó pár esztendeje benn járunk az első nagy Sosztakovics-reneszánsz sűrűjében. Az utókor egy-másfél generációnyi hálátlanságát fölváltó világméretű újrafelfedezésnek hála, az oly sokat félt szovjet-orosz mestert ma már kétely nélkül a 20. század legnagyobbjai közé soroljuk. A Sosztakovics rangját és persze népszerűségét látványosan megemelő trend élén többek közt a még mindig csupán 40 éves lett karmestert, Andris Nelsonst is ott találjuk, aki amerikai együttesével, a Bostoni Szimfonikus Zenekarral a jelek szerint összkiadást tervezhet. Az eddig megjelent Sosztakovics-lemezeik közül kettő is elnyerte a legjobb zenekari előadás Grammy-díját (2016-ban és 2017-ben), s jó eséllyel kijuthat majd ez az elismerés a VI. és a VII. szimfóniát, valamint a Lear király-kísérőzenét és az Ünnepi nyitányt tartalmazó új kiadványuknak is. A kelet-európai Nelsons nagyon érti ezt a (zenei) világot: a gyors tételek hátborzongatóan groteszk száguldását, a tragikum kísértő borongását, a nagy októberi forradalom 30. évfordulójára komponált Ünnepi nyitány felszínes derűjét és mély gúnyát. No és persze érti és érzi a dupla lemez legismertebb-legfontosabb számát, a VII. (Leningrád) szimfóniát, amelyet jól porciózott dinamikával, tempóban pedig Mravinszkij és Bernstein interpretációja között félúton, az őszintén kulisszahasogató perceket is merészen felvállalva vezényelt el a felvétel alapjául szolgáló 2017. tavaszi bostoni koncerten.

Deutsche Grammophon (2 CD), 2019

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."