Van rajta sapka - Steve Reich 70 éves (koncert)

  • Molnár Szabolcs
  • 2006. december 14.

Zene

Ezerötszáz ember jelenlétében (a Bartók-teremben ez telt házat jelent) ünnepelték Steve Reich 70. születésnapját. A "tribute-koncert" második része előtt Kepes András beszélt Reich magyar kapcsolatairól, majd a mester kapott egy középkeresztet.

Ezerötszáz ember jelenlétében (a Bartók-teremben ez telt házat jelent) ünnepelték Steve Reich 70. születésnapját. A "tribute-koncert" második része előtt Kepes András beszélt Reich magyar kapcsolatairól, majd a mester kapott egy középkeresztet. Hogy pontosan melyiket, azt elvileg tudhatnám, de képtelen voltam megjegyezni. Taps, és a koncert - Reich megkönnyebbülésére - normális keretek között folytatódott. Nem volt igazán forró hangulatú ez az este, nem hasonlított a közelmúlt zeneakadémiai Reich-szeánszaira vagy a SOTE-aulában rendezett, legendássá magasztosult koncertre. Pedig az előadás elsőrangú volt, s ekkor még visszafogottan is fogalmaztam.

A műsor a Music for Mallet Instruments, Voices and Organ című darabbal kezdődött, Holló Aurél centrumba helyezett, elképesztő játékával. A terem akusztikája ismét jelesre vizsgázott, az erősítés - a zeneszerző felügyelete ellenére - azonban meg-megnyekkent. Az 1973-ban befejezett kompozíció a Reich-zene stiláris változásának korszakából való, sok mindent őriz még a pályakezdet zseniális darabjaiból (pl. Piano Phase, 1967; Four Organs, 1970; Drumming, 1971), miközben egyértelműen kijelöli a továbblépés irányát (pl. Music for 18 Musicians, 1976; Music for Large Ensemble, 1978). Hogy Reich ebben az időszakban lép túl a korai művek egynemű hangzásán, harmóniai semlegességén (a harmónia kiiktatásán) és az algoritmizálható formákon, azt maga is több interjújában elmondta. Sőt ennél többet is mondott: e lépés egyben visszalépés volt a nyugati tradíció irányába, amennyiben érdeklődése a harmóniai változatosság és a zenekari színek felé fordult. Reich hangszerelési modora innentől kezdve félreismerhetetlen, s három évtized alatt alig változott, erősebben fogalmazva: kiismerhetően egyhangú. Mindenesetre a Music for Mallet Instruments... így is szolgált meglepetéssel, ezúttal nem a megkomponálatlan (de mégis megszólaló) szólamok burjánzó sokaságára figyeltem (ebben feszélyezett a környezet), hanem a kompozíció észrevétlenül emelkedő alaphangjára, helyesebben az alaphang érzetére.

A korai stílust tiszta formában egyetlen darab képviselte, az 1973-as keltezésű Music for Pieces of Wood, melynek előadásában maga a zeneszerző is részt vett. Reich tagadhatatlanul népszerű zeneszerző, és népszerű zenét ír. Figurája - az elmaradhatatlan baseballsapkával - emblematikus, azaz nem egyszerűen önmagával azonos, hanem valamiféle kód is. Hogy e kód miként törhető fel, azzal - s ez is az emblematikussághoz tartozik - még a Reich-jelenség beavatottjai sem igen foglalkoznak. Nem kell ahhoz zeneértőnek, még csak zenebarátnak sem lenni, hogy egy ilyen figurát pusztán önmagáért szeressünk. Sőt! A zene évszádos hagyományától meg nem fertőzve e szeretet egészen közvetlenül és totálisan reflektálatlanul képes a felszínre törni. S mennyi félreértés övezi a szeretett ember muzsikáját!

Az első részt a Music for Large Ensemble (1978) zárta. Hogy mekkora visszalépéssel járt az 1970-es évek közepe, azt számomra ez a darab egészen világosan jelezte. Reich a változatosság érdekében íveket rajzol, harmóniafolyamatokat generál, élénken színezi a hangszerelést, ennek ellenére - a szó legvulgárisabb értelmében is - monotonná váló muzsikát hoz létre. Ám hiába keressük a monotónia esztétikumát, az teljességgel hiányzik ebből a műből, nem éljük át az idő pillanatnyi felszámolásának eufóriáját, nincs közösséget teremtő kollektív transz, csak zsongás, bódítás és vakítás. És mintha a ritmusvilág is tradicionálisabbá, közönségessé és triviálissá válna, azon kapom magam, hogy keresem a kompozícióban az afrikai dobzene termékenyítő hatását, és nem lelem. Helyette vannak ütemsúlyok, periódusok, agyonhasznált képletek.

A szünet utánra egy hazai premier maradt, egy kórusra (Budapesti Énekes Iskola) és nagy kamaraegyüttesre (Amadina és az UMZE, vezényelt Rácz Zoltán) komponált darab, a You Are (Variations). A mű koncepciója alapján a Tehillimre (1981) kellene asszociálnom, helyette azonban a Three Tales (2002) jut eszembe. Bár utóbbi mint videomunka kifejezetten izgalmas, a puszta hangzás alapján igencsak kiábrándító. A You Are grandiózus kudarc, tökéletesen illusztrálja, hogy Reich zenéje mit nem bír el. Nem viseli a hagyományos, lineáris dramaturgiát, nem képes szöveget hordozni, és sem érzelmeket, sem eszméket nem képes közvetíteni. Pedig úgy tűnik, hogy a '80-as évektől kezdve Reichet éppen ez foglalkoztatja, és valamiféle nagy, összegző szintézisre törekszik, melyben szellemi fejlődésének valamennyi impulzusa egyetlen harmonikus egésszé olvad össze. Ám a modern nyugati filozófia, a zsidó vallásosság, az ősi zenei tradíciók, a középkori kánonok és a világvárosok lüktetése valahogy nem találja meg a közös nevezőt. Úgy tűnik, hogy Reich különböző korszakaiból származó darabjai nem kommentálják, inkább érvénytelenítik egymást. Nem olyan nagy baj ám ez, hiszen hol van az megírva, hogy egy életmű legyen koherens és egységes. Az sem baj, ha ezt a nyilvánvalónak tetsző tényt elfedi a népszerűség és maga a Reich-embléma. A Reich-jelenség amúgy is inkább szociológiai, semmint esztétikai jelenség. Nem árt tudnunk, hogy a jövő zeneszociológusa és recepciótörténésze a Rolling Stones, a Modern Talking és Steve Reich alapján fogja kiállítani bizonyítványunkat, nem pedig elhanyagolható tömeghatást kiváltó zeneszerzők alapján, mint amilyen például Ligeti György volt. Nem is oly rég, bő fél évvel ezelőtt Ligeti szerzői estjére (Ujjé a Ligeti - Az UMZE estje, Magyar Narancs, 2006. június 1.) ugyanitt éppen feleekkora publikum volt kíváncsi.

Művészetek Palotája, december 6.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.