Történelmi levegő - Bánk-bán, Krétakör (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. április 26.

Zene

A Krétakör legújabb bemutatójának címe Bánk-bán; az írásmódnak ezúttal nem tulajdonítanék akkora jelentőséget, mint annak idején a Siráj esetében. Katona József drámája ez, mindenféle átigazítások nélkül, melyek közül Illyés Gyuláé volt a legmarkánsabb, és számos színielőadás dramaturgjának munkája múlt el nyomtalanul a produkcióval. Szóval az eredeti - sokak szerint távolról sem minden ízében zseniális - mű látható itt.

A Krétakör legújabb bemutatójának címe Bánk-bán; az írásmódnak ezúttal nem tulajdonítanék akkora jelentőséget, mint annak idején a Siráj esetében. Katona József drámája ez, mindenféle átigazítások nélkül, melyek közül Illyés Gyuláé volt a legmarkánsabb, és számos színielőadás dramaturgjának munkája múlt el nyomtalanul a produkcióval. Szóval az eredeti - sokak szerint távolról sem minden ízében zseniális - mű látható itt.

Hogy hol, az már sokkal fontosabb: a vakok intézetének dísztermében. Zsótér Sándor rendező és Ambrus Mária díszlettervező legnagyobb találata, hogy a térben, mint valami konzervdobozban a történelmi levegő sűrítményét, azaz

teátrális esszenciáját

lelték föl és használták. A csodálatos - és szépen felújított - épület Nádor termének hatalmas üvegablaka az előadás első két felvonása alatt szordínósan mutatja magát, hogy aztán az utolsó (két "szakaszt" tömörítő) részben képei - uralkodók, címerek, szárnyas állatok, jelentéses motívumok - valósággal ráboruljanak a játszó személyekre, és saját örökkévalóságukkal, maradandóságukkal tegyék idézőjelbe az alant játszódó kataklizmát. Alant: odabent a teremben az egyik, odakint a Hungária körúton a másik.

Zsótér rendezésének legnagyobb érdeme, hogy a darabra rakódott irodalmi, színházi és egyéb rétegeket mindjárt az elején lepattintja: úgy néz rá, mintha először tenné, a társulattal együtt. (Kérdés persze, hogy ez egyáltalán lehetséges-e; nem szorul-e belé mindjárt némi színházi reflektáltság...) Az ódon veretességgel szembeni friss tekintet nem kevéssé ironikus; itt vannak mindjárt a szürkemarhák, a megszólalásig - elbődülésig - életszerű hatalmas állatok, hungarikumok a javából, akármilyen bensőséges viszony fűzte is őket az emberekhez valaha, ma hortobágyi látványosságok, nagyon szépek egyébként. Három van belőlük; kettő fekszik, pózával ülő és fekvő alkalmatosságot kínálva a játszó személyeknek. A harmadik áll, fejét lehajtva - ő úgy trón, ahogy van.

Bánk bán nagy ember volt, legalábbis Katona darabjában; a király távollétében maga a király. Ez adja a tétjét nemcsak Ottó Melinda elleni "merényletének" (és ebben Gertrudis szerepének), hanem a békétlenek fölhorgadásának is: Bánk erkölcsi és hazafiúi integritása megkérdőjelezhetetlen. S hogy mindegyik bizonyos értelemben kivédhetetlen és visszaverhetetlen támadást szenved - ez avatja őt valódi hőssé. Zsótér rendezésében és Nagy Zsolt alakításában a harmadik részre csillan föl ebből valami: az összeomlásban derül ki, hogy nem akárki omlott itt össze.

Nem így Láng Annamária Gertrudisában; ő mindjárt a legelején, a csembalónál ülve alaphangot ad, amelyet a leginkább képes végigvinni. Igaz, Gertrudis sokszínű alak: az idegen országba csöppent királyné asszonynak az uralkodás gesztusai mellett az asszonyi formátum adta örömök kínálkoznak csak a magyar kietlen sivárságban. Láng Annamária legalább három, élesen elkülönülő szemszögből mutatja Gertrudist: először a puhány Ottót korholó büszke asszonyt, aztán - az altatótól bódultan - a királynői bábot, majd a "küzdeni képes-veszíteni nem" ismerős bukását hozza; hogy azonnal saját férjévé, Endrévé lényegüljön át, és úgy csináljon, mint aki igazságot téve rendet vág a rendetlenségben.

Az előadásban sok jó részlet, jelenet van - és az egészet tekintve is alighanem erről szól: a részletekről. Biberach, a Schilling Árpád játszotta "lézengő ritter" a leginkább kortársi alak itt, ez a figura nem múlt ki és el, nyilván lent az utcán is sétált jó néhány. Ahogy vagányul-cinikusan a sarokban álló Szűz Mária-szobor vállára téve karját elősorolja élettörténetét, ez remek jelenet, a figura

mottója és motivációja

egyszerre. Kár, hogy a terem színészt próbáló akusztikája számos intonációs poéntól fosztja meg a nézőt - nemcsak Schilling esetében.

Jó volt Péterfy Borbála Izidórája is, a merész türkiz estélyiben otthontalanul bolyongó lány érzelmeinek, kitöréseinek következetlenségeit sikerült beépíteni a figurába. Rába Roland Tiborca éppen akkor kényszerül elszavalni nagymonológját - amúgy az egyik szürkemarha alá fekve, a padlón vonszolódva, nehogy "öszvekarmolászná a szegénynek patkója a szép sima padlatot!" -, amikor Bánknak magánéleti gondjaitól sehogy sincs érkezése őrá figyelni; bravúr, hogy a színész mégis képes súlyossá tenni.

Sárosdi Lilla Melindájának is egy igazi jelenet jut: Láng Gertrudisával szemben horgad föl benne a büszke spanyol asszony. Bánki Gergely Ottója zilált, zavaros, kortárs alak, igazán plasztikus és árnyalt tálalásban - nyílt színi átalakulása Solommá viszont észrevehetetlen és zavaró. Terhes Sándor Petúr bánja csak villanásokban tudja jelezni a békétlenek békétlenségének tétjét, amelyet aztán elsodor a másik vonulat, melyet a Nagy Zsolt ujjára húzott szép karikagyűrű testesít meg. Sáry László baljós zenéje is erre tart, súlyosan, hatásosan.

A néző alighanem akkor dönt jól, ha belemerül a rengeteg látható és hallható részletbe, jól elidőz rajtuk és bennük - végtére az előadás is ezt teszi.

Vakok Állami Intézete, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”