Ûr az űrből - Darren Aronofsky: A forrás (dvd)

  • Hungler Tímea
  • 2007. július 19.

Zene

Milliárd csillag előtt a kopasz Hugh Jackman tajcsizik, később lótuszülésben röpül tova, egy hatalmas buborék is felbukkan az égen, benne - akárcsak a karácsonyi hógömbökben - ágas-bogas fa.

Milliárd csillag előtt a kopasz Hugh Jackman tajcsizik, később lótuszülésben röpül tova, egy hatalmas buborék is felbukkan az égen, benne - akárcsak a karácsonyi hógömbökben - ágas-bogas fa. Valamikor a huszonhatodik században járunk a kozmoszban, de csak pár szcéna erejéig, mert máris Közép-Amerika felé vesszük az irányt, ahol a spanyol hódítások idején a hosszú hajú Jackman maroknyi konkvisztádor élén tűnik fel a maják elleni harcban. Akad még egy idősíkunk, a kései huszonegyedik század - hősünk (középhosszú haj) épp agysebész, haldokló felesége (Rachel Weisz) tumorának ellenszerét kutatja.

Harmadik nagyjátékfilmjében (drámai költemény?) az egyébként tehetséges rendezőt (Pi; Rekviem egy álomért) az "örök visszatérés" gondolata ejtette rabul. A magvas kérdésre, nevesen, hogy örök-e a szerelem, képes-e legyőzni teret, időt és halált, olyan nagyságrendű mitológiai apparátust felvonultatva próbál választ találni (a maják halálcsillagától Buddháig, a bibliai élet fájától az örök ifjúság kútjáig), hogy a néző nem csupán a fonalat, de a türelmét is könnyen elveszítheti. (Nem véletlen, hogy a tavaly Velencében debütáló és hatalmasat bukó mozi fanatikus beavatottakra és szkeptikus tanácstalanokra osztja a közönséget.)

Akadt pedig már, akinek a különböző mitológiák és a más térben és időben reinkarnálódott szereplők bizarr házasítása szerencsésen öszszejött. Novellái egy részében Cholnoky Viktor majdhogynem ugyanazt csinálta, mint amivel most Aronofsky a képek nyelvén kísérletezik. Hogy világosabb legyen: filmünkben Spanyol Izabellát (Rachel Weisz) a főinkvizítor személyében a "belső ellenség emészti" - hűséges kapitánya, Tomás csak úgy mentheti meg őt, ha nekivág az útnak, és rálel a guatemalai esőerdők mélyén az élet fájára. Ugyanígy: a haldokló Izzi agytumorát csak egy olyan medicina orvosolhatja, melyet a férje, Tom egy közép-amerikai fából próbál kivonni. Hogy a visszacsatolás is meglegyen: a nő épp A forrás címre keresztelt regényt írja, mely a spanyol hódítások idején játszódik, és a majákról szól.

Hogy ehhez miként kapcsolódik az űrben lebegő kopasz? ' (bevallom, ezt csak egy interjú világította meg nekem) "Zen-asztronauta", aki azon "halálcsillagon" landolt, ahová a maja mítosz szerint a holtak távoznak újjászületni.

Aronofsky többszörösen egymásra tükrözött, metaforákkal, mítoszokkal, visszatérő motívumokkal agyonterhelt, sárgásbarna képekben megfogalmazott, szimbolikus festményekre emlékeztető háromrétegű mozija végül megadja a feltett kérdésre a banális választ: fájó, de az élet fájának nem az öröklétet, csak a megifjodást köszönhetjük, a halál elkerülhetetlen, még az örökkévalósággal azonosított szerelem sem győzheti le.

Vigasztalásképpen: "ifjú szívekben élek, s mindig tovább". És ezt már a maják is tudták.

InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?