Lemez

Thundercat: Drunk

  • - minek -
  • 2017. április 2.

Zene

Ste­phen Brunert, a virtuóz basszert és gyilkos falzettel megáldott énekest sokan még a Suicidal Tendenciesből ismerik, de Flying Lotusszal is gazdagították egymás albumait, és muzsikált Kendrick Lamar szupersikeres To Pimp a Butterfly című lemezén – a These Walls című közös számukért még Grammyt is kaptak. Szólóanyagaiért talán még nem számíthat efféle kitüntetésre, de harmadik nagylemeze zavarba ejtő gazdagsága dacára is koherens és szórakoztató konceptalbum. A sikerhez kellettek a remek zenésztársak, a billentyűs Dennis Hamm, a dobos Louis Cole, s néha a szaxikirály Kamasi Washington, meg a tisztelt vendégek, Kendrick Lamartól Pharrellig. A fúziós jazzfunk, a szintiwave, a soft soul, a hiphop, a kortárs elektronikus tánczene nyelvét egyaránt folyékonyan beszélő Bruner egy albumon annyi ötletet halmoz fel, ami másnak évtizedekre is elég lenne. S hogy mindnek helyet szorítson, takarékos terjedelmű (2-3 perces) számokba osztja be őket, melyek e tekintetben korántsem idézik az ésszerű terjedelmi korlátokra is fittyet hányó fúziós elődöket. Zenei és szöveges témáinak gazdagsága zavarba ejtő, mondhatnánk azt is, hogy George Duke sziluettje mögött folyton ott vigyorog Frank Zappa és George Clinton. Halál, szerelem, drogok, alkohol, japán popkultúra, esetleg a macskák iránti (nyávogással is nyomatékosított) rajongás – ezt a széles spektrumot úgy énekli és basszusgitározza végig, hogy a szomorkás, az andalító, a félig sem komoly, sőt néha kifejezetten blőd dalok egymás mellé illesztve egy remek lemezzé állnak össze.

Brainfeeder/Neon Music 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.