Lemez

Vampire Weekend: Modern Vampires Of The City

Zene

Amíg nem kerül épkézláb vámpírfilm a mozikba, addig Ezra Koenig zenekara gondoskodik arról, hogy a vámpír szóról ne csak az Alkonyat-könyvek/filmek szerencsétlen flótásaira asszociáljunk.

A Vampire Weekend öt éve bukkant fel egy merőben szokatlan húzással: sok más fiatal zenekarral ellentétben ők az afrobeatből szívták az inspirációt, és mivel a frontember hangja igencsak hasonlít Paul Simonéra, jöttek is egyből a Graceland-vádak. A 2010-es Contra elektronikusabb és még jobban sikerült lemez lett - elég jól is fogyott, ami épp elég indok volt a borítóján látható hölgynek ahhoz, hogy beperelje a zenészeket. 'k meg időközben részt vettek Barack Obama újraválasztási kampányában, s egy kisebb pihenőt követően megjelentették új albumukat, mely elődjéhez hasonlóan az amerikai lista első helyén nyitott.

A tartalom és a borító (egy 1966-os, többtucatnyi halálos áldozatot követelő megaszmog fotója) immár végleg ízig-vérig New York-i zenekarrá avatja a VW-t, és már a Simon-nyúlást hörgő ellendrukkerek se nagyon kapnak muníciót. Oké, az Unbelievers egy kicsit azért olyan, mintha maga a mágus énekelne rockabillyt az E Street Band élén, de ezt leszámítva túlzás nélkül kijelenthető, hogy Koenigék végleg megtalálták a saját hangjukat. Az elején egy lassú számot mindig egy gyors követ, de a 43 perces játékidő felénél izgalmas elágazások jönnek, tele váratlan pillanatokkal, ami egy picit azért is meglepő, mert a producer az Ushert is az ügyfelei között tudó Ariel Rechtshaid volt. Van itt rengeteg poptörténeti idézet (a Rolling Stonestól a 19th Nervous Breakdown, Nick Cave-től a Red Right Hand és még a Modest Mouse nevét is említik), üresjárat a Hannah Huntot leszámítva pedig nincs, van viszont jó pár élvezetes dal, melyek közül kiemelkedik az enyhén hiphopos lüktetésű, csembalós aláfestésű Step, és az album talán legkomplexebb, legkísérletezőbb száma, a Hudson. Sziget?

XL/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.