Lemez

John Roberts: Fences

  • Velkei Zoltán
  • 2013. június 30.

Zene

John Roberts 2010-ben adta ki első lemezét: a Glass Eights azzal vonult be az elektronikus zene történetének meghatározó megállói közé, hogy az amerikai szerző nem szokványos módon rögzített hangmintákat és hangszereket modulált, majd ezeknek nagyon szofisztikált, kellemes deep house alapokkal teremtett izgalmas keretet.

Kicsit olyan volt, mintha a lo-fi esztétikát próbálta volna ki house-ra, de nem annyira szürreális módon, ahogy például Actress tette ugyanabban az évben. Roberts a ritmusaira bízta a vezetést, és nem butította le drasztikusan a hangjait; inkább olyan volt, mintha egy kifakult, régi albumot hallgatnánk, amely annak idején jócskán megelőzte a korát.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek témái sokkal változatosabbak és játékosabbak. Állítólag utazólemez: Roberts az elmúlt évek fellépései között írta a számokat, melyeknek a hangmintái ismét különlegesek. Vannak köztük olyanok, amiket egy hotel tükörfalakkal borított fürdőszobájában rögzített, majd a hangsávokat átvette VHS-re, amit később eláztatott, és a szárítást követően digitalizált. Túlzás lenne azt mondani, hogy eme információ ismerete nélkül meg lehetne állapítani, hogy egyes hangok így kerültek rá az albumra, de az mindenképpen érződik, hogy különleges szűrő(kö)n mentek keresztül. Bár vannak könnyedebb technós és house-os részek is, alapvetően könnyen befogadható hangszeres elektronikára épülnek a tételek a Fencesen, amely összességében jól kikerüli a második lemezek ismert csapdáját: Roberts hangzása továbbra is friss, elgondolkodtató és... szép.

Dial/Aktrecords, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.