Ûr az űrből - Darren Aronofsky: A forrás (dvd)

  • Hungler Tímea
  • 2007. július 19.

Zene

Milliárd csillag előtt a kopasz Hugh Jackman tajcsizik, később lótuszülésben röpül tova, egy hatalmas buborék is felbukkan az égen, benne - akárcsak a karácsonyi hógömbökben - ágas-bogas fa.

Milliárd csillag előtt a kopasz Hugh Jackman tajcsizik, később lótuszülésben röpül tova, egy hatalmas buborék is felbukkan az égen, benne - akárcsak a karácsonyi hógömbökben - ágas-bogas fa. Valamikor a huszonhatodik században járunk a kozmoszban, de csak pár szcéna erejéig, mert máris Közép-Amerika felé vesszük az irányt, ahol a spanyol hódítások idején a hosszú hajú Jackman maroknyi konkvisztádor élén tűnik fel a maják elleni harcban. Akad még egy idősíkunk, a kései huszonegyedik század - hősünk (középhosszú haj) épp agysebész, haldokló felesége (Rachel Weisz) tumorának ellenszerét kutatja.

Harmadik nagyjátékfilmjében (drámai költemény?) az egyébként tehetséges rendezőt (Pi; Rekviem egy álomért) az "örök visszatérés" gondolata ejtette rabul. A magvas kérdésre, nevesen, hogy örök-e a szerelem, képes-e legyőzni teret, időt és halált, olyan nagyságrendű mitológiai apparátust felvonultatva próbál választ találni (a maják halálcsillagától Buddháig, a bibliai élet fájától az örök ifjúság kútjáig), hogy a néző nem csupán a fonalat, de a türelmét is könnyen elveszítheti. (Nem véletlen, hogy a tavaly Velencében debütáló és hatalmasat bukó mozi fanatikus beavatottakra és szkeptikus tanácstalanokra osztja a közönséget.)

Akadt pedig már, akinek a különböző mitológiák és a más térben és időben reinkarnálódott szereplők bizarr házasítása szerencsésen öszszejött. Novellái egy részében Cholnoky Viktor majdhogynem ugyanazt csinálta, mint amivel most Aronofsky a képek nyelvén kísérletezik. Hogy világosabb legyen: filmünkben Spanyol Izabellát (Rachel Weisz) a főinkvizítor személyében a "belső ellenség emészti" - hűséges kapitánya, Tomás csak úgy mentheti meg őt, ha nekivág az útnak, és rálel a guatemalai esőerdők mélyén az élet fájára. Ugyanígy: a haldokló Izzi agytumorát csak egy olyan medicina orvosolhatja, melyet a férje, Tom egy közép-amerikai fából próbál kivonni. Hogy a visszacsatolás is meglegyen: a nő épp A forrás címre keresztelt regényt írja, mely a spanyol hódítások idején játszódik, és a majákról szól.

Hogy ehhez miként kapcsolódik az űrben lebegő kopasz? ' (bevallom, ezt csak egy interjú világította meg nekem) "Zen-asztronauta", aki azon "halálcsillagon" landolt, ahová a maja mítosz szerint a holtak távoznak újjászületni.

Aronofsky többszörösen egymásra tükrözött, metaforákkal, mítoszokkal, visszatérő motívumokkal agyonterhelt, sárgásbarna képekben megfogalmazott, szimbolikus festményekre emlékeztető háromrétegű mozija végül megadja a feltett kérdésre a banális választ: fájó, de az élet fájának nem az öröklétet, csak a megifjodást köszönhetjük, a halál elkerülhetetlen, még az örökkévalósággal azonosított szerelem sem győzheti le.

Vigasztalásképpen: "ifjú szívekben élek, s mindig tovább". És ezt már a maják is tudták.

InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.