Újra sír a léggitár

A Cult a VOLT-on

  • - minek -
  • 2006. június 29.

Zene

A VOLT Fesztivál rockerszemszögből kétségkívül legjelentősebb eseménye lesz a Cult fellépése július 7-én, este 11-kor a Nagyszínpadon.

Amikor Ian Astbury a nyolcvanas évek elején, a dark/doom/gothic konjunktúra közepén megalapította Southern Death Cult nevű formációját, természetesen még nem sejtette, hogy az évtized egyik legnagyobb hatású rockzenekarát indítja útjára. 1983-ban csatlakozott hozzá Billy Duffy gitáros, majd egy évre rá megjelent Dreamtime című albumuk, s vele a Cult egyedi hangja, melyhez egyszerre járult hozzá Duffy állat riffelése - kétség nélkül ők csinálták a legtöbb, léggitározásra alkalmas mesterdarabot - és Astbury összetéveszthetetlen hangja. Utóbbit némelyek, rosszindulatúan, előszeretettel hasonlították Morrisonéhoz - amit Astbury utóbb azzal torolt meg, hogy beszállt a Doorsba - a nekrofil rockrajongók legnagyobb örömére. Zenei világának felépítéséhez a Cult persze kedvtelve idézett a hatvanas-hetvenes évek fordulójának pszichedélikus és hard rock előadóitól meg úgy általában mindenkitől, s akkor még nem beszéltünk Astbury félig mesei, félig kamu szövegeiről, melyek mondanivalóját tökéletes kifejezték a kissé zavaros, ám az indián mitológiában könyékig turkáló videoklipek.

Mindez persze csak a körítés, a lényeg, hogy a Cult példátlanul sikeres nagylemezek sorozatát adta ki a nyolcvanas évek második felében: a '85-ös Love-ról mindenki emlékszik a Shen Sells Sanctuaryre, a következő, 1987-es Electricet már Rick Rubin produceristen kezelte tökéletesre, de a rajongók tán legkedveltebb lemeze mégis a Sonic Temple, mely esszenciálisan foglalja össze a zenekar addigi pályafutását, annak bizonyságaként, hogy lehetséges viszonylag puritán, egyszerre újító és szintetizáló, sőt hagyományőrző eszközökkel rockzenét művelni - tigriscsíkos cicanadrág, magas szárú pumacipő nélkül, s a kelleténél nem sokkal több fodrászati trükk bevetésével. A 90-es évektől (mely számukra a Ceremony albummal kezdődött) már nem is volt más dolga a zenekarnak, mint saját hagyományának ápolása: jellemző módon az évtized eleji rock-revival kellős közepén egy "besztof" lemezzel (Pure Cult) aratták legnagyobb kommerciális sikerüket. Ez időben hozzánk is ellátogattak mint a Guns'n'Roses előzenekara, ám a rajongók egy jó része a szervezők bunkósága miatt lemaradt egy amúgy is gyéren hangosított fellépésről.

Ezután még egy cím nélküli album következett, majd 1995-ben hivatalosan is megszűnt a Cult (Astbury a Holy Barbariansszal zenélt), ám négy évvel később váratlanul összeállt, s számos koncert után, 2001-ben újabb (már hetedik) nagylemezüket is elkészítették Beyond Good And Evil címmel. Újabb, sokéves szünet után a Cult idén egy amerikai turnén hangolt brit és kontinentális fellépéseikre: tessenek ugrálni és sikítozni, fejrázni és léggitározni, elvégre ami kicsit késik, még nem múlik.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.