Lemez

Iceage: Plowing Into The Field Of Love

  • Lang Ádám
  • 2014. november 3.

Zene

2011-ben a brit posztpunk nihilizmusát az amerikai noise-rock őrületével összekeverő koppenhágai Iceage-et többen a rockzene megmentőiként kezdték emlegetni, mert a zenekar kamaszosan céltalan dühvel elkiabált kaotikus számai olyan zsigeri élményt adtak, ami csak a rockzene nyelvén fogalmazható meg. A tavalyi You’re Nothingon aztán már egy magabiztos, ereje tudatában lévő zenekart hallhattunk, a budapesti koncertjükön viszont Elias Bender Rønnen­felt a késelős tekintetű zenekarával körbevéve immár a romantikus költő pózát hozta a közveszélyes pszichopata helyett.

Ami ezután jött, még a koncert tükrében is meglepő volt. A lemezt felvezető kislemezeken a zenekar nemcsak behozta, hanem dominánssá is tette Nick Cave sötét, folkos romantikáját, az új lemezen pedig a többször countrys lüktetésű számokban bátran használnak avítt trombitákat, poros vonósokat, és több számban ott csilingel a bárzongora is. A nyitó On My Fingers koszos punkwesternjétől a melodikus Pissing Against The Moonon és a pogues-os Abundant Livingen át a lemezt záró címadó katarzisáig egészen lenyűgöző a Plowing Into…Mindez olyan erős atmoszférájú, bizarr egésszé áll össze, hogy nem lehet nem magunk előtt látni ennek a négy srácnak a pókerarccal elharapott, kaján vigyorát. Hiszen nyilván tudják, hogy ezzel a lemezzel most már tényleg beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. És hogy bátran nyúlhatnak bármihez, mert vannak olyan erősek, hogy önazonosak maradjanak. Most már ott vannak korunk legfontosabb rockzenekarai között.

Matador/Neon Music, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.