Lemez

Véletlenül

Attila Gyárfás Trio: Randomity

Zene

A fiatal dobos triója kockát vetett, de nem Julius Caesar, hanem Mallarmé módján.

Míg a császár azt mondta ki, hogy nincs visszaút, a 19. század végi premodernek és a 21. századi posztavantgardisták ennek ellenkezőjében bíznak. Mallarmé, a korszakalkotó költeményéhez, a Kockadobáshoz fűzött jegyzetével és a tördeléssel igyekezett relativizálni a verssorok egymás utáni kibontakozását az olvasó szeme előtt a papíron, Gyárfásék pedig a hangok egymásutánját akarják visszafordíthatóvá tenni. A mottóval, hogy ugyanis a lemezt tessék a lejátszón véletlenszerű sorrendben meghallgatni, aláhúzzák, hogy a véletlenséget választották az album címéül. Az alkotók fejében az is megfordulhatott, hogy az egymásutániság mint nyűg elvetésével esetleg lehetne számon belül is kísérletezni, de az talán már nem is volna zene a szokásos felfogásban. Ez viszont kortárs zene gitárra, bőgőre, dobra, elektronikára és egyéb hangkeltő tárgyakra. Avantgárd mivolta abból is nyilvánvaló, ahogy a közhelyes hangsorrendeket, a számok konvencionális hosszúságát, a nagyobb szerkezeteket kerüli. Szabályosság egyedül az etűdök és improvizációk lemezre került sorrendjében lelhető fel (enyhe disszonanciában a mottóval).

A fantasztikusan precíz, alázatos dobolásával több, hagyományosabb jazz-zenekarban is feltűnést keltett, tanulmányai végeztével Hollandiából hazatért Gyárfás 2013-ban alapította zenekarát, ez a második lemezük. Nagyobb ismertségük akadálya lehet, hogy a rockbasszusgitárosként indult, klasszikus, majd jazzdiplomát szerző olasz bőgős, Marco Zenini Rómában él. Fenyvesi Márton gitárosként ugyanolyan széles horizontú, a hazai, néha szűkös középutat elkerülő muzsikus, mint amilyen Gyárfás. A felvétel legnagyobb erénye a szuverén egyéniségek együttjátéka.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."