Valóságos zenei ünnep a Ring-tetralógia a Müpában

Zene

Richard Wagner kívánsága szerint a négy darabot négy egymás utáni napon játsszák.

Két év kényszerszünet után megújulva, dicsőségesen tért vissza a Müpába Wagner Fischer Ádám által megálmodott és vezetett lenyűgöző produkciója, amelynek egyik különleges eleme, hogy, a zeneszerző óhajának megfelelően a négy darab négy egymás utáni napon (június 9-12. és 16-19.) hangzik el. Erre a nyaktörő teljesítményre a mű keletkezése óta nagyon ritkán vállalkoztak, pedig ennek egyik nagyszerű hozadéka, hogy a visszatérő figurákat nem mindig ugyanazok éneklik, s ez hozzájárul a történet és egy-egy szereplő pszichológiai sokféleségének tanulságos megvilágításához; ahhoz, hogy ebben a nagy Wagner-fürdőben jobban megértsük és átéljük ennek a mitikus-modern alkotásnak a szépségét és nagyságát, rétegeit és üzeneteit. Aki hosszú évek óta részese az élménynek, mindannyiszor talál benne újat és fontosat.

Fischer Ádám kvalitásai a legjobb Wagner-énekeseket vonzzák a Müpába, akik cover (beugró énekes) háttérbiztosítása nélkül lépnek fel. Ebből a produkció hosszú történetében most először lett – majdnem – probléma, mert a nagy örömmel visszavárt Wagner-csillag, a svéd Iréne Theorin egy rövid héttel a szereplése előtt Covid-pozitív lett, de Allison Oakes és a második sorozatban is éneklő Catherine Foster személyében kitűnő Brünnhildéket láthattunk-hallhattunk. Hartmut Schörghofer technikailag megújult és némiképp leegyszerűsödött eredeti rendezése – amelyet tévedés volna az egyébként is értelmetlen „félig szcenírozott” megjelöléssel illetni – szélesíti a közönség számára a személyes értelmezési lehetőségeket.

Richard Wagner: A Rajna kincse, A walkür, Siegfried, Az istenek alkonya. Müpa, június 9-12.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.