Lemez

A korbácsos király

Scott Walker and SunnO))): Soused

  • Greff András
  • 2014. november 2.

Zene

A 60-as évek egyik igen sikeres táncdalénekeséből az évek múlásával a poptörténet legmagányosabb remetéjévé, egyúttal egyre kísértetiesebb albumokat építő avantgárd hangszobrásszá formálódó Scott Walker legújabb húzásában csak az időzítése meglepő, hiszen míg korábban évtizedenként csupán egyszer bukkant elő egy-egy újabb tintafekete szüleménnyel, addig most mindössze két évet várt a sötétben legutóbbi lemeze, a Bish Bosch megjelentetése után. A Soused a SunnO)))-nal közös lemezként lett beharangozva, de ez a leírás eléggé távol áll a valóságtól. A fizikailag ható mély frekvenciák hírhedt amerikai művészeinek felkérése tökéletes választás volt Walker részéről, hiszen ahogy ő, úgy a SunnO))) is a zene és a zaj határának legeslegszélén tevékenykedik, ám ez a kölcsönösség nem jelenti azt, hogy a két fél akár csak megközelítőleg is azonos súllyal szerepelne a lemezen.

Az album öt tétele ugyanis vérbeli Walker-szörnyeteg: a lehető legérzékibb zörejekre boltozott rideg és fénytelen kalandozás, amelybe a SunnO))) gitárjainak és szintetizátorainak monoton, dallamtalan bizsergése tökéletesen belesimul, és sohasem veszi át az irányítást. A Bish Boschra jellemző bizarr humort Walker egy kíméletlen mozdulattal száműzte legfrissebb munkájáról, és a földi infernók megfestése mellett ezúttal megkísérli megérzékíteni az űr jéghidegét is, hogy az új lemez a 2006-os, végletesen komor The Drift méltó párdarabja lehessen. Ugyanakkor, ahogy Walker összes eddigi munkája, úgy a Soused is folyamatosan hallgattatja magát. A Brando című nyitótétel – amely úgy kezdődik, mintha az operát éneklő Freddie Mercuryt csatornázná be a szerző a szellemvilágból, hogy aztán elektromos zizegésből és korbácsütések csattanásaiból építsen romlott levegőjű hangpalotát – máris a lehető legszorosabban bilincseli magához a hallgató figyelmét, hogy aztán negyven további percen át ne szabadulhassunk ebből a csatakos, sötét, ortopéd és ismerősségében is kiszámíthatatlan lázálomból. S amíg a hallgató élvezettel eltelítve szenved, addig Walker, ez a 71 éves fekete mágus úgyszintén jól kitapintható örömmel viszi be az újabb és újabb szúrásokat – hogy a zajfolyamban nyakig elmerülve megteremtse végre a szadomazochizmus legpőrébb, legtisztább himnuszát.

4AD/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.