Lemez

John Roberts: Fences

  • Velkei Zoltán
  • 2013. június 30.

Zene

John Roberts 2010-ben adta ki első lemezét: a Glass Eights azzal vonult be az elektronikus zene történetének meghatározó megállói közé, hogy az amerikai szerző nem szokványos módon rögzített hangmintákat és hangszereket modulált, majd ezeknek nagyon szofisztikált, kellemes deep house alapokkal teremtett izgalmas keretet.

Kicsit olyan volt, mintha a lo-fi esztétikát próbálta volna ki house-ra, de nem annyira szürreális módon, ahogy például Actress tette ugyanabban az évben. Roberts a ritmusaira bízta a vezetést, és nem butította le drasztikusan a hangjait; inkább olyan volt, mintha egy kifakult, régi albumot hallgatnánk, amely annak idején jócskán megelőzte a korát.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek témái sokkal változatosabbak és játékosabbak. Állítólag utazólemez: Roberts az elmúlt évek fellépései között írta a számokat, melyeknek a hangmintái ismét különlegesek. Vannak köztük olyanok, amiket egy hotel tükörfalakkal borított fürdőszobájában rögzített, majd a hangsávokat átvette VHS-re, amit később eláztatott, és a szárítást követően digitalizált. Túlzás lenne azt mondani, hogy eme információ ismerete nélkül meg lehetne állapítani, hogy egyes hangok így kerültek rá az albumra, de az mindenképpen érződik, hogy különleges szűrő(kö)n mentek keresztül. Bár vannak könnyedebb technós és house-os részek is, alapvetően könnyen befogadható hangszeres elektronikára épülnek a tételek a Fencesen, amely összességében jól kikerüli a második lemezek ismert csapdáját: Roberts hangzása továbbra is friss, elgondolkodtató és... szép.

Dial/Aktrecords, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.