Végül - Goran Bregovic Wedding And Funeral Orchestra (koncert)

  • Fodor Sándor
  • 2005. szeptember 15.

Zene

Goran Bregovic hite szerint a Balkán és Kelet-Európa népének közös a lakodalmas és a temetési muzsikája.
Hogy mennyire kell komolyan venni zenéjének eme indíttatását, mindjárt kiderül, mindenesetre formás vízió. És most már egy jó kis zenekar is van mögötte - láthattuk a Művészetek Palotájában.

Ahol rögtön kiderült: a Goran Bregovic Wedding and Funeral Orchestra oly "nagyvonalúan" bánik az "ásó, kapa, nagyharang" probléma stiláris és geográfiai jegyeivel, mintha az egy merő fikció volna. Pedig nem az, hiszen a Balkán cigányzenéjében egy lagzi vagy egy temetés a legkevésbé sem elhanyagolható. Na jó, de akkorÉ? Semmi dráma. Mindössze arról van szó, hogy Bregovic ezt a hagyományt fejeli meg két lapáttal, ettől startolva öleli magához a globalizációt.

A Művészetek Palotájába negyvenedmagával: három bolgár énekesnővel, szerb férfikórussal, szerb rezesekkel és szerb vonósokkal érkezett. Bregovic filmzenéiből játszottak főleg, és egy ideig ügyet sem vetettek a Balkánra, hanem a komor középkorba feledkeztek (Queen Margot), majd "kiengedtek" az Arizonai álmodozók popdalai kapcsán. Mindeközben, mint rendesen, Bregovic fehér öltönyben pengette gitárját, és angyali mosollyal dudorászott - nem is akadt néző, aki elhitte volna, hogy van, aki nem hiszi: ő maga szerezte a szerzeményeit, mindÉ

Így estünk át az első órán: a Nemzeti Hangversenyteremhez "passzentos" szimfonikus és kórusmuzsikával, s bár a rezesek is megmutatták, hogy nem bírnak hibázni, a java még hátravolt. Mi más: a Cigányok ideje, az Under-ground, na és az uccsó lemez, a Tales And Songs From Wedding And Funerals lokális dobásai, a végére már-már masszív eksztázissal. "Egy-két-há-négy" - számolt be a Kalasnjikovra Bregovic, mire a Nemzeti Hangversenyterem egy emberként üvöltötte: "Támadás!" Ahogy kell. Katartikus támadás volt, bizony.

És főleg: ragyogó koncert. Két és fél órában egy ragyogó építmény. Melyben - akár egy monumentális puzzle - a végére tutira összeállt a millió szín és forma. És ha a végét "temetésnek" hívják, akkor legyen az a neve. Az is megér egy misét.

Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 7.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.