Tökéletes másolat - Steven Soderbergh: A jó német (dvd)

  • - köves -
  • 2007. augusztus 2.

Zene

Amikor Friedrich Wilhelm Murnaunak nem adták oda Bram Stoker Drakulájának a jogait, a filmrendező nem a történet megfilmesítésétől állt el, csak a címtől: így lett az ő vérszívója Nosferatu. A Casablanca jogaival már nem is bajlódott senki, de minek is tették volna, még ha meg is szerzik, csak a bajt meg az örökös öszszehasonlítást hozzák magukra.

Amikor Friedrich Wilhelm Murnaunak nem adták oda Bram Stoker Drakulájának a jogait, a filmrendező nem a történet megfilmesítésétől állt el, csak a címtől: így lett az ő vérszívója Nosferatu. A Casablanca jogaival már nem is bajlódott senki, de minek is tették volna, még ha meg is szerzik, csak a bajt meg az örökös öszszehasonlítást hozzák magukra. Éppen az ilyen esetekre találták fel az hommage műfaját, a főhajtó filmeket, melyeknek lehetőleg már a plakátjára ki vannak írva a kifosztottak, rendszerint abban a sorban, amelyben a filmkészítők a köszönetüket nyilvánítják ki. Steven Soderbergh sem csinált titkot abból, hogy a Casablancát forgatja újra, repülőtéri köddel és felszállás előtti elválással (de bárzongorista nélkül). A kitüntetettek sorában köszönthetjük tehát hazánk híres fiát, Michael Curtizt, de szorosan mellette ott a britek büszkesége, Carol Reed is. Neki a korban és helyszínben ideillő A harmadik embert köszönték meg a filmesek, majd szépen a hidegtálhoz kísérték, miközben kiforgatták a zsebeit. A jó német tehát egy fekete-fehér, feliratos főhajtás, melyben az a legbosszantóbb, hogy még egy olyan semmilyen sztorival is, mint amire Soderbergh a szétbombázott Berlin anzikszait felfűzi, fenemód szórakoztató az egész. Berlinben járunk, a nulladik évben, legutóbb Lars Von Trier merészkedett erre, de az egy egészen más történet. Potsdamban épp most osztják újra a világot és osztják ki a bűnösöket, Churchill, Truman és Sztálin eredeti híradófelvételeken integet, mivel azonban George Clooneyról viszonylag kevés korabeli felvétel maradt fenn, az ő jeleneteit utólag koptatták hozzá a fekete-fehér nyersanyaghoz. Clooney katonai uniformisban feszítő újságírót játszik, elég kis embert ahhoz, hogy egy nyikhaj sofőr is lepofozza, de elég nagyot ahhoz, hogy bejárása legyen mindenféle titkos dossziékat tároló alagsori helyiségekbe. És titkos helyiségekből meg a náci múlt titkaiból elég sok van, filmünk azonban korántsem az emlékezés, sokkal inkább a szórakoztatás szándékával készült, a régi optikákkal bíbelődő Soderbergh például biztosan jól szórakozott. A fény-árnyék hatás és a mélységélesség kedvéért Clooneynak mintha csak az lenne a legfőbb gondja, hogy minél változatosabb díszletek elé álljon; de hogy ki ez a pali, egy romantikus lúzer vagy egy cinikus Marlowe, azt Soderbergh nem ér rá eldönteni. A szenvedő Dietrich-maszknál sokkal több Cate Blanchettből sem látszik, szegénynek azonban még egy német akcentus és az állandó titokzatoskodás is szerepelt a szerződésében. Soderbergh feltűnő sietsége egyébként teljesen indokolt, részben azért, mert vélhetően csak ilyen lóhalálában lehet fenntartani azt az illúziót, hogy egy negyvenes években forgatott filmben járunk, részben meg azért, hogy fel ne tűnjön, hogy A jó német nem a jó melodrámák tökéletes másolata, hanem a rosszaké.

Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.