Lemez

Tizenegyes után – Manic Street Preachers: Rewind The Film

Zene

Két éve a Manic Street Preachers kiadott egy karrierösszegző válogatást, melyet egy monstre koncerttel fejelt meg a londoni O2 arénában, utána pedig azt ígérte, hogy egy időre eltűnik, és majd valami egészen újjal tér vissza.

A szünet aztán mégsem lett hosszú, hiszen már itt is az új - sorban a tizenegyedik - nagylemez, ami ugyanakkor valóban más, mint az eddigiek: középkorú zenészek játszanak rajta meglepően lassú és szomorkás dalokat - a középkorúságról. Mindez tán nem ígér sok jót, de a zenekarnak összességében megint nincs oka szégyenkezni.

A munkálatok során 35 dalt rögzített a walesi trió, a Rewind The Filmen ebből 12 szerepel. A második kupac valamikor jövő tavasszal érkezik: Futurology lesz a címe, hangulatában pedig állítólag a Holy Bible és a Journal For Plague Lovers irányvonalát folytatja, vagyis ott majd visszakapjuk a Manic karcosabb, lendületesebb énjét. Addig meg simán kihúzzuk ezzel a csendes-ülős albummal, melyen két fő vonulat figyelhető meg. Egyrészt most három duettet is kapunk: ezen az albumon a szintén walesi Cate Le Bon, a Bombay Bicycle Club holdudvarából kiemelkedett Lucy Rose és az Edwyn Collins vokális ikertestvérének tekinthető Richard Hawley segít be nekik. A másik fontos szál a minden korábbinál nagyobb Beatles-hatás - pedig egyik régi nagy klasszikusukban, a Motown Junkban még John Lennon halálán örvendeztek a srácok. 't ezen a lemezen is megemlítik a 3 Ways To See Despairben, akárcsak az I'm So Tired című Beatles-számot, miközben olyan az egész, mintha Phil Spector lett volna a Fehér Album producere. (Amúgy a tervek szerint ez a dal is duett lett volna, de nem merték megkörnyékezni Morrisseyt.) Lennonék ott vannak még a Flyingot idéző instrumentális Manorbierben is, sőt nem egy dalban Ringo Starr püfölését idézi fel Sean Moore - ráadásul a dob régimódi stílusban többször is kizárólag az egyik hangfalból hallatszik.

Az már talán kevésbé meglepő, hogy a szövegek verhetetlenek. Nicky Wire basszusgitáros viszi itt a prímet, és reflektál a szokásos témákra: a Show Me The Wonderben az együttes hovatartozására, a Builder Of Routinesben és az As Holy As The Soilban Richey Edwardsra, az eltűnt társra és örök inspirációra, a záró 30-Year-Warban pedig mindenre, ami miatt Margaret Thatcher Angliáját utálni lehetett. A Running Out Of Fantasy a vége felé pedig szerencsére nem a zenekarra értendő - a Rewind The Film egy kicsit olyan, mint a kihagyott 11-es után szerzett gól, amikor a csapat, ha a kipattanóból is, de mégiscsak betalál.

Sony, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.