Végül - Goran Bregovic Wedding And Funeral Orchestra (koncert)

  • Fodor Sándor
  • 2005. szeptember 15.

Zene

Goran Bregovic hite szerint a Balkán és Kelet-Európa népének közös a lakodalmas és a temetési muzsikája.
Hogy mennyire kell komolyan venni zenéjének eme indíttatását, mindjárt kiderül, mindenesetre formás vízió. És most már egy jó kis zenekar is van mögötte - láthattuk a Művészetek Palotájában.

Ahol rögtön kiderült: a Goran Bregovic Wedding and Funeral Orchestra oly "nagyvonalúan" bánik az "ásó, kapa, nagyharang" probléma stiláris és geográfiai jegyeivel, mintha az egy merő fikció volna. Pedig nem az, hiszen a Balkán cigányzenéjében egy lagzi vagy egy temetés a legkevésbé sem elhanyagolható. Na jó, de akkorÉ? Semmi dráma. Mindössze arról van szó, hogy Bregovic ezt a hagyományt fejeli meg két lapáttal, ettől startolva öleli magához a globalizációt.

A Művészetek Palotájába negyvenedmagával: három bolgár énekesnővel, szerb férfikórussal, szerb rezesekkel és szerb vonósokkal érkezett. Bregovic filmzenéiből játszottak főleg, és egy ideig ügyet sem vetettek a Balkánra, hanem a komor középkorba feledkeztek (Queen Margot), majd "kiengedtek" az Arizonai álmodozók popdalai kapcsán. Mindeközben, mint rendesen, Bregovic fehér öltönyben pengette gitárját, és angyali mosollyal dudorászott - nem is akadt néző, aki elhitte volna, hogy van, aki nem hiszi: ő maga szerezte a szerzeményeit, mindÉ

Így estünk át az első órán: a Nemzeti Hangversenyteremhez "passzentos" szimfonikus és kórusmuzsikával, s bár a rezesek is megmutatták, hogy nem bírnak hibázni, a java még hátravolt. Mi más: a Cigányok ideje, az Under-ground, na és az uccsó lemez, a Tales And Songs From Wedding And Funerals lokális dobásai, a végére már-már masszív eksztázissal. "Egy-két-há-négy" - számolt be a Kalasnjikovra Bregovic, mire a Nemzeti Hangversenyterem egy emberként üvöltötte: "Támadás!" Ahogy kell. Katartikus támadás volt, bizony.

És főleg: ragyogó koncert. Két és fél órában egy ragyogó építmény. Melyben - akár egy monumentális puzzle - a végére tutira összeállt a millió szín és forma. És ha a végét "temetésnek" hívják, akkor legyen az a neve. Az is megér egy misét.

Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 7.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.