mi a kotta?

Vándor a ködtenger felett

  • mi a kotta
  • 2014. november 3.

Zene

„Elfárasztott, ím, a nap.

Szívem nyugszik halk örömmel,

bágyadt gyermekként fogad

éji csillagfényt özönnel.

 

Dolgaid elhagyd, kezem,

felejts, elmém, minden eszmét,

érzékeim – csöndesen:

én itt már csak szenderegnék.

És a lélek szabadon

hadd lebegjen, őrizetlen:

várd őt, varázs-vadon,

ezer új életre leljen.”

 

Ezúttal igazi búcsúverssel kezdjük a koncertajánlót, hiszen a hét végén háromszor is alkalmunk nyílik meghallgatni Richard Strauss nagy záróművét, a Négy utolsó éneket: Fischer Iván és a Fesztiválzenekar bérleti hangversenyein (Nemzeti Hangversenyterem, október 3. és 4., háromnegyed nyolc, ill. október 5., fél négy). Herman Hesse Lefekvéskor című költeményét (melyet fentebb Tandori Dezső fordításában idéztünk), valamint a ciklus másik három szövegét a kiváló és szép Miah Persson énekli majd, a görög bariton, Tassis Christoyannis számára pedig jut egy férfihangra rendelt dalciklus: Mahler Vándorlegény-dalai. S a koncertek programja még ezzel sem ér véget, hiszen Mahler 4. szimfóniája is felhangzik majd, ám e művet önmagában is hallhatjuk: az évad első Midnight Music-koncertjén, a Millenárison (október 4., fél tizenkettő).

A dal műfaja marad, a világ egyik legnagyobb tenorja jön: Jonas Kaufmann kedden romantikus dal­estet ad Pesten (Nemzeti Hangversenyterem, október 7., fél nyolc). Schumanntól A költő szerelme, Wagner tenorosított Wesendonck-dalai, s Liszt Petrarca-szonettjei hagyják majd el szép sorban a sokoldalú és oly kulturált művész (képünk Caspar David Friedrich legendás festményén mutatja) ajkát – Áldott legyen a nap, ahogy a 47. szonett címe mondja. A keddi nap áldottságát az is bizonyítja, hogy Kaufmann dal­estjével párhuzamosan a Zeneakadémián meg a gordonkás Gavriel Lipkind húzza majd a Liszt Ferenc Kamarazenekar társaságában: Schumann ezen a programon is szerephez jut (október 7., fél nyolc).

„A forradalmi kollektívákban a liberalizmus igen ártalmas. Olyan marószer ez, amely az egység megbomlásához, a kapcsolatok lazulásához, a munkában való passzivitáshoz és a vélemények eltéréséhez vezet. Megfosztja a forradalmárok sorait a szoros szervezettségtől és szigorú fegyelemtől, megakadályozza a politika keresztülvitelét, és elidegeníti a pártszervezeteket a párt vezetése alatt álló tömegektől. Ez rendkívül rossz tendencia.” A liberalizmusról lám már Mao Ce-tungnak is megvolt a véleménye, ahogyan az imperializmus papírtigrisei­ről is, ám 1972-ben mégis leült a Pekingbe látogató Richard Nixonnal. John Adams e találkozóról nagyszerű operát írt, s a komponista ebből a művéből vágta ki azt a zenekari foxtrottot, amelynek magyarországi bemutatója a Nemzeti Filharmonikusok szerdai koncertjén esedékes (Nemzeti Hangversenyterem, október 8., fél nyolc). The Chairman Dances – ez a mű címe, amely után Gilbert Varga Hindemith 3. gordonkaversenyét vezényli majd, a szólista szerepében az összes létező versenyt megnyerő Várdai Istvánnal.

S végezzük egy vasárnapi Fischer Annie-emlékkoncerttel (Zeneakadémia, október 5., fél nyolc) az ajánlót: Vásáry Tamás és Frankl Péter is eljátszik majd egy-egy zongoraversenyt a Liszt Ferenc Kamarazenekar kíséretében, méltón megemlékezve a 100 éve született, baráti és mentori pályatársról.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.