Interjú

„Végre ellazultunk”

Vitáris Iván és Simon Bálint – Ivan & The Parazol

Zene

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

Magyar Narancs: Noha csak most jelent meg a Belle Époque, októberben már bemutattátok élőben. Hogyhogy bő fél évvel a megjelenés előtt tartottátok a lemezbemutatót?

Vitáris Iván: Abban az időszakban nem jelenhetett meg az album. Úgy lett felépítve a stratégia az angol terjesztőnkkel, illetve a többi külföldi partnerünkkel, hogy idén tavasszal jelenjen meg az anyag, és a külföldi turnénk is ehhez fog igazodni. Bármennyire is szerettük volna, hogy a Dancer és a Breeze című dalainkhoz időzítve jelenjen meg a lemez, mégsem tudtuk úgy intézni. Zenekaron belül is sokat agyaltunk meg vitatkoztunk ezen. Egy régóta fiókban lévő album lényegében nem más, mint egy teher, ami nyomja a válladat, és nagyon jó érzés, amikor végre kiadhatod. Végül az lett a stratégia, hogy élőben mutassuk be az új dalokat a törzsközönségünknek, hiszen lényegében nekik köszönhetően tartunk ott, ahol. Aztán a decemberi MVM-es fellépésünkön is előadtunk pár új számot, meg a hollandiai koncertjeinken, amikor a The Vices előzenekara voltunk. Várnunk kellett, de szerintem pont jó így az időzítés, a Belle Époque a létező legjobb időpontban jelent most meg.

Simon Bálint: Kezdünk belekerülni egy nemzetközi körforgásba, és most vannak olyan partnereink az európai és a brit piacon, akik segítenek kialakítani egy bizonyos stratégiát. Nekünk ez újdonság, mert ilyen profi csapattal még nem dolgoztunk. Ugyan már tavaly elkészült a lemez, de fel kellett hozzá építeni a marketingstratégiát, a sales disztribúciót, a turnét stb. Mi anélkül kötöttük le a tavalyi akváriumos koncertet, hogy tudtuk volna, mikor jelenik meg az album, és hogy milyen hosszú a dolgok átfutási ideje. Nem kis önbizalomra ad okot, hogy egy zenekar kiáll a telt házas Akvárium elé, és ismeretlen dalokat játszik. Szerencsére nagyon jó volt a közönség visszajelzése.

MN: 2021-ben jelent meg az előző lemezetek, a Budai Pop, és azóta két tagcsere is történt az együttesben. Ennek mi a története?

Simon Bálint: A Covid-járvány alatt érdekes módon mi tudtuk rendezni a sorainkat, és sikerült a megfelelő körülmények között elbúcsúzni az előző billentyűsünktől, Beke Istvántól. Nem kellett kapkodni, viszont egy ideig nem találtuk meg az ő utódját. Ideiglenesen szintizett nálunk Weil András, Szebényi Dániel, Premecz Mátyás, Benkő Dávid…

Vitáris Iván: Ezek nagyon jó kalandozások voltak, mert ők mind nagyon más arcok, és mi ezt alaposan kihasználtuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.