Utazás Darjeelingbe (DVD)

  • - köves -
  • 2008. június 19.

Zene

Wes Anderson úgy készít filmet, ahogy gyerek épít legóvárat:
Wes Anderson úgy készít filmet, ahogy gyerek épít legóvárat: a végén mindig ugyanahhoz a felépítményhez jut el, legfeljebb a piros építõelem helyére most a sárga került, és ha elfogyott a zöld (a tartalék zöldek a Balcsin maradtak a másik dobozban), jöhetnek a kékek és a narancssárgák. Anderson nagycsaládos filmrendezõ, aki jó szülõként filmrõl filmre (most épp az ötödiknél tart) cipeli a truppot, egy raklapnyi Buster Keaton-imitátort, akiknek történet sem kell, csak egy pepita felöltõ és egy bamba tekintet, hogy létjogosultságukat igazolják. Kell még egy gyerekszoba, mely lehet manhattani kísértetkastély, tengeralattjáró vagy indiai expresszvonat, a lényeg, hogy úgy fessen, mint egy régimódi fiókos szekrény, mely rengeteg kacatot (tárgyit és emberit) õriz. Miként vonatunk az indiai pusztaságban, úgy reked meg két állomás közt a tipikus Anderson-hõs is, s többnyire fejvesztve rohan, hogy utolérje önmagát. Idõközben a hathúszassal befutott egy közérdekû MÁV-közlemény: egy másik, híresen családbarát filmrendezõ, Howard Hawks is nevezett el filmet vonatról (Twentieth Century), tán ennek is köze lehetett a filmtörténettel amúgy is nagy barátságban álló Anderson eredeti címválasztásához (The Darjeeling Limited). Az alanyi költõk óta vonattal játszani veszélyes dolog, fõleg, ha az illetõ szerelvény nem fáradt anyagot, hanem fáradt szimbólumokat szállít, a lírai én azonban csak nagy ritkán veszi elõ Andersont (olyankor rendszerint lassított felvételeken futkosnak a szereplõk), s többnyire megmaradunk a filozofikus marháskodás nyomvonalán.

Forgalmazza az InterCom

***

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.