Van rajta sapka - Steve Reich 70 éves (koncert)

  • Molnár Szabolcs
  • 2006. december 14.

Zene

Ezerötszáz ember jelenlétében (a Bartók-teremben ez telt házat jelent) ünnepelték Steve Reich 70. születésnapját. A "tribute-koncert" második része előtt Kepes András beszélt Reich magyar kapcsolatairól, majd a mester kapott egy középkeresztet.

Ezerötszáz ember jelenlétében (a Bartók-teremben ez telt házat jelent) ünnepelték Steve Reich 70. születésnapját. A "tribute-koncert" második része előtt Kepes András beszélt Reich magyar kapcsolatairól, majd a mester kapott egy középkeresztet. Hogy pontosan melyiket, azt elvileg tudhatnám, de képtelen voltam megjegyezni. Taps, és a koncert - Reich megkönnyebbülésére - normális keretek között folytatódott. Nem volt igazán forró hangulatú ez az este, nem hasonlított a közelmúlt zeneakadémiai Reich-szeánszaira vagy a SOTE-aulában rendezett, legendássá magasztosult koncertre. Pedig az előadás elsőrangú volt, s ekkor még visszafogottan is fogalmaztam.

A műsor a Music for Mallet Instruments, Voices and Organ című darabbal kezdődött, Holló Aurél centrumba helyezett, elképesztő játékával. A terem akusztikája ismét jelesre vizsgázott, az erősítés - a zeneszerző felügyelete ellenére - azonban meg-megnyekkent. Az 1973-ban befejezett kompozíció a Reich-zene stiláris változásának korszakából való, sok mindent őriz még a pályakezdet zseniális darabjaiból (pl. Piano Phase, 1967; Four Organs, 1970; Drumming, 1971), miközben egyértelműen kijelöli a továbblépés irányát (pl. Music for 18 Musicians, 1976; Music for Large Ensemble, 1978). Hogy Reich ebben az időszakban lép túl a korai művek egynemű hangzásán, harmóniai semlegességén (a harmónia kiiktatásán) és az algoritmizálható formákon, azt maga is több interjújában elmondta. Sőt ennél többet is mondott: e lépés egyben visszalépés volt a nyugati tradíció irányába, amennyiben érdeklődése a harmóniai változatosság és a zenekari színek felé fordult. Reich hangszerelési modora innentől kezdve félreismerhetetlen, s három évtized alatt alig változott, erősebben fogalmazva: kiismerhetően egyhangú. Mindenesetre a Music for Mallet Instruments... így is szolgált meglepetéssel, ezúttal nem a megkomponálatlan (de mégis megszólaló) szólamok burjánzó sokaságára figyeltem (ebben feszélyezett a környezet), hanem a kompozíció észrevétlenül emelkedő alaphangjára, helyesebben az alaphang érzetére.

A korai stílust tiszta formában egyetlen darab képviselte, az 1973-as keltezésű Music for Pieces of Wood, melynek előadásában maga a zeneszerző is részt vett. Reich tagadhatatlanul népszerű zeneszerző, és népszerű zenét ír. Figurája - az elmaradhatatlan baseballsapkával - emblematikus, azaz nem egyszerűen önmagával azonos, hanem valamiféle kód is. Hogy e kód miként törhető fel, azzal - s ez is az emblematikussághoz tartozik - még a Reich-jelenség beavatottjai sem igen foglalkoznak. Nem kell ahhoz zeneértőnek, még csak zenebarátnak sem lenni, hogy egy ilyen figurát pusztán önmagáért szeressünk. Sőt! A zene évszádos hagyományától meg nem fertőzve e szeretet egészen közvetlenül és totálisan reflektálatlanul képes a felszínre törni. S mennyi félreértés övezi a szeretett ember muzsikáját!

Az első részt a Music for Large Ensemble (1978) zárta. Hogy mekkora visszalépéssel járt az 1970-es évek közepe, azt számomra ez a darab egészen világosan jelezte. Reich a változatosság érdekében íveket rajzol, harmóniafolyamatokat generál, élénken színezi a hangszerelést, ennek ellenére - a szó legvulgárisabb értelmében is - monotonná váló muzsikát hoz létre. Ám hiába keressük a monotónia esztétikumát, az teljességgel hiányzik ebből a műből, nem éljük át az idő pillanatnyi felszámolásának eufóriáját, nincs közösséget teremtő kollektív transz, csak zsongás, bódítás és vakítás. És mintha a ritmusvilág is tradicionálisabbá, közönségessé és triviálissá válna, azon kapom magam, hogy keresem a kompozícióban az afrikai dobzene termékenyítő hatását, és nem lelem. Helyette vannak ütemsúlyok, periódusok, agyonhasznált képletek.

A szünet utánra egy hazai premier maradt, egy kórusra (Budapesti Énekes Iskola) és nagy kamaraegyüttesre (Amadina és az UMZE, vezényelt Rácz Zoltán) komponált darab, a You Are (Variations). A mű koncepciója alapján a Tehillimre (1981) kellene asszociálnom, helyette azonban a Three Tales (2002) jut eszembe. Bár utóbbi mint videomunka kifejezetten izgalmas, a puszta hangzás alapján igencsak kiábrándító. A You Are grandiózus kudarc, tökéletesen illusztrálja, hogy Reich zenéje mit nem bír el. Nem viseli a hagyományos, lineáris dramaturgiát, nem képes szöveget hordozni, és sem érzelmeket, sem eszméket nem képes közvetíteni. Pedig úgy tűnik, hogy a '80-as évektől kezdve Reichet éppen ez foglalkoztatja, és valamiféle nagy, összegző szintézisre törekszik, melyben szellemi fejlődésének valamennyi impulzusa egyetlen harmonikus egésszé olvad össze. Ám a modern nyugati filozófia, a zsidó vallásosság, az ősi zenei tradíciók, a középkori kánonok és a világvárosok lüktetése valahogy nem találja meg a közös nevezőt. Úgy tűnik, hogy Reich különböző korszakaiból származó darabjai nem kommentálják, inkább érvénytelenítik egymást. Nem olyan nagy baj ám ez, hiszen hol van az megírva, hogy egy életmű legyen koherens és egységes. Az sem baj, ha ezt a nyilvánvalónak tetsző tényt elfedi a népszerűség és maga a Reich-embléma. A Reich-jelenség amúgy is inkább szociológiai, semmint esztétikai jelenség. Nem árt tudnunk, hogy a jövő zeneszociológusa és recepciótörténésze a Rolling Stones, a Modern Talking és Steve Reich alapján fogja kiállítani bizonyítványunkat, nem pedig elhanyagolható tömeghatást kiváltó zeneszerzők alapján, mint amilyen például Ligeti György volt. Nem is oly rég, bő fél évvel ezelőtt Ligeti szerzői estjére (Ujjé a Ligeti - Az UMZE estje, Magyar Narancs, 2006. június 1.) ugyanitt éppen feleekkora publikum volt kíváncsi.

Művészetek Palotája, december 6.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.