Lemez

Üdvözlet hazulról

  • - minek -
  • 2019. január 20.

Zene

Az év utolsó hónapjaiban remek magyar zenék jelentek meg – ne hagyjuk ki őket!

Shades of Budabeats: 10 Years Tíz éve alapította a Budabeats kiadót a kiváló DJ Gandharva és máig ő működteti állandó lemezlovas és vinilgyűjtő kollégájával, Von Yodival közösen. Aki belehallgatott izgalmas katalógusukba, tudhatja, hogy az általuk ki­adott, zömmel maxi/EP terjedelmű lemezeken ugyan­úgy találni afroritmikákkal megbolondított lassú-középtempós, eklektikus house-t, mint archív krimijazzt, de persze kissé átértelmezve. A jubileumi válogatásuk pontosan ilyen gazdag tálalásban kínálja a portfóliót, ráadásul teszi mindezt 11 exkluzív, eddig kiadatlan felvétellel. A Dokkerman & The Turkeying Fellaz nyitó darab (Dusk) maga a 14 karátos pszichedelikus jazzfunk, zsíros grúvokkal, némi egzotikával és dögös fúvósszekcióval. De ez csak a zenei hullámvasút első állomása: füstös jazz hop (mint Tom Caruana számos MC-vel felturbózott száma, a Three Days) éppúgy akad itt, mint retro easy listening (Suhov Öli Ölije valószínűleg egy sikeresen kitúrt régi lemeznek köszönheti születését). A hazai szupergruppnak számító Mabon Dawud Orchestra egyszerre szellemesen és pazarló gazdagsággal hangszerelt afrikai jazzgroove-ja (Taeb Adub) hangzásban szinte a kora hetvenes éveket hozza vissza, amihez remek folytatás az Umoja hipnotikus afroelektronikája (Regina). A kompiláció utolsó traktusában számos direkt tánczenét is találunk, amelyek szintén megérik a pénzüket – közülük mindenekelőtt a Chillum Trio savba mártott, ravaszul bontakozó és építkező 4/4-es globál diszkóbombáját (Taïm) ajánlanánk a figyelmükbe. Ráadásul – rögtön az Auto Reverse-féle hibátlan szintiwave Cruisin’ the Milky Way után – a Freakin’ Disco is odaért erre a válogatásra egy remek szerzeménnyel. (Budabeats, 2018)

 

 

 

 

 

Savages Y Suefo: Brotherhood A tartalmas zenékben utazó Savages–Suefo-kettős számos formációban csinál zenéket, sokat foglalkoztatott DJ-k, ráadásul van egy saját kiadójuk is, a Mana Mana Records. De saját albumaikat a német Agogo Records gondozza, náluk jelent meg lassú és középtempós elektronikából, blues, funk, dub, easy/filmzenei és hiphop hatásokból összerakott hangulatos második lemezük is. Az biztos, hogy a szerző-producerek látszólag lazán és megerőltetés nélkül rázzák ki kabátujjukból a jolly jokereket. A címadó nyitószám blues hopja után a lendületes Revolutionben feltűnik Ashley Slater, aki már a kilencvenes évek MTV-világában is sztár volt a Freak Powerrel… Itt három számban is énekel, rendre más-más, de mindig izgalmas tónusban. A női vokalisták közül feltétlenül megemlítenénk Denise M’Baye-t (többek között a Mo’Horizonsból), aki a dub-ütemre ringatózó All My Life is in this Bagben és a rendhagyó rhythm & blues/soul Wingsben is remek. (Agogo, 2018)

 

 

 

 

Freakin’ Disco: Monster A kvartett felállású zenekar (Keresztes Gábor – billentyűs hangszerek, scratch, elektronika; Komjáti Áron – gitár, effektek; Csizmás András – bőgő, elektronika; Szabó Sipos Ágoston – dobok) egyszerre feszes és izgalmas megszólalásra képes, de a megírt szerkezeti alapokat sokszor improvizációk töltik ki. Mindezt azért is érdemes leírni, mert az új album, a Monster első száma, a Lasergun kevéssé organikus prog-house számként indul, ellentmondást nem tűrő technoid veretéssel. Majd jön valami acid rockos csavar, egy kis pszichedélia, ami a szám utolsó negyedére tökéletesen kihoz a monotónia okozta transzból. És ez a rafinált szerkesztés jellemző a lemez valamennyi számára: a szintik, a bőgő, a dob, a gitár remek összjátéka teszi emlékezetessé és rendkívül hatásossá azokat a többfázisú, rockból, némi jazzből, bizonytalan forrásvidékű zenei egzotikából és elektronikus lüktetésből összerakott számokat, amelyek hol extázisig pörgetnek, hol meditatív állapotba löknek. A lemezt záró monumentális, húszperces Bardo mindezt nagyban ismétli, miközben a jól felépített kozmikus diszkóból szinte varázs­ütésre visszatérnek a felütés meditatív hangulatához. Remek lemez, az év egyik legjobb hazai megjelenése! (Launching Gagarin Records & Management, 2018) 

 

 

 

 

 

Baen Mow, Czrjk: Kisüzem Live Ses-sions Molnár Bence és Czirják Tamás duója, a Jazzbois a hazai klubélet egyik legérdekesebb formációja, ám a Kisüzemben rögzített forró hangulatú koncertjüket, melyen főleg improvizációkat és ihletett feldolgozásokat játszottak, inkább a tagok művésznevén jelentették meg – kazettán. Velük zenéltek vendégeik is: az elején (az A oldalon) Sabák Péter (Amoeba) énekel, egyebek mellett a Feel Like Making Love című jazz-sztenderdet, vagy Flying Lotus Tea Leaf Dancerjét, Moog pedig basszusozik is pár számban, majd csatlakozik a rapper Nash a Slow Village-ből. A koncertfelvétel második része, a B oldal, viszont improvizáció Moog- és Rhodes-szintetizátoros felállással és némi virtuozitással: jellemző, hogy pár szám kivételével a basszust is a bal kézzel doboló Czirják Tamás játssza jobbjával. Ebben a blokkban sokkal több a kreatív „megőrülés”, közben érezhető, milyen jó ízzel, tökéletes összhanggal muzsikálnak együtt: a fülünk hallatára születik meg több remek szám is. (PrePost Records, 2018)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.