Tőlem mehet (Dub Pistols a PeCsában)

  • Future Bugi
  • 1999. február 4.

Zene

"Az első számú példaképem Jim Morrison volt, mindig is a legelszálltabb csávó akartam lenni." Barry Ashworth egykori ambícióinak eredményével a Dub Pistols koncertjén szembesülhettünk január 30-án. Az énekes-frontembernek megvalósulhatott a célja, ő a legnyúzottabb fejű clubber, akit életemben láttam.
"Az első számú példaképem Jim Morrison volt, mindig is a legelszálltabb csávó akartam lenni." Barry Ashworth egykori ambícióinak eredményével a Dub Pistols koncertjén szembesülhettünk január 30-án. Az énekes-frontembernek megvalósulhatott a célja, ő a legnyúzottabb fejű clubber, akit életemben láttam.

Hát igen, harmincon felül egyre nehezebben akarnak kisimulni azok a rohadék Marina-árkok a homlokon. Az ősz hajszálak hullását még leplezheti egy hidrogénezett, gépi mintázatú frizura, de tíz év permanens parti után a bőr állagára nincs szemránckrém. Emberünknek ennyi idő kellett, hogy fura kis figurája elnyerje mai formátlanságát.

Az angol klubélet nagy öregje még 1988-ban, 22 évesen indította útjára első promóciós cégét. A köztudottan nem nyugdíjas állás a szokásosnál is keményebben gyűrte, érték üzleti és tettleges zakók is rendesen. A halálos fenyegetésekhez képest laza menetnek számított a cellával végződő ügye, miután haverjával önkiszolgálóvá nyilvánítottak egy bárt záróra után. Különben a koncertszervezés ma jobban megy, mint korábban bármikor, Ashworth jó lóra tett a big-beattel.

A kezdő lépés gyors volt és radikális, hiszen amikor ´96-ban meghallotta az első Chemical Brothers-maxit, azonnal szélnek eresztette Deja Vu nevű bandáját, és összehozta helyette a Dub Pistolst. Ezek után kicsit meglassultak a dolgok, debütáló albumuk is csak a közelmúltban jelent meg Point Blank címmel. "Hároméves fennállás és négy kislemez után nincs elég számuk egy igazán jó lemezre" - így egy kritika, és ha összesítjük két vezető zenei szaklap pontozását, az ötből a kettő és fél nem túl hízelgő. És valóban, úgy tűnik, Ashworth hiába hagyta el előző együttesének nevét, a már hallottam valahol érzés végigkíséri az anyagot. Leginkább még a dub lenne hivatott kihúzni az unalomból - néha, sajnos csak pillanatokra, sikerül. Legnagyobb slágerük, a Cyclone is csak a felhasznált ska-alapok miatt lett igazán "táncos".

A Dub Pistols nevében másodikként szereplő pillér ingatag elvi alapokra épült. A szándékolt Sex Pistols-analógia legalábbis sántít, a számcímekben felbukkanó "anarchiák" és "lázadások" engem csupán megmosolyogtatnak. Megy a kőkemény hiphop-pózolás a lemezborítón, közben az irgalmatlan punk egyfolytában vigyorog, és gátlástalansága kimerül a sör kilötykölésében. Mellesleg radikális programja merőben új elemeket tartalmaz: "Mindenki érezze kurva jól magát!" Tőlem mehet.

Persze értelmetlen fikázni e műbalhét, hiszen jópofa gyerek ez az Ashworth. "Olyan falu réme típus, de ha baj van, tutira lehet rá számítani" - diagnosztizál asszonykám, aki nagy tudója a léleknek. És Ashworth élőben tényleg megbízhatóan hozza magát. Majomkodik a fotósok előtt, nem lehet komolyan venni, s mert vicces az egész, haragudni sem lehet rá. A lemez ismeretében egész kellemesen meglep a koncert hangulatos középszerűségével, kétszer még tánclépések is beugranak. Az öttagú bandából a basszeros és a kütyüs mellett külön show-elem a metálterpeszt próbálgató gitáros, és a vendég scratch-DJ is megjárja. Szóval pisztolynak pisztoly, bár azon a kis kaliberű csövön durr helyett többnyire spricc jön ki.

Future Bugi

DJ Palotai

Állítólag szerencsénk volt, hogy nem kellett kitenni magunkat Ashworth DJ-műsorának, pocsék egy korongos hírében áll. Kaptunk viszont egy Palotait, aki megint csak bebizonyította, hogy kicsiny hazánkban egyelőre neki van a leghasználhatóbb elképzelése, merre keressük a tökéletes tánczenét. Hogy miért nem játssza gyakrabban és töményebben, azt most ne taglaljuk; a lényeg a lényeg: olyan másfél-két órát adott, hogy vén fejemmel torkaszakadtából rikoltoztam. Amikor ilyen zene szól, nem tudok elég fáradt lenni a mozdulatlansághoz.

S hogy milyen az ilyen? Olyan palotais. Nem, nem a jungle-t értem ezalatt. Nekem ő sosem volt drum & bass-DJ. Amikor tényleg játszik, az megnevezhetetlen. Akkor senki sem tudja megmondani, hogy mi szól, abban benne van minden. Future boogie, ez tetszik. És hiszem, hogy egyszer eljön majd az idő, amikor ő is úgy gondolja, nem elég egy fél, és nem elég egy óra sem a jóból. Nem elég, hogy csak a drum & bass hű szektája hajoljon meg. Volt most egy rész a műsor első felében, hát az tudott annyit, mint bármi, amivel eddig találkoztam. Ha én volnék a menedzsere, a szettek előtt kivagdosnám a táskájából a jungle-lemezek nagy részét, és megtömném minden mással. Aztán letérdeltetnénk az egész világot.

- b -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.