Utak a csendhez - Fung Yu-Ian: A kínai filozófia rövid története (könyv)

  • Bugyinszki György
  • 2004. január 29.

Zene

Aki a New Age yin-yangozó konyhafilozófiájánál, a Malacka és a Taónál, sőt még a Feng Shuinál is mélyebben érdeklődik a kínai filozófia iránt, annak mostanság jó. Nagyszerű, nemzetközileg is sikeres összefoglalója jelent meg ugyanis a témának magyar nyelven Fung Yu-lan tollából, aki maga is neves filozófus.

Aki a New Age yin-yangozó konyhafilozófiájánál, a Malacka és a Taónál, sőt még a Feng Shuinál is mélyebben érdeklődik a kínai filozófia iránt, annak mostanság jó. Nagyszerű, nemzetközileg is sikeres összefoglalója jelent meg ugyanis a témának magyar nyelven Fung Yu-lan tollából, aki maga is neves filozófus. A fél évszázada született könyv egyik legfontosabb tézisét rögtön az első oldalakon megismerhetjük: a kínai történelemben a filozófia hasonló szerepet játszott, mint másutt a vallás. Mivel az eredeti szövegek komplex és szuggesztív soraival legtöbbünk sosem fog értő módon találkozni, a felsorakoztatott ismertetések mindegyike olyan, már interpretált gondolati párlatnak tekinthető, melyekben az európai olvasók számára talán az a leginkább érdekes, hogy a nyugati bölcselet korszakaival, iskoláival, elméleteivel milyen hasonlóságot mutatnak. Kedvcsinálónak íme, néhány kézenfekvő párhuzam!

Laozi (kinek nevét Lao-ceként is szokás átírni) azt vallotta, hogy minden feltételezi, magában foglalja önnön tagadását. Rögvest eszünkbe juthat Hegel és Marx dialektikája. Konfucius célja az volt, hogy nyelvi fogalmainkat fedésbe hozza a való világ dolgaival és jelenségeivel. Umberto Eco ezt a tökéletes nyelv keresésének hívja, ilyesmivel próbálkozott a XX. században - a fiatal Wittgenstein Tractatusán felbuzdulva - a Bécsi Kör gondolkodói által megtestesített logikai pozitivizmus. Mozi (máshol: Mo Ti), és a róla elnevezett motizmus az emberi szeretet "konzervatív", valláspárti hirdetője, akárcsak a keresztény perszonológia. A taoizmus egyik tézise szerint a leghasznosabb az lenne, ha filozófus bölcsek irányítanák az államot - nem nehéz ebben felfedezni a platonista ízt. Az "eretnek", relativista, modernebbül hermeneutikai hagyományt a nevek iskolája képviseli a klasszikus kínai filozófiában. Hui Shi kétkedő viszonylagosságpártisága egyszerre idézi a szofista Gorgiaszt és a modern pragmatista Richard Rortyt. A paradoxonok bűvöletében élő mester egyik legnyakatekertebb okfejtése szerint például a fehér ló nem ló.

Mert bár egy fehér ló rendelkezik valamilyen mértékben a lóság tulajdonságával, de a lóság univerzáliája nem tartalmazza a fehérség attribútumát, vagyis a fehér ló nem lehet a lóságnak mint "típusnak" a példányosulása. A taoista Zhuangzi azt a kérdést feszegeti, hogy ha minden dolog egy, vagyis a valóság "homogén", van-e értelme egyáltalán a beszédnek. Willard Orman van Quine, a XX. század egyik legnagyobb logikafilozófusa hasonló szellemben jut arra, hogy a "Mi az, ami van?" kérdésére csak egy legitim válasz létezhet: minden.

A könyvet olvasva mélyebb értelmet nyer a közhely, miszerint a kínai bölcselet az önmagát életvezetési és államszervezési fogódzóként kínáló konfucianizmus pragmatizmusának és a tudatlanságként értett tudást, az ősok felfoghatatlanságát eszményítő taoizmus vegytiszta metafizikájának a tusájaként mutatható be a legpontosabban. A két irányzat birkózása, összeolvadása, szétválása, visszaszorulása és újjászületése pedig egy harmadik nagy irányzatnak, a YinYang-iskolának az igazát erősíti, hisz világossá válik, hogy a taoizmus és a konfucioanizmus csak egymáshoz viszonyítva képes definiálni önmagát, hasonlóan az olyan nagy kozmikus alapelvekhez, mint a sötétség és a fény, a férfi és a nő vagy a lágy és a kemény. Ez az "is-is" nézőpont pedig végső soron egyet jelent azzal a "sem-sem"-mel, amely egy újabb hagyománynak, a kínai buddhizmusnak a sajátja. A megélt csend, a meditáció filozófiája ez, ahol a lényeg mindig kimondhatatlan. Ebből azonban az is következik, hogy azt sem állíthatjuk teljes megnyugvással, hogy a lényeg nem önthető szavakba.

A filozófiai mondanivaló mellett a tárgyalt korokhoz társadalomtörténeti hátteret is kapunk, és megismerkedhetünk néhány legújabb kori kínai gondolkodóval is. Az 1927-ben elhunyt Wang Guowei találó megállapítása tökéletes diagnózist ad napjaink nyugati filozófiájáról is: "A filozófiai elméletekkel kapcsolatban általános szabály, hogy amelyeket szeretni lehet, azokban nem lehet hinni, amelyekben viszont hinni lehet, azokat nem lehet szeretni." Gondoljunk csak a posztmodern mindent elsöprő uralmával és szánalmas, dicstelen halálával kapcsolatos pengeváltásokra. Szokatlan módon Fung Yu-Ian a kötet végén maga is előáll nagyszabású szintéziskísérletével, ami nem éppen gyakori az ilyenfajta történeti összefoglalóknál. Fejtegetései - nyugati szemmel nézve - igencsak metafizikainak, már-már naivnak tűnnek, bizonyítva, hogy a hasonlóságoknál mégiscsak fontosabbak a különbségek. Talán éppen az értetlenségnek ezt az érzését kívánja enyhíteni a szerző, amikor fejtegetéseit egy Wittgenstein-parafrázissal zárja: "Az embernek sokat kell beszélnie, hogy utána csendben maradhasson."

Osiris Kiadó, 2003; fordította: Antóni Csaba, 448 oldal, 3280 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."