Lemez

A korbácsos király

Scott Walker and SunnO))): Soused

  • Greff András
  • 2014. november 2.

Zene

A 60-as évek egyik igen sikeres táncdalénekeséből az évek múlásával a poptörténet legmagányosabb remetéjévé, egyúttal egyre kísértetiesebb albumokat építő avantgárd hangszobrásszá formálódó Scott Walker legújabb húzásában csak az időzítése meglepő, hiszen míg korábban évtizedenként csupán egyszer bukkant elő egy-egy újabb tintafekete szüleménnyel, addig most mindössze két évet várt a sötétben legutóbbi lemeze, a Bish Bosch megjelentetése után. A Soused a SunnO)))-nal közös lemezként lett beharangozva, de ez a leírás eléggé távol áll a valóságtól. A fizikailag ható mély frekvenciák hírhedt amerikai művészeinek felkérése tökéletes választás volt Walker részéről, hiszen ahogy ő, úgy a SunnO))) is a zene és a zaj határának legeslegszélén tevékenykedik, ám ez a kölcsönösség nem jelenti azt, hogy a két fél akár csak megközelítőleg is azonos súllyal szerepelne a lemezen.

Az album öt tétele ugyanis vérbeli Walker-szörnyeteg: a lehető legérzékibb zörejekre boltozott rideg és fénytelen kalandozás, amelybe a SunnO))) gitárjainak és szintetizátorainak monoton, dallamtalan bizsergése tökéletesen belesimul, és sohasem veszi át az irányítást. A Bish Boschra jellemző bizarr humort Walker egy kíméletlen mozdulattal száműzte legfrissebb munkájáról, és a földi infernók megfestése mellett ezúttal megkísérli megérzékíteni az űr jéghidegét is, hogy az új lemez a 2006-os, végletesen komor The Drift méltó párdarabja lehessen. Ugyanakkor, ahogy Walker összes eddigi munkája, úgy a Soused is folyamatosan hallgattatja magát. A Brando című nyitótétel – amely úgy kezdődik, mintha az operát éneklő Freddie Mercuryt csatornázná be a szerző a szellemvilágból, hogy aztán elektromos zizegésből és korbácsütések csattanásaiból építsen romlott levegőjű hangpalotát – máris a lehető legszorosabban bilincseli magához a hallgató figyelmét, hogy aztán negyven további percen át ne szabadulhassunk ebből a csatakos, sötét, ortopéd és ismerősségében is kiszámíthatatlan lázálomból. S amíg a hallgató élvezettel eltelítve szenved, addig Walker, ez a 71 éves fekete mágus úgyszintén jól kitapintható örömmel viszi be az újabb és újabb szúrásokat – hogy a zajfolyamban nyakig elmerülve megteremtse végre a szadomazochizmus legpőrébb, legtisztább himnuszát.

4AD/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.