Koncert

Szőkített nő kifogott – Emika Budapesten

  • - minek -
  • 2013. november 17.

Zene

Visszatérő vendég, mégsem bírja belopni magát úgy igazán a magyar közönség szívébe - az Emika-jelenség jól mutatja, melyek a korlátai egy papíron (na jó: CD-n/vinilen) viszonylag jól működő produkciónak.

A javára azért el kell mondanunk: rengeteget tanult az utóbbi időben - például előadói technikából. Immár bátran kimerészkedik az előtte, az asztalon felhalmozott szinti/egyéb kütyük/ laptop halmai mögül: szó szerint kilép a színpadra, s egészen a széléig elmerészkedik. Előadásmódja immár nem nélkülözi a drámainak szánt gesztusokat sem - látnivaló, hogy sokat merít Goldfrapp művésznő elegánsan stilizált (és mélyen ironikusnak szánt) gesztusaiból, kézmozdulataiból. És persze hangsúlyozottan a látvány része az új imázs, a hidrogénszőkére festett, könnyen dobálható, hosszú haj - ami pont illik ahhoz az elektropopdívához, akivé Emika határozott gesztusokkal pozicionálta magát.

Csak kétséges, hogy valóban jól áll-e neki ez a figura, valóban érdemes-e beállnia a hidegebb-melegebb elektronikát határozott lírai szubjektivitással elegyítő előadó(nő)k hosszú sorába - s passzol-e ez a szerep ahhoz az előadói repertoárhoz és zenekészítési stílhez, amit a maga részéről belead a projektbe. Már az orgánuma is erősen megosztja hallgatóságát: annyi biztos, hogy van benne dög, jól felismerhető, hellyel-közzel karakteres is - és érezhetően igyekszik minden pillanatban tudomásul venni a terjedelmi, mélységbeli korlátait is. Csakhogy attól, hogy tisztában van a saját határaival, még nem tudja kiterjeszteni őket - bizonyos szempontból vékonynak tűnő hangja többször is szűk keretek közé zárja az egyes szerzeményeket, s nem is annyira izgalmas, hogy másfél tucat számon keresztül fenntartsa a teremtő feszültséget.

Viszonylag kevés, bár rendre hangsúlyos helyen bukkannak fel az első (még mindig úgy véljük: erősebb) album számai - mint az itt technóba forduló Pretend, a Double Edge, a 3 Hours vagy a Professional Loving. A basszusokkal semmi baj, a hajó hangrendszere megbízható, rezonálnak is a rekeszizmok. Kapunk egy még kiadatlan dalt (a közepesen érdekes Battlest) és sok-sok szerzeményt az új, minden szempontból átmeneti jellegű, útkereső típusú lemez dalaiból. Az egymásra halmozott, végül is rendre szomorú, szerelmes dalok végső betetőződése a ráadásblokk elejére tartogatott Wicked Game-átdolgozás, ami annak ellenére sem sikerül rosszul, hogy nem tudja überelni a Chris Isaac-féle eredeti jólesőn üdítő szentimentalizmusát. Adaptációs készségében továbbra is bízhatunk: legközelebb zenészek vagy társvokalisták is szerepet kaphatnának, mert egy másik hang sokat dobna az így kissé sótlan attrakción.

A38 hajó, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."