Utak a csendhez - Fung Yu-Ian: A kínai filozófia rövid története (könyv)

  • Bugyinszki György
  • 2004. január 29.

Zene

Aki a New Age yin-yangozó konyhafilozófiájánál, a Malacka és a Taónál, sőt még a Feng Shuinál is mélyebben érdeklődik a kínai filozófia iránt, annak mostanság jó. Nagyszerű, nemzetközileg is sikeres összefoglalója jelent meg ugyanis a témának magyar nyelven Fung Yu-lan tollából, aki maga is neves filozófus.

Aki a New Age yin-yangozó konyhafilozófiájánál, a Malacka és a Taónál, sőt még a Feng Shuinál is mélyebben érdeklődik a kínai filozófia iránt, annak mostanság jó. Nagyszerű, nemzetközileg is sikeres összefoglalója jelent meg ugyanis a témának magyar nyelven Fung Yu-lan tollából, aki maga is neves filozófus. A fél évszázada született könyv egyik legfontosabb tézisét rögtön az első oldalakon megismerhetjük: a kínai történelemben a filozófia hasonló szerepet játszott, mint másutt a vallás. Mivel az eredeti szövegek komplex és szuggesztív soraival legtöbbünk sosem fog értő módon találkozni, a felsorakoztatott ismertetések mindegyike olyan, már interpretált gondolati párlatnak tekinthető, melyekben az európai olvasók számára talán az a leginkább érdekes, hogy a nyugati bölcselet korszakaival, iskoláival, elméleteivel milyen hasonlóságot mutatnak. Kedvcsinálónak íme, néhány kézenfekvő párhuzam!

Laozi (kinek nevét Lao-ceként is szokás átírni) azt vallotta, hogy minden feltételezi, magában foglalja önnön tagadását. Rögvest eszünkbe juthat Hegel és Marx dialektikája. Konfucius célja az volt, hogy nyelvi fogalmainkat fedésbe hozza a való világ dolgaival és jelenségeivel. Umberto Eco ezt a tökéletes nyelv keresésének hívja, ilyesmivel próbálkozott a XX. században - a fiatal Wittgenstein Tractatusán felbuzdulva - a Bécsi Kör gondolkodói által megtestesített logikai pozitivizmus. Mozi (máshol: Mo Ti), és a róla elnevezett motizmus az emberi szeretet "konzervatív", valláspárti hirdetője, akárcsak a keresztény perszonológia. A taoizmus egyik tézise szerint a leghasznosabb az lenne, ha filozófus bölcsek irányítanák az államot - nem nehéz ebben felfedezni a platonista ízt. Az "eretnek", relativista, modernebbül hermeneutikai hagyományt a nevek iskolája képviseli a klasszikus kínai filozófiában. Hui Shi kétkedő viszonylagosságpártisága egyszerre idézi a szofista Gorgiaszt és a modern pragmatista Richard Rortyt. A paradoxonok bűvöletében élő mester egyik legnyakatekertebb okfejtése szerint például a fehér ló nem ló.

Mert bár egy fehér ló rendelkezik valamilyen mértékben a lóság tulajdonságával, de a lóság univerzáliája nem tartalmazza a fehérség attribútumát, vagyis a fehér ló nem lehet a lóságnak mint "típusnak" a példányosulása. A taoista Zhuangzi azt a kérdést feszegeti, hogy ha minden dolog egy, vagyis a valóság "homogén", van-e értelme egyáltalán a beszédnek. Willard Orman van Quine, a XX. század egyik legnagyobb logikafilozófusa hasonló szellemben jut arra, hogy a "Mi az, ami van?" kérdésére csak egy legitim válasz létezhet: minden.

A könyvet olvasva mélyebb értelmet nyer a közhely, miszerint a kínai bölcselet az önmagát életvezetési és államszervezési fogódzóként kínáló konfucianizmus pragmatizmusának és a tudatlanságként értett tudást, az ősok felfoghatatlanságát eszményítő taoizmus vegytiszta metafizikájának a tusájaként mutatható be a legpontosabban. A két irányzat birkózása, összeolvadása, szétválása, visszaszorulása és újjászületése pedig egy harmadik nagy irányzatnak, a YinYang-iskolának az igazát erősíti, hisz világossá válik, hogy a taoizmus és a konfucioanizmus csak egymáshoz viszonyítva képes definiálni önmagát, hasonlóan az olyan nagy kozmikus alapelvekhez, mint a sötétség és a fény, a férfi és a nő vagy a lágy és a kemény. Ez az "is-is" nézőpont pedig végső soron egyet jelent azzal a "sem-sem"-mel, amely egy újabb hagyománynak, a kínai buddhizmusnak a sajátja. A megélt csend, a meditáció filozófiája ez, ahol a lényeg mindig kimondhatatlan. Ebből azonban az is következik, hogy azt sem állíthatjuk teljes megnyugvással, hogy a lényeg nem önthető szavakba.

A filozófiai mondanivaló mellett a tárgyalt korokhoz társadalomtörténeti hátteret is kapunk, és megismerkedhetünk néhány legújabb kori kínai gondolkodóval is. Az 1927-ben elhunyt Wang Guowei találó megállapítása tökéletes diagnózist ad napjaink nyugati filozófiájáról is: "A filozófiai elméletekkel kapcsolatban általános szabály, hogy amelyeket szeretni lehet, azokban nem lehet hinni, amelyekben viszont hinni lehet, azokat nem lehet szeretni." Gondoljunk csak a posztmodern mindent elsöprő uralmával és szánalmas, dicstelen halálával kapcsolatos pengeváltásokra. Szokatlan módon Fung Yu-Ian a kötet végén maga is előáll nagyszabású szintéziskísérletével, ami nem éppen gyakori az ilyenfajta történeti összefoglalóknál. Fejtegetései - nyugati szemmel nézve - igencsak metafizikainak, már-már naivnak tűnnek, bizonyítva, hogy a hasonlóságoknál mégiscsak fontosabbak a különbségek. Talán éppen az értetlenségnek ezt az érzését kívánja enyhíteni a szerző, amikor fejtegetéseit egy Wittgenstein-parafrázissal zárja: "Az embernek sokat kell beszélnie, hogy utána csendben maradhasson."

Osiris Kiadó, 2003; fordította: Antóni Csaba, 448 oldal, 3280 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.