Koncert

The War on Drugs

Zene

A philadelphiai együttest 2005-ben alapította a most 39 éves Adam Granduciel, a vele hajrokon Kurt Vile-lal. Második lemezük, a 2011-ben, már Vile nélkül felvett Slave Ambient felkavart némi port indie-berkekben, de a befutást a 2014-es kreatív értelemben vett csúcsmű, a Lost in the Dream hozta meg. A tavalyi Deeper Understandinggel a kommerciális siker is megjött; top 10-ig jutott jó pár országban, a zenekar még egy Grammyt is bezsebelhetett érte.

Soha nem fogjuk megtudni, hogy a The War on Drugsot hányan nézték volna, ha nem szakad le az ég röviddel a fellépésüket megelőzően. A nagyszínpad előtt fájóan kevés ember gyűlt össze, de akik ott voltak, kaján vigyorral mesélhetik, hogy egy fantasztikus koncerten voltak. Az együttes átlagos dalstruktúráját úgy kell elképzelni, hogy beúszik egy ambientes szinti intró, ahhoz csatlakozik egy csilingelő elektromos gitár, majd belép a dob meg a többi hangszer, és kapunk egy hosszan tartó, középgyors, hipnotikus elszállást. A Tom Petty-féle heartland iskola keveredik jó adag pszichedéliával, amihez az eső és a folyamatos villámlás pont megfelelő kulisszát nyújt. Kiderül, hogy Granduciel nagyszerű gitáros, a show-t viszont folyamatosan ellopja előle a Tim Curry-hasonmás Charlie Hall, aki egyrészt olyan pózban ül a dobnál, mint aki már nagyon rohanna ki a vécére, másrészt annyira döbbent tekintettel bámul ki a közönségre, mintha épp’ egy ufó leszállásának lenne a szemtanúja. Nem csoda, hogy rengeteget mutatja a kivetítő.

A hangzásban semmi hiba nincs, folyamatos a hipnózis, ami a Lost in the Dream album csúcsdala, az itt legalább 15 percesre nyújtott Under the Pressure alatt ér a tetőpontra. Akár zárásnak is megfelelne, de utána még megkapjuk az In Chainst a legutóbbi albumról, ami már csak a hab a tortán. Pár nappal korábban azt gondoltam, hogy a Shame koncertjét senki sem múlhatja felül ezen a fesztiválon, de a The War on Drugs sikeresen rám cáfolt.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 14.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.