mi a kotta?

Az ördöglovas lánya

  • mi a kotta
  • 2013. június 30.

Zene

A legutóbbi alkalommal feleségek, alkotótársak meg egy táncművészi tehetséggel megáldott megrendelő bukkant fel a nőnem képviseletében ajánlónkban, s ezt a sort a jelen héten is gazdagítjuk egy további tétellel: egy főrendű pártfogóval és patrónai készségekkel megáldott szalondámával.

Pauline Clémentine von Metternich-Winneburg zu Beilstein ez a hölgy, aki hosszú élete (1836-1921) során három fővárosban, Párizsban, Bécsben és a szász királyság székvárosában, Drezdában egyaránt a művészek egész sorát vendégelte szalonjában, hogy többeket közülük ennél tevőlegesebben is támogasson. A családnév, helyesebben annak egyik fele ismerős mindannyiunk számára: Pauline hercegné (Boudin festményén mutatjuk) unokája és egyszersmind menye is volt a diplomácia és az államkormányzás nagy XIX. századi praktikusának, Metternich kancellárnak. Az európai arisztokrácia legközepéhez tartozó hercegné egyébiránt részint magyar volt, ha magyarságát nem is ápolta túl szenvedelmesen élete folyamán: apja ugyanis nem más volt, mint gróf Sándor Móric, az Ördöglovas, aki hóbortos feltűnésvadászból idővel súlyos elmebeteggé vált, s így életét - akárcsak korábban Széchenyi - a döblingi intézetben végezte. Apja terheltségét Pauline szerencsére nem örökölte, mi több, igazi társasági mágnes volt: szép, szórakoztató és divatformáló személyiség. E minőségében Richard Wagner nagy támogatója volt mindenfelé, még ha ez a támogatás nem is eredményezett minden esetben százszázalékos sikert, amint arról a Tannhäuser hercegné által kijárt párizsi bemutatója is bizonyságot adott. Wagner mindenesetre Pauline lekötelezettje volt, s háláját részben azzal a két-három perces zongoradarabbal (In das Album der Fürstin Metternich) vélte leróni, amely egyéb Wagner-zongoradarabok, illetve Wagner műveinek zongoraátiratai társaságában hangzik majd fel Réti Balázs márványtermi szólókoncertjén (május 30., hat óra).

De el Wagnertől, hiszen legközelebb szinte csak róla lesz majd szó e hasábokon, s így most inkább forduljunk az arisztokrácia magyarosabb famíliái felé. Mondjuk, a Ráday grófi család felé, akiknek péceli kastélyába vasárnap települ majd ki a Fesztiválzenekar, hogy ott Szefcsik Zsolt koncertmesteri irányítása mellett a fényes barokk úrilakhoz illő hangversenyen vonultassanak fel olyan zeneszerzőket, mint az ötödik Bach gyermek, Carl Philipp Emanuel Bach, Dittersdorf vagy épp az általunk eleddig szégyenszemre még névről sem ismert Evariste Felice Dall'Abaco (június 2., hét óra). Vagy visszatérve a Magyar Rádió közelségébe, a józsefvárosi mágnásfertályba: a civilben Andrássy Egyetemként üzemelő Festetics-palota koncerttermébe. Itt péntek este a MÁV Szimfonikus Zenekar játszik majd a nem is oly régen még vezetőjükként méltán ünnepelt Takács-Nagy Gábor vezénylete alatt (május 31., hat óra). Bach és Mozart egy-egy műve mellett Beethoven op. 95-ös f-moll vonósnégyese, a Serioso hangzik majd el - ez utóbbi kvartett értelemszerűen erre az alkalomra jócskán megerősített szólamokkal.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.