Lemez

Tizenegyes után – Manic Street Preachers: Rewind The Film

Zene

Két éve a Manic Street Preachers kiadott egy karrierösszegző válogatást, melyet egy monstre koncerttel fejelt meg a londoni O2 arénában, utána pedig azt ígérte, hogy egy időre eltűnik, és majd valami egészen újjal tér vissza.

A szünet aztán mégsem lett hosszú, hiszen már itt is az új - sorban a tizenegyedik - nagylemez, ami ugyanakkor valóban más, mint az eddigiek: középkorú zenészek játszanak rajta meglepően lassú és szomorkás dalokat - a középkorúságról. Mindez tán nem ígér sok jót, de a zenekarnak összességében megint nincs oka szégyenkezni.

A munkálatok során 35 dalt rögzített a walesi trió, a Rewind The Filmen ebből 12 szerepel. A második kupac valamikor jövő tavasszal érkezik: Futurology lesz a címe, hangulatában pedig állítólag a Holy Bible és a Journal For Plague Lovers irányvonalát folytatja, vagyis ott majd visszakapjuk a Manic karcosabb, lendületesebb énjét. Addig meg simán kihúzzuk ezzel a csendes-ülős albummal, melyen két fő vonulat figyelhető meg. Egyrészt most három duettet is kapunk: ezen az albumon a szintén walesi Cate Le Bon, a Bombay Bicycle Club holdudvarából kiemelkedett Lucy Rose és az Edwyn Collins vokális ikertestvérének tekinthető Richard Hawley segít be nekik. A másik fontos szál a minden korábbinál nagyobb Beatles-hatás - pedig egyik régi nagy klasszikusukban, a Motown Junkban még John Lennon halálán örvendeztek a srácok. 't ezen a lemezen is megemlítik a 3 Ways To See Despairben, akárcsak az I'm So Tired című Beatles-számot, miközben olyan az egész, mintha Phil Spector lett volna a Fehér Album producere. (Amúgy a tervek szerint ez a dal is duett lett volna, de nem merték megkörnyékezni Morrisseyt.) Lennonék ott vannak még a Flyingot idéző instrumentális Manorbierben is, sőt nem egy dalban Ringo Starr püfölését idézi fel Sean Moore - ráadásul a dob régimódi stílusban többször is kizárólag az egyik hangfalból hallatszik.

Az már talán kevésbé meglepő, hogy a szövegek verhetetlenek. Nicky Wire basszusgitáros viszi itt a prímet, és reflektál a szokásos témákra: a Show Me The Wonderben az együttes hovatartozására, a Builder Of Routinesben és az As Holy As The Soilban Richey Edwardsra, az eltűnt társra és örök inspirációra, a záró 30-Year-Warban pedig mindenre, ami miatt Margaret Thatcher Angliáját utálni lehetett. A Running Out Of Fantasy a vége felé pedig szerencsére nem a zenekarra értendő - a Rewind The Film egy kicsit olyan, mint a kihagyott 11-es után szerzett gól, amikor a csapat, ha a kipattanóból is, de mégiscsak betalál.

Sony, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.