Lemez

Iceage: Plowing Into The Field Of Love

  • Lang Ádám
  • 2014. november 3.

Zene

2011-ben a brit posztpunk nihilizmusát az amerikai noise-rock őrületével összekeverő koppenhágai Iceage-et többen a rockzene megmentőiként kezdték emlegetni, mert a zenekar kamaszosan céltalan dühvel elkiabált kaotikus számai olyan zsigeri élményt adtak, ami csak a rockzene nyelvén fogalmazható meg. A tavalyi You’re Nothingon aztán már egy magabiztos, ereje tudatában lévő zenekart hallhattunk, a budapesti koncertjükön viszont Elias Bender Rønnen­felt a késelős tekintetű zenekarával körbevéve immár a romantikus költő pózát hozta a közveszélyes pszichopata helyett.

Ami ezután jött, még a koncert tükrében is meglepő volt. A lemezt felvezető kislemezeken a zenekar nemcsak behozta, hanem dominánssá is tette Nick Cave sötét, folkos romantikáját, az új lemezen pedig a többször countrys lüktetésű számokban bátran használnak avítt trombitákat, poros vonósokat, és több számban ott csilingel a bárzongora is. A nyitó On My Fingers koszos punkwesternjétől a melodikus Pissing Against The Moonon és a pogues-os Abundant Livingen át a lemezt záró címadó katarzisáig egészen lenyűgöző a Plowing Into…Mindez olyan erős atmoszférájú, bizarr egésszé áll össze, hogy nem lehet nem magunk előtt látni ennek a négy srácnak a pókerarccal elharapott, kaján vigyorát. Hiszen nyilván tudják, hogy ezzel a lemezzel most már tényleg beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. És hogy bátran nyúlhatnak bármihez, mert vannak olyan erősek, hogy önazonosak maradjanak. Most már ott vannak korunk legfontosabb rockzenekarai között.

Matador/Neon Music, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.