Koncert

Szőkített nő kifogott – Emika Budapesten

  • - minek -
  • 2013. november 17.

Zene

Visszatérő vendég, mégsem bírja belopni magát úgy igazán a magyar közönség szívébe - az Emika-jelenség jól mutatja, melyek a korlátai egy papíron (na jó: CD-n/vinilen) viszonylag jól működő produkciónak.

A javára azért el kell mondanunk: rengeteget tanult az utóbbi időben - például előadói technikából. Immár bátran kimerészkedik az előtte, az asztalon felhalmozott szinti/egyéb kütyük/ laptop halmai mögül: szó szerint kilép a színpadra, s egészen a széléig elmerészkedik. Előadásmódja immár nem nélkülözi a drámainak szánt gesztusokat sem - látnivaló, hogy sokat merít Goldfrapp művésznő elegánsan stilizált (és mélyen ironikusnak szánt) gesztusaiból, kézmozdulataiból. És persze hangsúlyozottan a látvány része az új imázs, a hidrogénszőkére festett, könnyen dobálható, hosszú haj - ami pont illik ahhoz az elektropopdívához, akivé Emika határozott gesztusokkal pozicionálta magát.

Csak kétséges, hogy valóban jól áll-e neki ez a figura, valóban érdemes-e beállnia a hidegebb-melegebb elektronikát határozott lírai szubjektivitással elegyítő előadó(nő)k hosszú sorába - s passzol-e ez a szerep ahhoz az előadói repertoárhoz és zenekészítési stílhez, amit a maga részéről belead a projektbe. Már az orgánuma is erősen megosztja hallgatóságát: annyi biztos, hogy van benne dög, jól felismerhető, hellyel-közzel karakteres is - és érezhetően igyekszik minden pillanatban tudomásul venni a terjedelmi, mélységbeli korlátait is. Csakhogy attól, hogy tisztában van a saját határaival, még nem tudja kiterjeszteni őket - bizonyos szempontból vékonynak tűnő hangja többször is szűk keretek közé zárja az egyes szerzeményeket, s nem is annyira izgalmas, hogy másfél tucat számon keresztül fenntartsa a teremtő feszültséget.

Viszonylag kevés, bár rendre hangsúlyos helyen bukkannak fel az első (még mindig úgy véljük: erősebb) album számai - mint az itt technóba forduló Pretend, a Double Edge, a 3 Hours vagy a Professional Loving. A basszusokkal semmi baj, a hajó hangrendszere megbízható, rezonálnak is a rekeszizmok. Kapunk egy még kiadatlan dalt (a közepesen érdekes Battlest) és sok-sok szerzeményt az új, minden szempontból átmeneti jellegű, útkereső típusú lemez dalaiból. Az egymásra halmozott, végül is rendre szomorú, szerelmes dalok végső betetőződése a ráadásblokk elejére tartogatott Wicked Game-átdolgozás, ami annak ellenére sem sikerül rosszul, hogy nem tudja überelni a Chris Isaac-féle eredeti jólesőn üdítő szentimentalizmusát. Adaptációs készségében továbbra is bízhatunk: legközelebb zenészek vagy társvokalisták is szerepet kaphatnának, mert egy másik hang sokat dobna az így kissé sótlan attrakción.

A38 hajó, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.