Újra sír a léggitár

A Cult a VOLT-on

  • - minek -
  • 2006. június 29.

Zene

A VOLT Fesztivál rockerszemszögből kétségkívül legjelentősebb eseménye lesz a Cult fellépése július 7-én, este 11-kor a Nagyszínpadon.

Amikor Ian Astbury a nyolcvanas évek elején, a dark/doom/gothic konjunktúra közepén megalapította Southern Death Cult nevű formációját, természetesen még nem sejtette, hogy az évtized egyik legnagyobb hatású rockzenekarát indítja útjára. 1983-ban csatlakozott hozzá Billy Duffy gitáros, majd egy évre rá megjelent Dreamtime című albumuk, s vele a Cult egyedi hangja, melyhez egyszerre járult hozzá Duffy állat riffelése - kétség nélkül ők csinálták a legtöbb, léggitározásra alkalmas mesterdarabot - és Astbury összetéveszthetetlen hangja. Utóbbit némelyek, rosszindulatúan, előszeretettel hasonlították Morrisonéhoz - amit Astbury utóbb azzal torolt meg, hogy beszállt a Doorsba - a nekrofil rockrajongók legnagyobb örömére. Zenei világának felépítéséhez a Cult persze kedvtelve idézett a hatvanas-hetvenes évek fordulójának pszichedélikus és hard rock előadóitól meg úgy általában mindenkitől, s akkor még nem beszéltünk Astbury félig mesei, félig kamu szövegeiről, melyek mondanivalóját tökéletes kifejezték a kissé zavaros, ám az indián mitológiában könyékig turkáló videoklipek.

Mindez persze csak a körítés, a lényeg, hogy a Cult példátlanul sikeres nagylemezek sorozatát adta ki a nyolcvanas évek második felében: a '85-ös Love-ról mindenki emlékszik a Shen Sells Sanctuaryre, a következő, 1987-es Electricet már Rick Rubin produceristen kezelte tökéletesre, de a rajongók tán legkedveltebb lemeze mégis a Sonic Temple, mely esszenciálisan foglalja össze a zenekar addigi pályafutását, annak bizonyságaként, hogy lehetséges viszonylag puritán, egyszerre újító és szintetizáló, sőt hagyományőrző eszközökkel rockzenét művelni - tigriscsíkos cicanadrág, magas szárú pumacipő nélkül, s a kelleténél nem sokkal több fodrászati trükk bevetésével. A 90-es évektől (mely számukra a Ceremony albummal kezdődött) már nem is volt más dolga a zenekarnak, mint saját hagyományának ápolása: jellemző módon az évtized eleji rock-revival kellős közepén egy "besztof" lemezzel (Pure Cult) aratták legnagyobb kommerciális sikerüket. Ez időben hozzánk is ellátogattak mint a Guns'n'Roses előzenekara, ám a rajongók egy jó része a szervezők bunkósága miatt lemaradt egy amúgy is gyéren hangosított fellépésről.

Ezután még egy cím nélküli album következett, majd 1995-ben hivatalosan is megszűnt a Cult (Astbury a Holy Barbariansszal zenélt), ám négy évvel később váratlanul összeállt, s számos koncert után, 2001-ben újabb (már hetedik) nagylemezüket is elkészítették Beyond Good And Evil címmel. Újabb, sokéves szünet után a Cult idén egy amerikai turnén hangolt brit és kontinentális fellépéseikre: tessenek ugrálni és sikítozni, fejrázni és léggitározni, elvégre ami kicsit késik, még nem múlik.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.