mi a kotta?

Vándor a ködtenger felett

  • mi a kotta
  • 2014. november 3.

Zene

„Elfárasztott, ím, a nap.

Szívem nyugszik halk örömmel,

bágyadt gyermekként fogad

éji csillagfényt özönnel.

 

Dolgaid elhagyd, kezem,

felejts, elmém, minden eszmét,

érzékeim – csöndesen:

én itt már csak szenderegnék.

És a lélek szabadon

hadd lebegjen, őrizetlen:

várd őt, varázs-vadon,

ezer új életre leljen.”

 

Ezúttal igazi búcsúverssel kezdjük a koncertajánlót, hiszen a hét végén háromszor is alkalmunk nyílik meghallgatni Richard Strauss nagy záróművét, a Négy utolsó éneket: Fischer Iván és a Fesztiválzenekar bérleti hangversenyein (Nemzeti Hangversenyterem, október 3. és 4., háromnegyed nyolc, ill. október 5., fél négy). Herman Hesse Lefekvéskor című költeményét (melyet fentebb Tandori Dezső fordításában idéztünk), valamint a ciklus másik három szövegét a kiváló és szép Miah Persson énekli majd, a görög bariton, Tassis Christoyannis számára pedig jut egy férfihangra rendelt dalciklus: Mahler Vándorlegény-dalai. S a koncertek programja még ezzel sem ér véget, hiszen Mahler 4. szimfóniája is felhangzik majd, ám e művet önmagában is hallhatjuk: az évad első Midnight Music-koncertjén, a Millenárison (október 4., fél tizenkettő).

A dal műfaja marad, a világ egyik legnagyobb tenorja jön: Jonas Kaufmann kedden romantikus dal­estet ad Pesten (Nemzeti Hangversenyterem, október 7., fél nyolc). Schumanntól A költő szerelme, Wagner tenorosított Wesendonck-dalai, s Liszt Petrarca-szonettjei hagyják majd el szép sorban a sokoldalú és oly kulturált művész (képünk Caspar David Friedrich legendás festményén mutatja) ajkát – Áldott legyen a nap, ahogy a 47. szonett címe mondja. A keddi nap áldottságát az is bizonyítja, hogy Kaufmann dal­estjével párhuzamosan a Zeneakadémián meg a gordonkás Gavriel Lipkind húzza majd a Liszt Ferenc Kamarazenekar társaságában: Schumann ezen a programon is szerephez jut (október 7., fél nyolc).

„A forradalmi kollektívákban a liberalizmus igen ártalmas. Olyan marószer ez, amely az egység megbomlásához, a kapcsolatok lazulásához, a munkában való passzivitáshoz és a vélemények eltéréséhez vezet. Megfosztja a forradalmárok sorait a szoros szervezettségtől és szigorú fegyelemtől, megakadályozza a politika keresztülvitelét, és elidegeníti a pártszervezeteket a párt vezetése alatt álló tömegektől. Ez rendkívül rossz tendencia.” A liberalizmusról lám már Mao Ce-tungnak is megvolt a véleménye, ahogyan az imperializmus papírtigrisei­ről is, ám 1972-ben mégis leült a Pekingbe látogató Richard Nixonnal. John Adams e találkozóról nagyszerű operát írt, s a komponista ebből a művéből vágta ki azt a zenekari foxtrottot, amelynek magyarországi bemutatója a Nemzeti Filharmonikusok szerdai koncertjén esedékes (Nemzeti Hangversenyterem, október 8., fél nyolc). The Chairman Dances – ez a mű címe, amely után Gilbert Varga Hindemith 3. gordonkaversenyét vezényli majd, a szólista szerepében az összes létező versenyt megnyerő Várdai Istvánnal.

S végezzük egy vasárnapi Fischer Annie-emlékkoncerttel (Zeneakadémia, október 5., fél nyolc) az ajánlót: Vásáry Tamás és Frankl Péter is eljátszik majd egy-egy zongoraversenyt a Liszt Ferenc Kamarazenekar kíséretében, méltón megemlékezve a 100 éve született, baráti és mentori pályatársról.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.