Tőlem mehet (Dub Pistols a PeCsában)

  • Future Bugi
  • 1999. február 4.

Zene

"Az első számú példaképem Jim Morrison volt, mindig is a legelszálltabb csávó akartam lenni." Barry Ashworth egykori ambícióinak eredményével a Dub Pistols koncertjén szembesülhettünk január 30-án. Az énekes-frontembernek megvalósulhatott a célja, ő a legnyúzottabb fejű clubber, akit életemben láttam.
"Az első számú példaképem Jim Morrison volt, mindig is a legelszálltabb csávó akartam lenni." Barry Ashworth egykori ambícióinak eredményével a Dub Pistols koncertjén szembesülhettünk január 30-án. Az énekes-frontembernek megvalósulhatott a célja, ő a legnyúzottabb fejű clubber, akit életemben láttam.

Hát igen, harmincon felül egyre nehezebben akarnak kisimulni azok a rohadék Marina-árkok a homlokon. Az ősz hajszálak hullását még leplezheti egy hidrogénezett, gépi mintázatú frizura, de tíz év permanens parti után a bőr állagára nincs szemránckrém. Emberünknek ennyi idő kellett, hogy fura kis figurája elnyerje mai formátlanságát.

Az angol klubélet nagy öregje még 1988-ban, 22 évesen indította útjára első promóciós cégét. A köztudottan nem nyugdíjas állás a szokásosnál is keményebben gyűrte, érték üzleti és tettleges zakók is rendesen. A halálos fenyegetésekhez képest laza menetnek számított a cellával végződő ügye, miután haverjával önkiszolgálóvá nyilvánítottak egy bárt záróra után. Különben a koncertszervezés ma jobban megy, mint korábban bármikor, Ashworth jó lóra tett a big-beattel.

A kezdő lépés gyors volt és radikális, hiszen amikor ´96-ban meghallotta az első Chemical Brothers-maxit, azonnal szélnek eresztette Deja Vu nevű bandáját, és összehozta helyette a Dub Pistolst. Ezek után kicsit meglassultak a dolgok, debütáló albumuk is csak a közelmúltban jelent meg Point Blank címmel. "Hároméves fennállás és négy kislemez után nincs elég számuk egy igazán jó lemezre" - így egy kritika, és ha összesítjük két vezető zenei szaklap pontozását, az ötből a kettő és fél nem túl hízelgő. És valóban, úgy tűnik, Ashworth hiába hagyta el előző együttesének nevét, a már hallottam valahol érzés végigkíséri az anyagot. Leginkább még a dub lenne hivatott kihúzni az unalomból - néha, sajnos csak pillanatokra, sikerül. Legnagyobb slágerük, a Cyclone is csak a felhasznált ska-alapok miatt lett igazán "táncos".

A Dub Pistols nevében másodikként szereplő pillér ingatag elvi alapokra épült. A szándékolt Sex Pistols-analógia legalábbis sántít, a számcímekben felbukkanó "anarchiák" és "lázadások" engem csupán megmosolyogtatnak. Megy a kőkemény hiphop-pózolás a lemezborítón, közben az irgalmatlan punk egyfolytában vigyorog, és gátlástalansága kimerül a sör kilötykölésében. Mellesleg radikális programja merőben új elemeket tartalmaz: "Mindenki érezze kurva jól magát!" Tőlem mehet.

Persze értelmetlen fikázni e műbalhét, hiszen jópofa gyerek ez az Ashworth. "Olyan falu réme típus, de ha baj van, tutira lehet rá számítani" - diagnosztizál asszonykám, aki nagy tudója a léleknek. És Ashworth élőben tényleg megbízhatóan hozza magát. Majomkodik a fotósok előtt, nem lehet komolyan venni, s mert vicces az egész, haragudni sem lehet rá. A lemez ismeretében egész kellemesen meglep a koncert hangulatos középszerűségével, kétszer még tánclépések is beugranak. Az öttagú bandából a basszeros és a kütyüs mellett külön show-elem a metálterpeszt próbálgató gitáros, és a vendég scratch-DJ is megjárja. Szóval pisztolynak pisztoly, bár azon a kis kaliberű csövön durr helyett többnyire spricc jön ki.

Future Bugi

DJ Palotai

Állítólag szerencsénk volt, hogy nem kellett kitenni magunkat Ashworth DJ-műsorának, pocsék egy korongos hírében áll. Kaptunk viszont egy Palotait, aki megint csak bebizonyította, hogy kicsiny hazánkban egyelőre neki van a leghasználhatóbb elképzelése, merre keressük a tökéletes tánczenét. Hogy miért nem játssza gyakrabban és töményebben, azt most ne taglaljuk; a lényeg a lényeg: olyan másfél-két órát adott, hogy vén fejemmel torkaszakadtából rikoltoztam. Amikor ilyen zene szól, nem tudok elég fáradt lenni a mozdulatlansághoz.

S hogy milyen az ilyen? Olyan palotais. Nem, nem a jungle-t értem ezalatt. Nekem ő sosem volt drum & bass-DJ. Amikor tényleg játszik, az megnevezhetetlen. Akkor senki sem tudja megmondani, hogy mi szól, abban benne van minden. Future boogie, ez tetszik. És hiszem, hogy egyszer eljön majd az idő, amikor ő is úgy gondolja, nem elég egy fél, és nem elég egy óra sem a jóból. Nem elég, hogy csak a drum & bass hű szektája hajoljon meg. Volt most egy rész a műsor első felében, hát az tudott annyit, mint bármi, amivel eddig találkoztam. Ha én volnék a menedzsere, a szettek előtt kivagdosnám a táskájából a jungle-lemezek nagy részét, és megtömném minden mással. Aztán letérdeltetnénk az egész világot.

- b -

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.

Feláldozhatók

Az EU elvileg olyan, szociális célú kormányzati erő­feszítéseket is támogat, amelyek célja a társadalom peremén élők életesélyeinek a javítása. Ám Orbán Brüsszellel vívott öncélú és öngyilkos háborúsdija ezeket a kifizetéseket is hátráltatja: durván 260 milliárd erre szánt forint lóg a levegőben. Pedig a magyar kormány a pedagógusok béremelését is ehhez a forráshoz köti.