Ûrseprűn - Yoko Ono: Yes, I'm A Witch (lemez)

  • - szami -
  • 2007. április 12.

Zene

Nem, nem a vasorrú bába anime verziójáról lesz szó, habár a semmiből új lemezét az asztalra csapó Yoko Onótól azért bent maradt a levegő.

Nem, nem a vasorrú bába anime verziójáról lesz szó, habár a semmiből új lemezét az asztalra csapó Yoko Onótól azért bent maradt a levegő. Mert hát egy 74 éves nagyitól kevesen várnák, hogy egy 63 perces, a világ bármely party halljában helyét megálló albumot képes létrehozni. A korong címválasztása ironikus módon fricskáz egyet Ono klasszikus "Beatles-gyilkos vudumonszter perszóna"-imázsán, de az intróként szolgáló Witch Shocktronica és az azt követő Kiss, Kiss, Kiss felütés után ép ésszel nem gondolható, hogy e lemez másról szólna, mint a dinamikus jelenben élésről. És ha az album közepe táján néhány szám (főként a Rising és a You And I) kicsit melankolikusabbra sikerült is a kelleténél, a fagolyó egyszerűségűre hangszerelten is tökéletes Toyboat, illetve a Billy Idol legjobb korszakát idéző, electro-rockos Yes, I'm A Witch az egész projektet kihúzza a gödörből.

A tokiói bankárcsaládban született, több mint ötven éve zenélő Yoko senki által nem várt, de ellentmondást nem tűrő comebackjének persze megvan a maga észszerű magyarázata. Ono a világ legfrissebb, legizgalmasabb indie-zenészeinek, zenekarainak és mixereinek nagyobbacska halmazával (Craig Armstrong, DJ Spooky, Cat Power, Porcupine Tree, The Flaming Lips és társaik) dolgozott együtt, így aztán tényleg nem lehet meglepő, hogy nem afféle nyugdíjasklubos korong jött öszsze. A Yokóval kapcsolatban állandóan kétkedők nem alaptalanul fanyaloghatnak, hogy így ez nem is "igazi" lemez, mert Ono csak "alapanyag" volt, hiszen évtizedekkel ezelőtti (akkor semmiféle rezgést nem keltett) szerzeményei kerültek most a turmixba, én azonban inkább ráböknék egy viszonyítási pontra a közelmúltból: a David Bowie legújabb kori átváltozását megalapozó Earthlingre gondolok, amely a Kaméleon legtöbb mixerrel készült korongja volt. Szóval: a Yokónak már soha megbocsátani nem tudókon kívül mindenkinek erősen ajánlott e boszorkányos album.

EMI, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.