Lemez

John Roberts: Fences

  • Velkei Zoltán
  • 2013. június 30.

Zene

John Roberts 2010-ben adta ki első lemezét: a Glass Eights azzal vonult be az elektronikus zene történetének meghatározó megállói közé, hogy az amerikai szerző nem szokványos módon rögzített hangmintákat és hangszereket modulált, majd ezeknek nagyon szofisztikált, kellemes deep house alapokkal teremtett izgalmas keretet.

Kicsit olyan volt, mintha a lo-fi esztétikát próbálta volna ki house-ra, de nem annyira szürreális módon, ahogy például Actress tette ugyanabban az évben. Roberts a ritmusaira bízta a vezetést, és nem butította le drasztikusan a hangjait; inkább olyan volt, mintha egy kifakult, régi albumot hallgatnánk, amely annak idején jócskán megelőzte a korát.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek témái sokkal változatosabbak és játékosabbak. Állítólag utazólemez: Roberts az elmúlt évek fellépései között írta a számokat, melyeknek a hangmintái ismét különlegesek. Vannak köztük olyanok, amiket egy hotel tükörfalakkal borított fürdőszobájában rögzített, majd a hangsávokat átvette VHS-re, amit később eláztatott, és a szárítást követően digitalizált. Túlzás lenne azt mondani, hogy eme információ ismerete nélkül meg lehetne állapítani, hogy egyes hangok így kerültek rá az albumra, de az mindenképpen érződik, hogy különleges szűrő(kö)n mentek keresztül. Bár vannak könnyedebb technós és house-os részek is, alapvetően könnyen befogadható hangszeres elektronikára épülnek a tételek a Fencesen, amely összességében jól kikerüli a második lemezek ismert csapdáját: Roberts hangzása továbbra is friss, elgondolkodtató és... szép.

Dial/Aktrecords, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.