Koncert

Szőkített nő kifogott – Emika Budapesten

  • - minek -
  • 2013. november 17.

Zene

Visszatérő vendég, mégsem bírja belopni magát úgy igazán a magyar közönség szívébe - az Emika-jelenség jól mutatja, melyek a korlátai egy papíron (na jó: CD-n/vinilen) viszonylag jól működő produkciónak.

A javára azért el kell mondanunk: rengeteget tanult az utóbbi időben - például előadói technikából. Immár bátran kimerészkedik az előtte, az asztalon felhalmozott szinti/egyéb kütyük/ laptop halmai mögül: szó szerint kilép a színpadra, s egészen a széléig elmerészkedik. Előadásmódja immár nem nélkülözi a drámainak szánt gesztusokat sem - látnivaló, hogy sokat merít Goldfrapp művésznő elegánsan stilizált (és mélyen ironikusnak szánt) gesztusaiból, kézmozdulataiból. És persze hangsúlyozottan a látvány része az új imázs, a hidrogénszőkére festett, könnyen dobálható, hosszú haj - ami pont illik ahhoz az elektropopdívához, akivé Emika határozott gesztusokkal pozicionálta magát.

Csak kétséges, hogy valóban jól áll-e neki ez a figura, valóban érdemes-e beállnia a hidegebb-melegebb elektronikát határozott lírai szubjektivitással elegyítő előadó(nő)k hosszú sorába - s passzol-e ez a szerep ahhoz az előadói repertoárhoz és zenekészítési stílhez, amit a maga részéről belead a projektbe. Már az orgánuma is erősen megosztja hallgatóságát: annyi biztos, hogy van benne dög, jól felismerhető, hellyel-közzel karakteres is - és érezhetően igyekszik minden pillanatban tudomásul venni a terjedelmi, mélységbeli korlátait is. Csakhogy attól, hogy tisztában van a saját határaival, még nem tudja kiterjeszteni őket - bizonyos szempontból vékonynak tűnő hangja többször is szűk keretek közé zárja az egyes szerzeményeket, s nem is annyira izgalmas, hogy másfél tucat számon keresztül fenntartsa a teremtő feszültséget.

Viszonylag kevés, bár rendre hangsúlyos helyen bukkannak fel az első (még mindig úgy véljük: erősebb) album számai - mint az itt technóba forduló Pretend, a Double Edge, a 3 Hours vagy a Professional Loving. A basszusokkal semmi baj, a hajó hangrendszere megbízható, rezonálnak is a rekeszizmok. Kapunk egy még kiadatlan dalt (a közepesen érdekes Battlest) és sok-sok szerzeményt az új, minden szempontból átmeneti jellegű, útkereső típusú lemez dalaiból. Az egymásra halmozott, végül is rendre szomorú, szerelmes dalok végső betetőződése a ráadásblokk elejére tartogatott Wicked Game-átdolgozás, ami annak ellenére sem sikerül rosszul, hogy nem tudja überelni a Chris Isaac-féle eredeti jólesőn üdítő szentimentalizmusát. Adaptációs készségében továbbra is bízhatunk: legközelebb zenészek vagy társvokalisták is szerepet kaphatnának, mert egy másik hang sokat dobna az így kissé sótlan attrakción.

A38 hajó, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

Az Orbán-beszéd alatt elvitt exrendőr: „Azt szerettem volna megtudni, meddig megy el a hatalom”

Csőgör Pétert Orbán Viktor október 23-i beszéde közben állították falhoz, miután kicsavarták kezéből a „Mi a f@sz van ebben az országban?!” feliratú tábláját. Bilincsben vitték el, hét órán át tartotta fogva a rendőrség, majd kihallgatás után kiengedték. Az nem lepte meg, hogy a NER-rel szembeni kritikus véleménynyilvánítást nem tűri a hatalom, az viszont igen, hogy a TEK munkatársai mekkora lelkesedéssel szolgálják a vezért.

Hód Adrienn koreográfus: "Itthon már mindenki kis volumenekben gondolkodik"

  • Artner Sisso

A Hodworks tánctársulat alapítója megszállottan kutatja a test kifejezési lehetőségeit. Tánckreációi tabudöntögetők és társadalomkritikusak, de egyben játékosak is. Meghökkentő előadásaival nemzetközi elismerésre tett szert. Legújabb, Shared Values című munkáját Bécsben készítette, de nem csak erről beszélgettünk.