Tőlem mehet (Dub Pistols a PeCsában)

  • Future Bugi
  • 1999. február 4.

Zene

"Az első számú példaképem Jim Morrison volt, mindig is a legelszálltabb csávó akartam lenni." Barry Ashworth egykori ambícióinak eredményével a Dub Pistols koncertjén szembesülhettünk január 30-án. Az énekes-frontembernek megvalósulhatott a célja, ő a legnyúzottabb fejű clubber, akit életemben láttam.
"Az első számú példaképem Jim Morrison volt, mindig is a legelszálltabb csávó akartam lenni." Barry Ashworth egykori ambícióinak eredményével a Dub Pistols koncertjén szembesülhettünk január 30-án. Az énekes-frontembernek megvalósulhatott a célja, ő a legnyúzottabb fejű clubber, akit életemben láttam.

Hát igen, harmincon felül egyre nehezebben akarnak kisimulni azok a rohadék Marina-árkok a homlokon. Az ősz hajszálak hullását még leplezheti egy hidrogénezett, gépi mintázatú frizura, de tíz év permanens parti után a bőr állagára nincs szemránckrém. Emberünknek ennyi idő kellett, hogy fura kis figurája elnyerje mai formátlanságát.

Az angol klubélet nagy öregje még 1988-ban, 22 évesen indította útjára első promóciós cégét. A köztudottan nem nyugdíjas állás a szokásosnál is keményebben gyűrte, érték üzleti és tettleges zakók is rendesen. A halálos fenyegetésekhez képest laza menetnek számított a cellával végződő ügye, miután haverjával önkiszolgálóvá nyilvánítottak egy bárt záróra után. Különben a koncertszervezés ma jobban megy, mint korábban bármikor, Ashworth jó lóra tett a big-beattel.

A kezdő lépés gyors volt és radikális, hiszen amikor ´96-ban meghallotta az első Chemical Brothers-maxit, azonnal szélnek eresztette Deja Vu nevű bandáját, és összehozta helyette a Dub Pistolst. Ezek után kicsit meglassultak a dolgok, debütáló albumuk is csak a közelmúltban jelent meg Point Blank címmel. "Hároméves fennállás és négy kislemez után nincs elég számuk egy igazán jó lemezre" - így egy kritika, és ha összesítjük két vezető zenei szaklap pontozását, az ötből a kettő és fél nem túl hízelgő. És valóban, úgy tűnik, Ashworth hiába hagyta el előző együttesének nevét, a már hallottam valahol érzés végigkíséri az anyagot. Leginkább még a dub lenne hivatott kihúzni az unalomból - néha, sajnos csak pillanatokra, sikerül. Legnagyobb slágerük, a Cyclone is csak a felhasznált ska-alapok miatt lett igazán "táncos".

A Dub Pistols nevében másodikként szereplő pillér ingatag elvi alapokra épült. A szándékolt Sex Pistols-analógia legalábbis sántít, a számcímekben felbukkanó "anarchiák" és "lázadások" engem csupán megmosolyogtatnak. Megy a kőkemény hiphop-pózolás a lemezborítón, közben az irgalmatlan punk egyfolytában vigyorog, és gátlástalansága kimerül a sör kilötykölésében. Mellesleg radikális programja merőben új elemeket tartalmaz: "Mindenki érezze kurva jól magát!" Tőlem mehet.

Persze értelmetlen fikázni e műbalhét, hiszen jópofa gyerek ez az Ashworth. "Olyan falu réme típus, de ha baj van, tutira lehet rá számítani" - diagnosztizál asszonykám, aki nagy tudója a léleknek. És Ashworth élőben tényleg megbízhatóan hozza magát. Majomkodik a fotósok előtt, nem lehet komolyan venni, s mert vicces az egész, haragudni sem lehet rá. A lemez ismeretében egész kellemesen meglep a koncert hangulatos középszerűségével, kétszer még tánclépések is beugranak. Az öttagú bandából a basszeros és a kütyüs mellett külön show-elem a metálterpeszt próbálgató gitáros, és a vendég scratch-DJ is megjárja. Szóval pisztolynak pisztoly, bár azon a kis kaliberű csövön durr helyett többnyire spricc jön ki.

Future Bugi

DJ Palotai

Állítólag szerencsénk volt, hogy nem kellett kitenni magunkat Ashworth DJ-műsorának, pocsék egy korongos hírében áll. Kaptunk viszont egy Palotait, aki megint csak bebizonyította, hogy kicsiny hazánkban egyelőre neki van a leghasználhatóbb elképzelése, merre keressük a tökéletes tánczenét. Hogy miért nem játssza gyakrabban és töményebben, azt most ne taglaljuk; a lényeg a lényeg: olyan másfél-két órát adott, hogy vén fejemmel torkaszakadtából rikoltoztam. Amikor ilyen zene szól, nem tudok elég fáradt lenni a mozdulatlansághoz.

S hogy milyen az ilyen? Olyan palotais. Nem, nem a jungle-t értem ezalatt. Nekem ő sosem volt drum & bass-DJ. Amikor tényleg játszik, az megnevezhetetlen. Akkor senki sem tudja megmondani, hogy mi szól, abban benne van minden. Future boogie, ez tetszik. És hiszem, hogy egyszer eljön majd az idő, amikor ő is úgy gondolja, nem elég egy fél, és nem elég egy óra sem a jóból. Nem elég, hogy csak a drum & bass hű szektája hajoljon meg. Volt most egy rész a műsor első felében, hát az tudott annyit, mint bármi, amivel eddig találkoztam. Ha én volnék a menedzsere, a szettek előtt kivagdosnám a táskájából a jungle-lemezek nagy részét, és megtömném minden mással. Aztán letérdeltetnénk az egész világot.

- b -

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.