Valóságos zenei ünnep a Ring-tetralógia a Müpában

Zene

Richard Wagner kívánsága szerint a négy darabot négy egymás utáni napon játsszák.

Két év kényszerszünet után megújulva, dicsőségesen tért vissza a Müpába Wagner Fischer Ádám által megálmodott és vezetett lenyűgöző produkciója, amelynek egyik különleges eleme, hogy, a zeneszerző óhajának megfelelően a négy darab négy egymás utáni napon (június 9-12. és 16-19.) hangzik el. Erre a nyaktörő teljesítményre a mű keletkezése óta nagyon ritkán vállalkoztak, pedig ennek egyik nagyszerű hozadéka, hogy a visszatérő figurákat nem mindig ugyanazok éneklik, s ez hozzájárul a történet és egy-egy szereplő pszichológiai sokféleségének tanulságos megvilágításához; ahhoz, hogy ebben a nagy Wagner-fürdőben jobban megértsük és átéljük ennek a mitikus-modern alkotásnak a szépségét és nagyságát, rétegeit és üzeneteit. Aki hosszú évek óta részese az élménynek, mindannyiszor talál benne újat és fontosat.

Fischer Ádám kvalitásai a legjobb Wagner-énekeseket vonzzák a Müpába, akik cover (beugró énekes) háttérbiztosítása nélkül lépnek fel. Ebből a produkció hosszú történetében most először lett – majdnem – probléma, mert a nagy örömmel visszavárt Wagner-csillag, a svéd Iréne Theorin egy rövid héttel a szereplése előtt Covid-pozitív lett, de Allison Oakes és a második sorozatban is éneklő Catherine Foster személyében kitűnő Brünnhildéket láthattunk-hallhattunk. Hartmut Schörghofer technikailag megújult és némiképp leegyszerűsödött eredeti rendezése – amelyet tévedés volna az egyébként is értelmetlen „félig szcenírozott” megjelöléssel illetni – szélesíti a közönség számára a személyes értelmezési lehetőségeket.

Richard Wagner: A Rajna kincse, A walkür, Siegfried, Az istenek alkonya. Müpa, június 9-12.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.