Ûr az űrből - Darren Aronofsky: A forrás (dvd)

  • Hungler Tímea
  • 2007. július 19.

Zene

Milliárd csillag előtt a kopasz Hugh Jackman tajcsizik, később lótuszülésben röpül tova, egy hatalmas buborék is felbukkan az égen, benne - akárcsak a karácsonyi hógömbökben - ágas-bogas fa.

Milliárd csillag előtt a kopasz Hugh Jackman tajcsizik, később lótuszülésben röpül tova, egy hatalmas buborék is felbukkan az égen, benne - akárcsak a karácsonyi hógömbökben - ágas-bogas fa. Valamikor a huszonhatodik században járunk a kozmoszban, de csak pár szcéna erejéig, mert máris Közép-Amerika felé vesszük az irányt, ahol a spanyol hódítások idején a hosszú hajú Jackman maroknyi konkvisztádor élén tűnik fel a maják elleni harcban. Akad még egy idősíkunk, a kései huszonegyedik század - hősünk (középhosszú haj) épp agysebész, haldokló felesége (Rachel Weisz) tumorának ellenszerét kutatja.

Harmadik nagyjátékfilmjében (drámai költemény?) az egyébként tehetséges rendezőt (Pi; Rekviem egy álomért) az "örök visszatérés" gondolata ejtette rabul. A magvas kérdésre, nevesen, hogy örök-e a szerelem, képes-e legyőzni teret, időt és halált, olyan nagyságrendű mitológiai apparátust felvonultatva próbál választ találni (a maják halálcsillagától Buddháig, a bibliai élet fájától az örök ifjúság kútjáig), hogy a néző nem csupán a fonalat, de a türelmét is könnyen elveszítheti. (Nem véletlen, hogy a tavaly Velencében debütáló és hatalmasat bukó mozi fanatikus beavatottakra és szkeptikus tanácstalanokra osztja a közönséget.)

Akadt pedig már, akinek a különböző mitológiák és a más térben és időben reinkarnálódott szereplők bizarr házasítása szerencsésen öszszejött. Novellái egy részében Cholnoky Viktor majdhogynem ugyanazt csinálta, mint amivel most Aronofsky a képek nyelvén kísérletezik. Hogy világosabb legyen: filmünkben Spanyol Izabellát (Rachel Weisz) a főinkvizítor személyében a "belső ellenség emészti" - hűséges kapitánya, Tomás csak úgy mentheti meg őt, ha nekivág az útnak, és rálel a guatemalai esőerdők mélyén az élet fájára. Ugyanígy: a haldokló Izzi agytumorát csak egy olyan medicina orvosolhatja, melyet a férje, Tom egy közép-amerikai fából próbál kivonni. Hogy a visszacsatolás is meglegyen: a nő épp A forrás címre keresztelt regényt írja, mely a spanyol hódítások idején játszódik, és a majákról szól.

Hogy ehhez miként kapcsolódik az űrben lebegő kopasz? ' (bevallom, ezt csak egy interjú világította meg nekem) "Zen-asztronauta", aki azon "halálcsillagon" landolt, ahová a maja mítosz szerint a holtak távoznak újjászületni.

Aronofsky többszörösen egymásra tükrözött, metaforákkal, mítoszokkal, visszatérő motívumokkal agyonterhelt, sárgásbarna képekben megfogalmazott, szimbolikus festményekre emlékeztető háromrétegű mozija végül megadja a feltett kérdésre a banális választ: fájó, de az élet fájának nem az öröklétet, csak a megifjodást köszönhetjük, a halál elkerülhetetlen, még az örökkévalósággal azonosított szerelem sem győzheti le.

Vigasztalásképpen: "ifjú szívekben élek, s mindig tovább". És ezt már a maják is tudták.

InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.