Valóságos zenei ünnep a Ring-tetralógia a Müpában

Zene

Richard Wagner kívánsága szerint a négy darabot négy egymás utáni napon játsszák.

Két év kényszerszünet után megújulva, dicsőségesen tért vissza a Müpába Wagner Fischer Ádám által megálmodott és vezetett lenyűgöző produkciója, amelynek egyik különleges eleme, hogy, a zeneszerző óhajának megfelelően a négy darab négy egymás utáni napon (június 9-12. és 16-19.) hangzik el. Erre a nyaktörő teljesítményre a mű keletkezése óta nagyon ritkán vállalkoztak, pedig ennek egyik nagyszerű hozadéka, hogy a visszatérő figurákat nem mindig ugyanazok éneklik, s ez hozzájárul a történet és egy-egy szereplő pszichológiai sokféleségének tanulságos megvilágításához; ahhoz, hogy ebben a nagy Wagner-fürdőben jobban megértsük és átéljük ennek a mitikus-modern alkotásnak a szépségét és nagyságát, rétegeit és üzeneteit. Aki hosszú évek óta részese az élménynek, mindannyiszor talál benne újat és fontosat.

Fischer Ádám kvalitásai a legjobb Wagner-énekeseket vonzzák a Müpába, akik cover (beugró énekes) háttérbiztosítása nélkül lépnek fel. Ebből a produkció hosszú történetében most először lett – majdnem – probléma, mert a nagy örömmel visszavárt Wagner-csillag, a svéd Iréne Theorin egy rövid héttel a szereplése előtt Covid-pozitív lett, de Allison Oakes és a második sorozatban is éneklő Catherine Foster személyében kitűnő Brünnhildéket láthattunk-hallhattunk. Hartmut Schörghofer technikailag megújult és némiképp leegyszerűsödött eredeti rendezése – amelyet tévedés volna az egyébként is értelmetlen „félig szcenírozott” megjelöléssel illetni – szélesíti a közönség számára a személyes értelmezési lehetőségeket.

Richard Wagner: A Rajna kincse, A walkür, Siegfried, Az istenek alkonya. Müpa, június 9-12.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.