Végül - Goran Bregovic Wedding And Funeral Orchestra (koncert)

  • Fodor Sándor
  • 2005. szeptember 15.

Zene

Goran Bregovic hite szerint a Balkán és Kelet-Európa népének közös a lakodalmas és a temetési muzsikája.
Hogy mennyire kell komolyan venni zenéjének eme indíttatását, mindjárt kiderül, mindenesetre formás vízió. És most már egy jó kis zenekar is van mögötte - láthattuk a Művészetek Palotájában.

Ahol rögtön kiderült: a Goran Bregovic Wedding and Funeral Orchestra oly "nagyvonalúan" bánik az "ásó, kapa, nagyharang" probléma stiláris és geográfiai jegyeivel, mintha az egy merő fikció volna. Pedig nem az, hiszen a Balkán cigányzenéjében egy lagzi vagy egy temetés a legkevésbé sem elhanyagolható. Na jó, de akkorÉ? Semmi dráma. Mindössze arról van szó, hogy Bregovic ezt a hagyományt fejeli meg két lapáttal, ettől startolva öleli magához a globalizációt.

A Művészetek Palotájába negyvenedmagával: három bolgár énekesnővel, szerb férfikórussal, szerb rezesekkel és szerb vonósokkal érkezett. Bregovic filmzenéiből játszottak főleg, és egy ideig ügyet sem vetettek a Balkánra, hanem a komor középkorba feledkeztek (Queen Margot), majd "kiengedtek" az Arizonai álmodozók popdalai kapcsán. Mindeközben, mint rendesen, Bregovic fehér öltönyben pengette gitárját, és angyali mosollyal dudorászott - nem is akadt néző, aki elhitte volna, hogy van, aki nem hiszi: ő maga szerezte a szerzeményeit, mindÉ

Így estünk át az első órán: a Nemzeti Hangversenyteremhez "passzentos" szimfonikus és kórusmuzsikával, s bár a rezesek is megmutatták, hogy nem bírnak hibázni, a java még hátravolt. Mi más: a Cigányok ideje, az Under-ground, na és az uccsó lemez, a Tales And Songs From Wedding And Funerals lokális dobásai, a végére már-már masszív eksztázissal. "Egy-két-há-négy" - számolt be a Kalasnjikovra Bregovic, mire a Nemzeti Hangversenyterem egy emberként üvöltötte: "Támadás!" Ahogy kell. Katartikus támadás volt, bizony.

És főleg: ragyogó koncert. Két és fél órában egy ragyogó építmény. Melyben - akár egy monumentális puzzle - a végére tutira összeállt a millió szín és forma. És ha a végét "temetésnek" hívják, akkor legyen az a neve. Az is megér egy misét.

Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 7.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.