Lemez

John Roberts: Fences

  • Velkei Zoltán
  • 2013. június 30.

Zene

John Roberts 2010-ben adta ki első lemezét: a Glass Eights azzal vonult be az elektronikus zene történetének meghatározó megállói közé, hogy az amerikai szerző nem szokványos módon rögzített hangmintákat és hangszereket modulált, majd ezeknek nagyon szofisztikált, kellemes deep house alapokkal teremtett izgalmas keretet.

Kicsit olyan volt, mintha a lo-fi esztétikát próbálta volna ki house-ra, de nem annyira szürreális módon, ahogy például Actress tette ugyanabban az évben. Roberts a ritmusaira bízta a vezetést, és nem butította le drasztikusan a hangjait; inkább olyan volt, mintha egy kifakult, régi albumot hallgatnánk, amely annak idején jócskán megelőzte a korát.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek témái sokkal változatosabbak és játékosabbak. Állítólag utazólemez: Roberts az elmúlt évek fellépései között írta a számokat, melyeknek a hangmintái ismét különlegesek. Vannak köztük olyanok, amiket egy hotel tükörfalakkal borított fürdőszobájában rögzített, majd a hangsávokat átvette VHS-re, amit később eláztatott, és a szárítást követően digitalizált. Túlzás lenne azt mondani, hogy eme információ ismerete nélkül meg lehetne állapítani, hogy egyes hangok így kerültek rá az albumra, de az mindenképpen érződik, hogy különleges szűrő(kö)n mentek keresztül. Bár vannak könnyedebb technós és house-os részek is, alapvetően könnyen befogadható hangszeres elektronikára épülnek a tételek a Fencesen, amely összességében jól kikerüli a második lemezek ismert csapdáját: Roberts hangzása továbbra is friss, elgondolkodtató és... szép.

Dial/Aktrecords, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?