rés a présen

„Tolom a személyességet”

Nagy György Infragandhi dj, szervező

  • rés a présen
  • 2020. augusztus 2.

Zene

rés a présen: Karantén előtt két héttel sikerült újranyitnotok a legendás Piaf kocsmát Edith néven, pont a hely indulásának 30. évfordulóján. Milyen volt az idei start?

Nagy György: Jó, de csak röpke két hetet kaptunk az élettől a felfutásra. Február utolsó hétvégéjén a megnyitó napokon ott volt mindenki, aki fontos a pesti vendéglátós és zenei szakmában. Akkor még senki nem gondolt komolyan a pandémia veszélyeire, de a következő hétvégén már érezhető volt a repedés, a pénteki meghívott dj-k egy része már ilyen-olyan indokkal lemondta a fellépést, aztán a másnapot – pedig az akkori rendelkezések még nem tiltóak voltak – morális és egyéb okok miatt már nem tartottuk meg.

rap: Mit jelentett ez a hely ne­ked anno?

NGY: Sorsfordító események kötődnek számomra a helyhez, az aktuális kapcsolatommal ott történt meg az első fizikai kontakt. A másik, amit nehezen szokott elhinni nekem a szakma, hogy egyszer dj-ztem azon a helyen, igaz, hogy zártkörű eseményen. Egy francia konzulátusi munkatárs a rendszerváltás környékéről, akinek a Piaf volt a fétishelye, visszatért Párizsból, hogy itt tartsa meg a 40. születésnapját. Kibérelte a kócerájt és engem találtak meg dj-nek. Ezenkívül csak a szokásos hajnali prizmaszerű emlékek, az akkoriban Budapesten még ismeretlen fészkontroll a beengedésnél. Marcsi néni vezette be a kisablakot a pinceajtón.

rap: Ki az a Marcsi néni?

NGY: Paudits Béla felesége, aki a helyet működtette. Épp a kezembe akadt egy régi gázszámla, amelyen az ő neve van, lehet, hogy csinálok neki egy keretet és kifüggesztem. Az ő találmánya volt a hely, és ez nyilván magyarázat is arra, hogy miért volt a Piaf egy színészlebuj. A Tháliából, a Radnótiból, a Vígből lecsorogtak az előadás után a színészek, és itt próbálták reggelig rendbe tenni a gondolataikat. Akkor is megoldották a folyamatos nyitvatartást valahogy, amikor a rendeletek már nem tették lehetővé azt az üzleti modellt. A kezembe akadt a holland Jaap Scholten Báró elvtárs című könyve, mely az erdélyi arisztokrácia letűnő világát dolgozza fel, és egy fejezetben hosszan taglalja a Piafot. Innen tudom, hogy az erdélyi arisztokrácia sarjainak (Scholten felesége is), illetve az akkor éppen Magyarországon dolgozó konzulátusi munkatársaknak is a fő fóruma volt a hely. Scholten sokat ír az akkori miliőről és egy George nevű dj-ről, aki a hely motorja volt. Találtam továbbá egy varietéénekes nőt, aki Edith Piaf-dalokat adott elő itt évtizedeken keresztül, és meg is fogom keresni. Feltett szándékom komolyabban foglalkozni a hely történetével és a Facebook-oldalunkon meg is osztom a felfedezéseimet, aztán, ha más nem, egy pop-up kiállítást csinálunk majd belőle.

rap: Eleve az volt a szándék, hogy retró helyet nyittok?

NGY: Kusztos Csaba hívott meg ebbe a játékba, aki a híres Kálvin téri Cha-Cha-Chát vitte – és sok más legendás helyet is a városban. Ő a biztos kezű vendéglátós, én pedig szervezek, zenélek, tolom a személyességet és viszem a fórumot. Azt kellett kitalálni elsősorban, hogy mit kezdjünk a miliővel. Adott volt a szebb napokat látott vörös bársonyos, aranykeretes atmoszféra, ettől nem akartunk nagyon ellépni, mert úgy jó, ahogy van, és nincs több ilyen a városban. Volt egy Pauditsné utáni és minket megelőző kísérlet az újranyitásra bő két évvel ezelőtt, ők annyit csináltak, hogy mindent meghagytak, kerítettek egy bárzongoristát, néha lehívták énekelni Oláh Ibolyát, a fennmaradó napokon meg szutyokdiszkó ment a pincében. Na, ez egyáltalán nem működött. Így tudjuk, hogy az eredeti receptet már nem lehet eladni senkinek, mint ahogy a Cha-Cha-Chát sem lehetne már ugyanúgy működtetni, mint az ezredfordulón. Muszáj volt a 21. századba eltolni a helyet, hiszen azoknak, akik nem jártak régen ide – és már ők vannak többen –, modoros volna a régi tér. Így maradt a vörös bársony, sőt tovább is futtattuk a falakon, de az egész be van ütve egy finom iparisággal. A pultok hullámlemez borítást kaptak, és építettünk egy csigalépcsőt a sarokba, a pince kék színű és LED-világítás van. A partik lent lesznek, a fönti pultnál jó ízlésű szelektorok zenélnek majd, nem kifejezetten táncoltatás jelleggel. A kényszerpihenőben kitaláltuk annak a módját is, hogy lehet majd live acteket és koncerteket is megvalósítani ősztől. Rögeszmém a vasárnapi mozi, amelynek keretében a hely jellegét erősítve olyan kult-, dekadens és pajzán filmeket fogunk vetíteni, amelyek vagy nem láthatók már sehol, vagy frissek, de itthon senki nem forgalmazza őket.

rap: Nem álltatok földbe a karantén miatt?

NGY: Sikerült megállapodni a tulajjal úgy, hogy nem véreztetett ki minket, de ettől függetlenül pokoli nehéz. Egy alkimista mutatvány az is, hogy egy épp összecuppant közösséget hogy tartsunk egyben. Elindítottunk egy podcastsorozatot, oda azoktól a dj-ktől kérek be anyagokat, akikkel a jövőnket képzeljük el. A moziötlet béta verzióban elindult online, és hetente felrakok egy filmet. A kétnaponta változó rendeleteket követni próbálva arra a megállapodásra jutottunk, hogy hiába nyithatunk ki, a nyarat ki kell bekkelnünk, mert hónapok bezártsága után a legkevésbé pincébe vágynak az emberek. Lesz egy-két eseményünk, de augusztus legvégén nyitunk ki. A július 3-ával kezdődő hétvégén 20 éves az Est FM rádió megemlékezést és bulit tervezünk. Szeretnék szabadtéri, városon kívüli bulit is szervezni. Július 10-én a nagymarosi Nomád Bárban zenélek, azt fogom felhúzni egy komolyabb partivá. Másnap, július 11-én pedig Totem Tribe lebegő sziklák buli a Kosd melletti Cselőtepusztán.

rap: Készítettél online szetteket a bezártságban?

NGY: Az hervasztó lett volna. Inkább mosolyogtató mixeket gyártottam későbbre és önterápiás céllal. Az Edith podcastsorozatát csináltam, meg van egy műsorom a Rádió Ozorán, azt. Engem ez tartott egyenesben meg az olvasás. Nehéz lett volna különben túlélnem azt a tapasztalatot, hogy milyen érzés aktívan és energikusan nyugdíjba kerülni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.